Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skicka ägg utomlands, vad gäller?  (läst 1676 gånger)

hajens

• Skåne
Skicka ägg utomlands, vad gäller?
« skrivet: 20 feb-13 kl 16:30 »
Vad har ni för erfarenheter av att skicka ägg utomlands. Vad gäller, är det ens möjligt?
Tacksam för svar!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Xoot

• Gäst
SV: Skicka ägg utomlands, vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 17:25 »
Vad har ni för erfarenheter av att skicka ägg utomlands. Vad gäller, är det ens möjligt?
Tacksam för svar!

Fullt möjligt. :)
Lite dyrare frakt och brist på det svenska språket är nackdelarna.

Olika land har olika regler men många har gemensamt att djuren ska salmonellatestas.
Du ska kunna påvisa att det är kontrollerat(bifoga kopia på pappret) men många nöjer sig med ett ärligt besked.

Det jag har upptäckts hos nästan varje kund från utlandet är att kunden oftast vet mer om reglerna än vad jag gör.

hajens

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 feb-13 kl 17:42 »
ok, så jag kan med gott samvete skicka ett paket med ägg till finland då?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-13 kl 17:45 »
ok, så jag kan med gott samvete skicka ett paket med ägg till finland då?

Jag har inte skickat till Finland, men till Norge däremot och då räcker det med salmonellatest, från min sida.
Normalt tar ju leveransen 1-2arbetsdagar inom Sverige men det kan lätt ta 3dagar-2veckor till utlandet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 21 feb-13 kl 09:18 »
Var medveten om att gåsägg är rätt känsliga att skicka. Kan vara klokt att informera köparen om det så att de inte blir besvikna om det inte blir något. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 feb-13 kl 10:34 »
Var medveten om att gåsägg är rätt känsliga att skicka. Kan vara klokt att informera köparen om det så att de inte blir besvikna om det inte blir något.
Detta är också min erfarenhet. Väldigt välpackade ägg, packade på samma sätt som ger ett utmärkt resultat på vaktelägg, hönsägg och ankägg, ger ett ganska kass resultat på gåsägg. Det är som att gulan är för tung i ett gåsägg, och att även väldigt lite skakning gör att äggulan piskar runt i ägget och skapar äggröra.

Jag kommer bara att skicka ett mycket begränsat antal gåsägg i år, och alltid påpeka att riskerna är stora. Jag rekommenderar att man hämtar gåsäggen på plats, och fraktar dem synnerligen försiktigt, i knäet på en passagerare i bilen. T o m bagageluckan i bilen är för skakigt för att ge ett ok resultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser