Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta normalt  (läst 2597 gånger)

freme

Är detta normalt
« skrivet: 16 feb-13 kl 17:06 »
Hej.
Jag är en nybörjare som haft bin i några år. Ska gå en kurs i vår i Eksjö. Nu till mitt problem. Nu i dag var det en massa bin ute och flög och det var mycket döda bin i snön nedanför kupan. Några var 30 m från kupan. Det var en del bajs i snön men inte vad jag tyckte mycket. Det var även mycket döda bin på flustret med som jag skrapade ut. även det andra var det mycket döda bin på men det var inga ute. Här hade snöm smält på taket så jag bättrade på isoleringen.
Vädert i dag noll grader molnigt och vindstilla.
Kan det vara svält som tvingat ut de. Denna kupa drog in ca 20 kg socker i höst eller har det varit så kallt att de inte flyttat några döda innan?
Tack på förhand
Fredrik
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Är detta normalt
« Svar #1 skrivet: 16 feb-13 kl 17:55 »
Kan det vara svält som tvingat ut de. Denna kupa drog in ca 20 kg socker i höst

Lyft försiktig på kupa så få du reda på om de svälter, det är bättre att de döda bin är utanför kupan än innanför.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 16 feb-13 kl 18:00 »
Oavsett vad som är normalt eller inte så kan du inte göra något nu! Även om det skulle vara något hundra bin ute och lite bajs så är allt du gör runt om dem störande. Det är bara om det är verkligt tätt i flustret som du ska rensa ut döda bin. Fördelen med högbotten som jag använder är att jag inte behöver fundera omkring det här.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-13 kl 18:20 »
Ja, sitt still i båten annars skiter dom inne, är det slut på foder kan man ge dom apifonda deg. Att störa dom gör mer skada än nytta före rensnings flykten  >:(

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

freme

« Svar #4 skrivet: 16 feb-13 kl 20:22 »
Tack för svaren. Det var just om jag var tvungen att stöd mata. Tycker det var konstigt att de flög så långt. Föra året var du ute och flög vid denna tiden men då var det soligt och vindstilla. Jag har hög botten på denna kupa dock ej på den andra kupan.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 16 feb-13 kl 22:19 »
Kan det vara svält som tvingat ut de.
Nej, så uppför de sig inte vid svält. Vid svält så drar de ner på förbrukning av flygbränsle till ett minimum. På sommaren är det första man ser skit på flustret och därefter döda bin och hela tiden väldigt lite flygning. På vintern dukar de bara under tyst och lugnt.

Kan det inte vara så att en mindre del av bina som passat på att rensningsflyga i det vindstilla vädret? Det är ju livsfarligt när det inte är varmare än nu, men måste man skita så måste man.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-13 kl 10:40 »
Kan det vara svält som tvingat ut de. Denna kupa drog in ca 20 kg socker i höst eller har det varit så kallt att de inte flyttat några döda innan?
Tack på förhand
Fredrik

En första fråga är vad du har för ramformat och hur många lådor med detta format du invintrat samhället på?
Mvh. Jano

freme

« Svar #7 skrivet: 17 feb-13 kl 12:54 »
Bina är invintrade på 20 ramar LN. Vid invintring täckte de 15 av dessa.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 21:53 »
Då är det nog bara som de redan startat säsongen. Enligt mig inget att oroa sig för, men håll koll på foderförbrukningen längre fram.

freme

« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 20:10 »
Hej. Det har nu gått några dagar och det är lugnt vid kupan det har även blivit mycket mer snö och kyla. Jag ska ha koll på kupan i mars och jag har beredskap för att stödfodra om det behövs. Förhoppningsvis kan kursen ge lite råd med än så länge är det Ni på alternativ som fått stå för expertisen. Med vänlig hälsning,

Spikklubba

• -
« Svar #10 skrivet: 02 apr-13 kl 13:24 »
Göran som är lärare i eksjö är bra. . .han brukar också gärna komma och hjälpa till om det blir problem. . . 
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

freme

« Svar #11 skrivet: 16 apr-13 kl 16:30 »
Det har nu gått en tid och jag har börjat min bikurs hos Göran i Eksjö.
I söndags var det varmt och båda kuprona viberade av bin. Båda verkade starka men jag ska ge de lite sockerlösning när vädret tillåter. Med lite tur kan nog sälgen komma igång till helgen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser