Alla kommuninvånare i Sverige betalar avfallstaxan som sätts av kommunfullmäktige i respektive kommun. I den ingår hyra av tunna, hämtning av avfall och hanteringen av avfall (förbränning, kompostering, rötning osv). Den som bor i bostadsrättsförening eller hyreslägenhet betalar taxan via en avgift i hyran. Den som bor i hus får en faktura. För att bli befriad från avfallstaxan krävs idag särskilda skäl såsom att du har ett hus och ett sommarhus och då genererar du ina sopor i sommarhuset. Men faktum är att om du genererar en soppåse med kaffefilter, potatisskal, köttrester osv och tar med dig den påsen in till stan och slänger den hemma för att du har fått undantag från sophämtning på landet, då begår du en illegal handling ifall på två punkter. Dels transporterar du hushållsavfall själv vilket endast kommunen får göra, dels över en kommungräns. I MB 15 kap står att kommunen ansvarar via monopol för allt hushållsavfall. Det är alltså avfall som uppkommer i ett hushåll såsom bananskal, kastrull, klinker, skor, julgran. De flesta kommuner tar in detta via hushållsnära sophämtning och en återvinningscentral.
Tidigare kallade man avfall i form av julgran, möbler och målarfärgsburkar för grovavfall. Kostnaden för återvinningscentraler är skattebaserat. .
För förpackningar, tidningar, däck mm gäller producentansvar och där åligger det producenten sv en produkt att samla in avfallet. Tex producenten av mjölk häller mjölk i en kartong. Kartongen är en förpackning och när kartongen blir avfall så ska det hanteras av FTI. FTI ställer ut containrar på av kommunen avsedd plats (typ bakom icaaffärer). Denna kostnad ligger i varans pris, alltså typ 1 öre per liter mjölk. Den betals alltså av konsument.
Men nu till grundfrågan. Varför måste man betala sopavgiften för tömning av tunna intill sitt hus (för ovan har jag ju redogjort för varför sk grovavfall och producentansvarsavfall inte baseras på avfallstaxan)? Jag håller med om att det är horribelt att man måste betala för detta när man inte ens nyttjar tjänsten. Men faktum är att kommunen har ett ansvar att tillhandahålla kärl och tillgodose hämtning och hantering. Undantag går att få men tar tid att kontrollera och risk finns att man ändrar sig och vill ha en hämtning hux flux. I vissa kommuner där man har en viktbaserad taxa på det brännbara och organiska avfallet har man ibland sett en tendens till att folk har tom tunna men papperskorgar i byn är överfulla. Dock tycker jag personligen att det borde vara gratis att ha kompost mm på sin tomt och att det inte skulle kosta pengar att anmäla denna verksamhet till kommunen. I vissa kommuner är det gratis, andra tar över tusenlappen förbatt godkänna med vändande post.
En sak som jag undrar hur Annalenahofling löser: hur kan du själv hantera allt avfall? Matavfall, förpackningar förstår jag men tex en tops eller en plastleksak - var gör du av dem? Eldar du dem? För sånt vill ju MB undvika.