I somras kläckte jag fram ca 40 Wyandottehöns. Sakta med säker har jag tagit bort tupp efter tupp men i fredags när jag kom ut till landet så tyckte jag att flera höns var illa pickade (då hade jag 6 tuppar) jag tog bort 4 stycken igår och tänkte ta bort den ena av dem (alla mina höns är märkta med ringar så jag vet vem som e vem) så bara den tuppen jag ville ha som avelstupp skulle va kvar för att det skulle bli lugnare för hönsen. Båda tupparna mådde bra igår, de låg och balade sig i sanden, åt, gal och sånt som tuppar gör. I morse när jag släppte ut hönsen i stora buren så började jag göra rent i hönsrummet - bytte halm, skrapade bajs och putsade fönster. När jag var klar efter någon timme och gick ut i buren igen så såg jag den tuppen som jag skulle ta bort idag liggandes stendöd på marken. Jag gick igenom hela fågeln - inte ett enda spår av skada, blod, slagsmål ( så som lösa fjädrar och sånt). Såg bara ut som han la sig ner och dog

De har fri tillgång till granngårdens hönsfoder "PLYM", snäckskal samt vete. Även vatten på flera olika ställen i både nippel och klassiska vattenautomater som rengörs ofta.
Är det någon här som kan hjälpa mig förstå varför den stackars tuppen ena dagen mådde bra och nästa dag ligga stendöd?