Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäckskal till kycklingar skadligt  (läst 1174 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Snäckskal till kycklingar skadligt
« skrivet: 04 jun-08 kl 22:18 »
Hej!

Vid vilken ålder skall man börja ge snäckskal? Skall det vara med kol? Skall även kycklingar få extra tillskott av salt, nu när det är varmt?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Snäckskal till kycklingar skadligt
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 18:44 »
Jag har faktiskt börjat ge mina kycklingar lite snäckskal nu, de är nio-tio veckor. Det kan väl inte vara fel om de har lite i reservdepåerna när de börjar värpa sen?

Sen tänkte jag som så att det är kanske bra om de har vant sig vid att äta snäckskal när det är dags för värpning, det kan ju ta ett tag för dem att komma på det...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 19:12 »
Ja Rakadero... i de banorna har jag också funderat...
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 21:18 »
Man bör inte ge snäckskal till kycklingarn. De har inget behov utav det förrän de börja lägga ägg. Om det ges för tidigt kan det få motsatt effekt, istället för att hjälpa kan kycklingarna få benutvecklingsproblem.

Detsamma gäller för tupparna som inte behöver extra kalk, det är dock inte farligt för dem som för kycklingarna. Resultatet för tuppar är att de dricker mer och blir lösa i magen pga allt extra drickande. Därför är det bra om man kan undvika att ge färdigfoder med en massa kalk i, det är bättre att tillföra kalk själv i form av t.ex snäckskal så att hönsen själva kan reglera sitt intag.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 12:59 »
Tack för svar Sabelpoot, det var intressant att få veta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser