Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  belysning i stall utan el  (läst 6720 gånger)

hallonblå

• Gäst
SV: belysning i stall utan el
« Svar #20 skrivet: 26 feb-13 kl 23:08 »
Tack alla härliga människor för era tankar kring stallet!

Stallet är ett litet grisstall, ja tänkte ha till gång till ute vistelse på vinter men den hagen vid stallet bli väldigt liten den som kommer vara större ligger inte där =S
så vad jag förstår räknas det inte som ligghall då.
När jag läser kring reglerna ska får och getter ha tillgång till belysning i stall vid mörkare tider. 

Jag själv ser ingen större anledning att ha  belysning men om de gör en koll så lär de inte godta om jag säger att det är en ligghall.

ledlampa och batteri, ja det känns som kanske den ända lösningen för solceller mitt i skogen nja, vinkraftverk nja det blåser lite väl lite med skog på alla håll!

Tycker faktiskt det känns rätt tramsigt för jag ska ha två vuxna getter och inte ha killingar på dom vet ju om att mammorna kan vara rätt klumpiga i mörker därför ska det vara bra i killing tider att ha belysning så killingarna inte blir trampade på.

Men för sakens skull det hade nog räckt med en jul ljusstake där ute för då hade de haft rätt bra ljus men ej för starkt.

Letade på Google hur man kopplar ledlampa till batteri men hittade inget, hur går man till väga?

tack alla  ::)

Existens!

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 feb-13 kl 23:55 »
Nej, ficklampslösningen går ju tydligen bort...

Ett stall för får och getter ska ha fönster eller andra insläpp för
dagsljus. Stallet ska vara försett med belysning som inte orsakar
dina får och getter obehag. Belysningen ska vara fast monterad
och göra det möjligt för dig att se till dina djur utan svårighet.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_14.pdf

Dock är det ju som sagt bara ett krav för att du ska kunna se till dom, och alltså knappast lysa mer än nån timme per dag.
Så att inhandla ett eller två (så man kan skifta ) batterier på Biltema, och en rejäl lampa med snål-glödlampa i, lär ju fixa det hela.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #22 skrivet: 27 feb-13 kl 07:46 »
Hur långt är för långt för att dra in fast el?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

hallonblå

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 feb-13 kl 08:17 »
Hur långt är för långt för att dra in fast el?

det är nog ca 15 meter men det går rakt över vår lilla väg och här kör rätt mycket bilar i bland och inga träd eller liknade  att låta kabel gå uppe i "träden".
Samt vi bor på en  "berggrund" eller gården heter ju  Stenslund och det lovar jag att namnet står för grr....

Men nu började jag fundera över om jag inte ändå kan sätta vanlig lampa där jag visar om de kommer att jag har en lång sladd för inkoppling om jag bara behöver ha den tänd över natten =/
men sen står det ju att man måste ha en lösning vid strömavbrott o då får det ju ändå bli ledlampor till batteri  ändå

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #24 skrivet: 27 feb-13 kl 08:23 »
behöver du ha sladd mer permanent (halvpermanent) så finns det ju sladdskydd eller vad man nu an kalla det som man kan köra över
(borde inte vara helsvårt att göra med en plana och två lister heller) men det är väl mer vid ombyggnationer eller liknande som det passar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 27 feb-13 kl 09:49 »
Stallet är ett litet grisstall, ja tänkte ha till gång till ute vistelse på vinter men den hagen vid stallet bli väldigt liten den som kommer vara större ligger inte där =S
så vad jag förstår räknas det inte som ligghall då.
När jag läser kring reglerna ska får och getter ha tillgång till belysning i stall vid mörkare tider. 

Jag själv ser ingen större anledning att ha  belysning men om de gör en koll så lär de inte godta om jag säger att det är en ligghall.

Varför skulle det inte kunna räknas som ligghall? Om getterna kan gå in och ut och hagen utanför är t ex tjugo kvadratmeter ser jag inga hinder till att kalla det för lösdrift? Hittar inga bestämmelser om att det ska vara ett visst mått på rasthagen. Häststackare hålls ju i frimärksstora rasthagar, så att  det finns krav på att getter skulle behöva någon jättehage vintertid har jag svårt att tro.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens!

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 feb-13 kl 10:04 »
15 meter?  Jag trodde vi pratade om 150-200 meter.. :)  Nog måste det väl gå att hitta nånstans där det går att gräva ner en kabel tvärs under vägen?  Trä den i en vattenslang ( alltså den styvare varianten ) så blir den lite skyddad.

Kockas

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 feb-13 kl 11:47 »
15m du har inte funderat på luftledning?inga som helst problem att spänna en Wiré.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 feb-13 kl 11:52 »
15m du har inte funderat på luftledning?inga som helst problem att spänna en Wiré.
Beror väll på va det är för väg är det genomfarts väg på något vis så är det ju 5.5 m som gäller över mark

Xoot

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 feb-13 kl 11:57 »
Kanske har jag missat om det redan skrivits, men vad är det för väg?
Är den asfalterad eller grusad?

Annars kan man ju komma över sjukt långa järnpinnar, järnrör av smalare modell. Säkra med wire på varje sida av vägen.

hallonblå

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 feb-13 kl 12:01 »
tack för alla svar! nu ska det fixas  ;D
ska dra till kabel till stall och ladan som e längre borta får ledlamor och batteri!

Soltan

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 mar-13 kl 18:44 »
(:)  SPAM raderat. /Torpjens
« Senast ändrad: 01 mar-13 kl 18:47 av torpjens »

teufel

« Svar #32 skrivet: 02 mar-13 kl 17:46 »
Du ska kunna ta in ett djur som behöver särskild omvårdnad (t.ex. ett sjukt eller skadat djur), i en stallmiljö.
Då behövs belysning där.

Såsom det sades tidigare, så tänk på IP-klassningen eftersom ett stall och en loge räknas som brandfarliga utrymmen. Vi kör med IP65 överallt, och vad gäller kablaget EQLQ (samma som EKLK, fast ingen PVC i isoleringen = producerar ingen saltsyra i händelse av brand)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 02 mar-13 kl 20:57 »
finns det möjlighet att bygga ett litet vindkraftsverk?
Låter inte det förbaskat mycket? Ett evinnerligt vinande. Kan tänka mig att både djuren och folk i närliggande bostadshus kan tycka det blir jobbigt.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #34 skrivet: 02 mar-13 kl 21:10 »
Låter inte det förbaskat mycket? Ett evinnerligt vinande. Kan tänka mig att både djuren och folk i närliggande bostadshus kan tycka det blir jobbigt.

/ CG
vad jag förstår (vi har somsagt inte testat ännu, utan det var mest för om TS ändå var intresserad av byggande av likande saker) så ska vindkraftsverk i den storleken jag syftade på inte låta mkt

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 02 mar-13 kl 21:18 »
Om man kommer ner 15 centimeter i vägen så kan man använda sån där gul 110mm dubbelväggigt kabelrör typ SRN och i den mantlad kabel EKKJ. Kraven är inte större än så, även om en elektriker ska lägga det.

Kolla hur de har plöjt ner 5000V matningsledningar där man har plockat bort luftledningen, det är ingen större djup direkt.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser