Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kycklingar under en och samma värmelampa?  (läst 2042 gånger)

Xoot

• Gäst
Hur många kycklingar under en och samma värmelampa?
« skrivet: 07 mar-13 kl 18:20 »
Här pratar vi om värmelampor, inte tips på att skaffa värmetak istället.

Hur många kycklingar tycker du är lagom under en värmelampa av stor modell?
Utan att rikta in oss på någon ras så kan vi ju prata om 'normalstora' kycklingar.

Använder du flera värmelampor till samma kull kycklingar? Delar du upp kullarna om kläcket blir för stort?
Frågan kan ju vara intressant eftersom vi har medlemmar på sidan som kläcker hundratals kycklingar per gång.

Jag har riktigt svårt för att hålla dräglig tillvaro åt mer än 30.stycken kycklingar under en och samma värmelampa.
Då är den av stor modell och på 250watt för att slippa ha kycklingarna på hög i mitten under lampan.

Valmet

• Gäst
SV: Hur många kycklingar under en och samma värmelampa?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 18:29 »
Håller med.
Har haft så många som 50 under en stor 250Wattare.
Men det har ofta slutat med att några stackare börjar tyna bort och jag har fått komplettera med en liten 150W.

40st fungerar om det är samma ras.
Har provat att ha tex Lohman-blandisar och Isbar tillsammans.
Isbarerna utvecklas lånsammare, blir bortknuffade och far illa då..

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 19:28 »
jag brukar ha 2 om det är ledigt så dom kan dela upp sig. brukar vara 30 st per gång men efter 2 v brukar jag ta bort den som värmer minst

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 20:27 »
Jag har speciella kycklingburar
som är som våningar som står på varandra
2 fack på varje våning
varje fack är ca 1 kvm stort

1/3 av facket har ett plåtskydd som kycklingarna kan gå in under, och där inne sitter en värmelampa, 150W
Har kycklingarna i burarna från vecka 1 till vecka 7-8
Har mellan 30-70 kycklingar i varje fack beroende på åldern.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 07:15 »
En 100 w till 20 har fungerat bra om rumstempen ligger på +15. I kallare utrymmen får man använda en lampa till. jag harmina kycklingar i pannrummet (+22) ca 14 dar,sen flyttas de till hönshuset. I dagsläget är det +6 där så då får jag använda 2 värmelampor.

Visst är det skillnad på raser också,jag tycker skånska blommehöns överlever allt medans  tex isbar & leghorn är känsligare.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 mar-13 kl 07:51 »
Med risk att uppfattas som "värmetaksinlägg" så tycker jag att 250W är väldigt mycket och då är det inte många grader de ska värma upp (max 40?)

Så varför isolerar man inte lamphöljet samt sätter ett tak så att värmen inte försvinner på direkten

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser