Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ladugård har kollapsat, kom ihåg att skotta bort snö!  (läst 3366 gånger)

slainte

• Västmanland
Vi satt och åt pizza när vi hörde ett brak utifrån. Det var halva ladugården som kollapsade. Delen med hönshuset har också rasat, men det verkar inte rasat invändigt. Ska försöka få ut dem imorgon genom dyngluckan. Just nu är det för mörkt och inte säkert. 60 % av ladugårdslängan har kollapsat och det beror på att det varit ovanligt milt väder. Om ni har äldre byggnader kan det vara en bra ide att skotta taken innan samma sak händer er. Ovanligt tung snö för årstiden.... :(
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Huggorm

• Gäst
SV: Min ladugård har kollapsat, kom ihåg att skotta bort snö!
« Svar #1 skrivet: 16 feb-13 kl 20:28 »
I mina trakter var det mängder med ladugårdar som rasade under den första snövintern som var här, jag tror det är tre år sedan. I år är det en decimeter snö här vilket är normalt, men det året var det över 80cm och inga takstolar var ju dimensionerade för det  :P

Tösen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-13 kl 20:29 »
Men usch och fy så hemskt! :( Håller tummar för att ni får ut hönsen hela och rena.. och ladan, var den försäkrad?
Det blir vad du gör det till!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-13 kl 20:35 »
Uch då det är bra att skotta på taken men gör inte som en på forat  skita i säkerhetslina så gick det som det gick med.

slainte

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-13 kl 20:43 »
Här var det ca 1 meter snö på taket, i vanliga fall brukar jag skotta av taket i början på Mars. Men idag kom det lite regn (brukar aldrig regna här i februari) så snön blev blytung. Bor i ett snörikt område där det de senaste åren har kommit 75 - 95 cm nysnö under ett dygn varje vinter.... Får se vad försäkringsbolaget säger...
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-13 kl 20:50 »
Som tur var blev det några blidvädersdagar i Januari som gjorde att en hel del av snön rutschade från våra tak. Hörde på radion att det på sina håll i vårt län kommit upp till 3 meter nysnö totalt under vintern hittills så tur att inte allt det ligger på taken.

kurt

« Svar #6 skrivet: 17 feb-13 kl 11:42 »
Det är ju betydligt enklare om man från början bygger med lutning och av meterial som inte håller kvar snön. Speciellt alla sidobyggnader brukar byggas med dålig lutning

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-13 kl 11:59 »
TRP är inte vackert att ha på taket, men snön glider av mycket lättare än på tegel

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 12:22 »
Tråkigt när det händer !
Vet av egen erfarenhet hur "kul" det är....  Vår maskinhall rasade för 3 år sedan.

Sedan som grädde på moset så har just DINA som enda försäkringsbolag den regeln att dom ersätter inte snötrycksskador om fastigheten är en ekonomibyggnad på jordbruk.

Vi fick tillsammans med många andra drabbade här omkring inte ett öre i ersättning. Trots överklagande och så  :(

Hoppas du inte har DINA.....

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

slainte

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-13 kl 15:44 »
Nix, jag har If... Vet inte om de är så mycket bättre. Jag fick ut hönsen och de hade alla klarat sig. Tyvärr går det inte komma åt att röja undan något just nu, för mycket snö, men det är mest rikthyveln och bandsågen som jag saknar, Ekan är nog ganska platt också. Det ironiska är att jag igår hade grävt fram alla cyklar som stod bredvid husväggen och ställt in dem innanför ena porten för att de inte skulle bli skadade, gissa under vilken del de stod? Den som kollapsade.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 17:10 »
Fy vad tråkigt men tur att ingen blev skadad. Här är tack o lov inte så mycket snö i regel, bara om det blåser och då hamnar det inte på taket.

Har du några bilder på eländet?

slainte

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-13 kl 18:45 »
En liten bild...

slainte

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-13 kl 18:52 »
en till...

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 feb-13 kl 19:15 »
Usch, det ser dyrt ut

slainte

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 17 feb-13 kl 20:02 »
Jo, rivningen kommer nog kosta minst tre backar öl och mat till 10 kompisar. Ska ta reda på takplåten, bara 5-6 stycken är knäckta. Det mesta av Det gamla timret går återbruka. Höladan som är mest skadad ska tas bort. Gödselrummet ska byggas om till carport och nytt tak ska upp på ladugården. Kommer bli många timmar i sommar, tur att det är ljust dygnet runt...  :D

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #15 skrivet: 17 feb-13 kl 20:09 »
Med gott mod och goda vänner, är detta med tiden ett minne.
Lyckat till

Seb

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 18 feb-13 kl 16:13 »
Lycka till!

Rikthyvlar brukar tåla mycket så den går troligen att rädda men bandsågen kan det vara värre med. Hoppas det ordnar sig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 feb-13 kl 19:40 »
Trodde grannen blivit galen när jag sent en höst för något år sedan (vintern med mycket snö) såg honom lägga byggplast på tegeltaket till sin lada. Gick över och frågade honom om det läckte så in i h-e att han behövde täcka hela taket. Nä, taket är tätt svarade han. Jamen varför plastar du hela klabbet då?? Vänta och se sa han och flinade. Två dagar senare fattade jag. Snön hade vräkt ner och låg tjock på taket. Grannen, han startade ett värmeaggregat och efter ett par timmar rasade all snön av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser