Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasig kökspanna  (läst 9077 gånger)

sanfor77

• Vill lära mig
    • Västergötland
Trasig kökspanna
« skrivet: 10 mar-13 kl 19:36 »
Hej!
Detta är mitt första inlägg här, även om jag läst ett tag. Så jag hoppas att jag hamnar rätt.

Bor sedan ett år i vad som troligtvis är ett gammalt soldattorp, troligtvis byggt någon gång på 1800-talet. Huset värms upp av vattenburen värme, med en Norrahammar 309, från 1957, vattenmantlad. Värmesystemet är slutet, dvs vattnet som värms i pannan används enbart för att cirkulera runt i elementen samt värma murstocken. Som alternativ finns en elpatron.

Efter ett handhavandefel från min sida (råkade ha elpatronen inkopplad när jag eldade i pannen, så vattnet rann ur skvallerröret osv  :-\) så började själva kökspannan läcka sotigt vatten. Med största sannolikhet har alltså väggen mellan eldstaden och vattenhöljet spruckit. Vilket inte är så kul då vi haft en massa andra utgifter som gjort att vi inte kunnat spara ihop en buffert för sådana här tillfällen.

Dessutom verkar det minskade vattnet i systemet innebära att elpatronen inte heller funkar så bra. 14 grader inomhus är inte väldigt bekvämt.

Mina frågor:
1. Finns det någon möjlighet att laga en sådan skada? Som jag förstått det är det mkt svårt att varaktigt laga en sådan panna.

2. Om inte, vad bör man satsa på, en nytillverkad panna eller köpa en begagnad? (Vi vill ha kvar vedeldning, då det inte är ovanligt med strömavbrott)

3. I dagsläget finns ingen ackumulatortank kopplad till pannan. Men huset är litet (62 kvm) och det är svårt att hitta plats för en acctank.  Ingen källare. Är det värt att köpa en mindre acctank eller kan man låta det bero?

4. Idag är ju uppvärmningen helt skild från varmvattnet (som sköts av en separat el-vvb) Är det lämpligt att istället satsa på en kombinerad acc-tank/vvb eller är det en onödig extrakostnad?

5. Som långsiktig plan vill vi även installera luft/vattenvärmepump, men hade tänkt vänta med det ett tag pga av material- och installationskostnad. Vad är er åsikt, skall man försöka fixa fram pengar på något sätt nu när man ändå är tvungen att gå in och peta i systemet?

Tack på förhand!

Nyutflyttad från Göteborg till ett litet fd soldattorp

Neon Knight

• -
SV: Trasig kökspanna
« Svar #1 skrivet: 10 mar-13 kl 19:50 »
Jag skulle antingen sätta igång med den permanenta lösningen eller försöka hitta en Norrahammar 309 på Blocket.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 mar-13 kl 20:07 »
Otur att du har råkat för tillbudet med pannan.   Men lägg inte skulden på dig själv då pannan borde ha klarat det i normala fall så den har säkerligen varit behäftad med något fel och ditt handhavande endast har skyndat på händelseförloppet.

Jag skulle se till att skaffa en bättre begagnad panna som kan passa in i framtidsplanerna för kåken.
För att undvika problem med elpatronen så skulle jag tagit en funderare på om det finns möjlighet att installera en styrning som förhindrar sådana framtida problem. Gällande acctank så finns det olika storlekar och former. Våran har ca 1 kvm fotavtryck och det borde finna andra som har ett mindre avtryck.   
Acctanken behöver inte heller stå i direkt anslutning till pannan, våran står på motsatt sida av skorstenen och styrs med en ladomat, och urladdningen fungerar med hjälp av självcirkulation i systemet. Dock krävs det ström när man laddar tanken. i övrigt så är systemet som det var när det byggdes på 30 talet. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-13 kl 23:19 »
Ser du var exakt de läcker?? Många av dom där pannorna är ju ihop skruvade i sektioner med tätning emellan,så jag tror att det är där de läcker.Om inte så riv ut panna på en gång.Brukar ju sitta termostat i patron,så det hade läckt i alla fall.Prova att fylla på mer vatten å se om det läcker fortfarande.Om vattnet läcker för mycket tar elpatron stryk.En acktank är aldrig fel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 10 mar-13 kl 23:29 »
Den enda gång jag har varit inblandad i att titta på en läckande kökspanna så var det just en Norrahammar, men den var förmodligen från 1930-talet. Där visade det sig att läckan var orsakad av en slagginneslutning i gjutjärnet (gjutfel, s k gjutmästarboställe), förmodligen hade det väl funnits ett tunt lager järn utanpå slaggen så att felet inte upptäcktes på fabriken men när det hade rostat bort kunde vatten börja sippra igenom. Pannans ägare funderade på att försöka reparera skadan, antingen genom att svetsa eller att borra ur, gänga och sätta i en plugg. Men jag har inte hört något därifrån på flera år och vet inte resultatet av ev reparation.

sanfor77

• Vill lära mig
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-13 kl 10:33 »
Tack för era svar! :)

Har försökt utröna var det läcker, och konstigt nog verkar det vara från två helt olika ställen. Båda i höjd med mittenluckan.

Det ena stället är definitivt ingen tätning, då det är på den plana sidan längst in mot väggen, där, om man torkar torrt, kan se att det snabt åter bli fuktigt ut en ca 2 cm osynlig spricka.

Efter ca 5 sek:

Det andra stället är vid luckupphängningen på höger sida. Det är lite svårt att se exakt var det är, men om jag torkar torrt blir det inom någon halvminut fuktigt igen och efter någon minut kommer första droppen.

efter någon minut:

Det är alltså inga stora mängder det läcker, jag skulle tro ca 3-4 dl sedan i fredags. Men det börjar märkas då man hör att det porlar i rören och uppvärmningen funkar dåligt.

Så, pannan verkar ganska slut. Däremot har vi en exakt likadan panna i verkstaden (ej inkopplad). Säljaren av huset visste inte om den var hel eller om den ens använts.

Just det, det där med laddomat verkar bekant, det kanske vi här. Vi har iaf en enkel liten mojäng i ett skåp bredvid pannan, där man även slår på elpatronen och reglerar temperaturen när man värmer med patronen.

Så lite nya frågor:
1. Om man temporärt lagar läckorna (så att elpatronen kan börjar funka som den skall och det blir lite behagligare inomhus) Hur återställer man mängden vatten i systemet, hittar ingen självklar plats att hälla i vatten?
2. Hur gör man för att ta reda på om köksnoran som står i verkstaden fungerar?
3. Är det en vanlig rörmokare man kontaktar för installation, eller är det en helt annat yrkesgrupp?  ???

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 11 mar-13 kl 11:13 av sanfor77 »

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 11 mar-13 kl 12:32 »
Vi bor i ett lite större hus, ungefär 100 kvadratmeter och har samma panna som ni. För ett år sedan installerade vi en ackumulatortank på  ca 800l som står i köket precis bredvid pannan. Fotavtrycket (med pärlspontsinbyggnad) är ca 800x800 och tanken är extrahög för att utnyttja hela takhöjden på 2,7m. Rörmokaren svor en hel del för att det var trångt men vi stod på oss och nu fungerar det jättebra! Jag aldrig vilja gå tillbaka till hur det var innan tanken. Nu kan vi fylla hela pannan två-tre gånger och fylla tanken. På sommaren eldar vi var tredje-fjärde dag och får varmvatten. Elpatronen har vi bara behövt använda enstaka dagar senaste året när vi varit bortresta flera dagar.

Har ni alls möjlighet skulle jag satsa på en tank nu när ni ändå måste in och rota i systemet!

Vi hade inte någon påfyllnad av systemet tidigare, utan vi fick skruva av ett rör på expansionskärlet på vinden och fylla på tills vi hörde att det rann över i skvallerröret.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 mar-13 kl 12:51 »
Som föregående talare skriver så är det inte helt ovanligt att man får fylla på för hand uppe på vinden.
Har det varit någon smart/lat person inblandad tidigare så kan det vara så att denne dragit upp ett rör och det finns en kran att öppna så fylls systemet. ( vi har så) behagligt..    :)

För att testa den andra pannan så täta bottenröret och fyll på med vatten, om möjligt så kan du trycksätta den.

En temporär fix för nuvarande anläggning kan vara att slå i kanel i systemet, detta funkar på förbränningsmotorer så det kan fungera men jag kan inte svara för hur lämpligt det är eller ens om det går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-13 kl 20:57 »
Att svetsa den gamla pannan ser jag som ett större äventyr.På dom ställen man lätt kommer åt kan det gå att svetsa.Men risken är att matrealet vid skadan är svagt och det blir bara mera spänningar så sprickan flyttar sig eller ger ett större hål.Det borde gå att fylla pannan i verkstan med vatten,sätta på en luftnippel till kompressorn å köra i nått kilo.Men det ska va vatten fyllt!Om det inte finns påfyllning för vatten i systemet så kanske det är hög tid att montera dylik anordning.En special beställd acktank är ingen dum ide.Med VVberedare och schuntgrupp. Elpatron i acktanken.Så har du både värme och varmvatten på ett ställe.Tanken kan med fördel köpas oisolerad som du bygger in och isolerar på plats.

sanfor77

• Vill lära mig
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-13 kl 21:45 »
Hej igen och tack för svaren.

Här börjar det blir trevligare inomhus, efter att vi lyckats få tag på förra ägaren som kunde berätta att det fanns en nyckel under vasken för att fylla på vatten i systemet. Så nu funkar elpatronen iaf.   :D (och vi har fått besked var expansionskärlet är, vi höll på att leta oss fördärvade..)

Sedan har vi varit och träffat en rörfirma som kommer på fredag och provtrycker kökspannan som står i vedboden, samt går igenom värmesystemet, för att kunna fatta ett väl underbyggt beslut hur vi skall gå vidare. Det som kändes bra med denna firma var att de var väl förtrogna med Norrahammarmodellen och värmesystemen i gamla hus.

SÅ nu är det bara att hålla tummarna

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 12 mar-13 kl 07:40 »
Nu har du redan fått bra svar, men jag vill tillägga att det verkar underligt att det inte går att ha på elpatronen samtidigt som du eldar. Är något fel med elpatronens termostat, kanske?
Många som har liknande system som ni har, låter elpatronen vara på med grundvärme så att värmesystemet alltid håller säg 40 grader (då blir det inte så förgjordat kallt inne på morgnarna). Sen när en börjar elda slår termostaten på elpatronen ifrån när systemet blir varmare än 40 grader, och all den goa värmen kommer från pannan istället.

Vill ni ha vedvärmt varmvatten är det fullt möjligt att jacka på en pannberedare på ert värmesystem för att få varmt tappvatten, det borde den "nya" Norahpannan klara av samtidigt som den värmer huset. Det går oxå att seriekoppla pannberedare och elberedare så att pannberedaren matar den elektriska beredaren med vatten som redan är varmt, då behöver elen bara jobba när ni inte eldar. Ni har ändå alltid varmvatten, oavsett eldning, kan vara gott på sommaren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #11 skrivet: 08 nov-14 kl 08:19 »
 Har precis kopplat in en kökspanna köpt på blocket. Det var en spricka i den så lämnades den till en verkstad som hårdlödde. Det fina med kökspannan är att de är hanterliga och kan plockas i sär. Tätningen mellan sektionerna är blymönja o linolja. Pannan är kopplad till ett element och till solslinga i en 500 l acktank. Har 1 1/2 " rör på slutet av returen. Ingen pump. Solslingan har 28mm rör. Tanken är även kopplad till en arimax 35. som står på ett annat ställe. Slavtank står vid sidan om.
 Är inte klar än o förfärligt spänd på om dt kommer att fungera.
Acktanken har v-beredare och kopplad både till element o golvvärme.
 Köpte gängmaskin på blocket o rören kommer från skroten.
 Kul job men drygt. Ingen av de rörmockarna jag hört med kunde el ville göra jobbet. Det är presskoplingar, koppar o pumpar som gäller i dag. Hade någon sagt ja till arbetet tror jag inte det blivit billigt. Danska blocket DBA hade fittings (rördelar) en hel murar spann med delar från 2" - dom små 300 Dkr.
 Gissa nån som var glad.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser