Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med två ruvningar''' nu'''  (läst 620 gånger)

dahlmis

• Södermanland
hjälp med två ruvningar''' nu'''
« skrivet: 04 mar-13 kl 14:59 »
Två unga snart ettåringa hönor har nu på torsdag ruvat tre veckor,,,, den ena i ett rede högt upp ca åttio cm den andra på botten. Vi har kallt i hönshuset ner mot tio tolv minus när det är kallt. Dessutom en bestämd ledar höna av tung ras. Golvet är lite kallt, gjuten betongpatta. Vi har diskuterat hur vi löser värmen till de små eftersom elen är lite klurig. Jag vet att andra tagit in kycklingarna vilket vi kan, kan någon hjälpa oss,,,,, hur gör vi ?

Troligen tar vi in dom, det verkar säkrast. Vill inte att kylan ska minska chanser till överlevnad''

« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 16:44 av dahlmis »

JeanetteK

• Skåne
    • Månskensfarmen
SV: hjälp med två ruvningar''' nu'''
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 15:46 »
Jag har också hört att man kan ta in dom om det är för kallt.

Kan det finnas värmelampor som drivs på batteri? Jag tror att det är svårt för dem om det blir så kallt som du säger. Har svårt att tro att det räcker med halm och liknande.

Hoppas någon har bra tips till dig.

dahlmis

• Södermanland
SV: hjälp med två ruvningar''' nu'''
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 16:46 »
Tack till er som hjäpt mig, alla 18 kyckligar verkar må prima, ny ruvning på gång men då räknar jag med att de kommer kunna stanna i hönshuset. Vädret är förhopningsvis lite roligare då.
Ena hönan klev av äggen. Jag tog in dom och la i en kartong med lampor och sprutade lte vatten på dem. Av de äggen blev det fyra härliga dunbollar . Ett obefruktat ägg och ett var inte utvecklat som det skulle. Mycket nöjd ocg glad att min akuta lösning funkade,,,   ;D
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 09:58 av dahlmis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser