Aha, så längre avstånd nere för att de inte ska hinna få ut huvudet innan elkyssen kommer... Om en är närvarande i hagen och noterar att alla får en kyss, skulle en våga lita på att de sedan inte går nära elstängslet? Har haft elen på ett par timmar för ett par dagar sedan men getterna gick aldrig nära. Flasklammet gick emot några gånger och fattade ingenting för att tillslut drabbas av panik för att hon inte förstod varför hon fick en smäll utan att någon annan var i närheten då och då... Behöver justera min lösning med grindar lite, råkade själv få en omgång när en eltråd kom emot nätet på en av grindarna när jag öppnade... Den lilla hagen vi gjort hägnar in gårdsplanen så det är sammanlagt 4 grindar, 2 små och 2 stora som ska ha både nät och el och som ändå behöver vara någorlunda smidiga att öppna. Men jag har nog kommit på hur det ska lösas så nu ska det bara göras också, sen ska vi prova med elen på igen! Men jag måste säga att jag är mindre sugen på att byta de nedre isolatorerna till distans... I den här delen av hagen har vi inte heller satt någon tråd på utsidan, och har en nedre tråden på insidan nära nätet så tror jag inte det behövs ur rovdjurssynpunkt, de får liksom inte igenom hela huvudet ens innan de får en smäll... Så med den låga tråden på vanliga isolatorer skulle en spara både en massa dyra distansisolatorer men bara behöva 2/3 så mycket tråd som med 1 tråd uppe och 2 nere.