(Hej Ola. Diagnoser ställer läkare

Alla bör väl inte avrådas att öppna upp mark för de marklösa, baserat på händelser där? Alla ”alternativare” är inte samma person. Oavsett så hoppas jag på fortsatt samarbete mellan de som har sin plats och de som söker en. I all vänlighet från mig.)
Åter till ämnet: Jag har just nu mycket fritid..En liten sammanfattning av regler som jag hittat när det gäller att bygga nytt:
”Vad är minsta tillåtna storlek på hus för permanent boende i Sverige?”Jag kan inte hitta något om minsta boyta. Däremot står det så här i boverkets byggregler
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Boverkets-byggregler-BBR/Allmanna-fragor-och-svar-om-BBR/ :
”Boverkets byggregler 3:222 anger att
bostäder större än 55 kvadratmeter ska utformas med hänsyn till det antal personer som de är avsedda för. Det allmänna rådet till BBR 3:22 ”Allmänt om utformning av bostäder” hänvisar till normalnivån i standarden SS 91 42 21. I standarden finns till exempel inredningslängder för matlagning, förvaring och exempel på hygienrum för ett visst antal personer.”
Och så här om minsta takhöjd:
Minst 2,40 meter i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler. (Vissa undantag finns.)
Samt om avskiljbarhet:
”Avskiljbara delar av rum ska ha fönster mot det fria och de ska kunna skiljas av från varandra med bibehållen funktion.
I bostäder större än 55 kvadratmeter ska funktionerna daglig samvaro, sömn och vila samt matlagning kunna skiljas av. I bostäder om högst 55 kvadratmeter behöver dock antingen funktionerna sömn och vila eller matlagning inte vara avskiljbara. Det betyder att man kan ha antingen kök och samvaro i ett och samma rum, eller sov och samvarofunktionerna. I enskilda bostäder för studerande och ungdom (om högst 35 kvm) behöver bostadsfunktionerna inte alls vara avskiljbara.”
”Och standard? Måste man ha rinnande vatten? Ström? Avlopp?”Skummade igenom byggreglerna men det verkar mest som att det finns regler kring OM man installerar tex toalett, el, avlopp osv. Så rent teoretiskt är det nog inget krav ATT göra det (toalett och avlopp går ju hand i hand iofs), som jag kunde se.
Däremot kan du ju läsa följande ur Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980899.htm och tolka det själv:
”33 § I syfte att hindra uppkomst av olägenhet för människors hälsa skall en bostad särskilt;
1. ge betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar,
2. ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
3. medge tillräckligt dagsljus,
4. hållas tillfredsställande uppvärmd,
5. ge möjlighet att upprätthålla en god personlig hygien,
6. ha tillgång till vatten i erforderlig mängd och av godtagbar beskaffenhet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.”
”Jag vet att fritidshus får ha lägre standard, men om det ska vara ett permanent boende på pappret?”Har du tänkt bygga? En vagn har jag funderat på själv. Liten bostad värms lättare upp och man kan inte hamstra och fylla hemmet med saker/möbelgrupper.
Puh, mer orkar jag inte med nu..
TiB: ”Får och får och får........ Om det är frivilligt kan det väl inte finnas någon gräns? Och skulle den finnas så har man väl frågat en gång för mycke.” INSTÄMMER