Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmer om att bli bonde...  (läst 1356 gånger)

lanolin

• Gäst
Drömmer om att bli bonde...
« skrivet: 13 mar-13 kl 10:59 »
Har en dröm sedan barnsben att bo på landet och ha djur när "jag blir stor".

Men frågan är om det ens är möjligt, när jag försöker läsa på om hur det är att starta upp ett lantbruk låter det som att man får jobba dygnet runt och ändå gå back.

Den drömgård jag har är ev. ekologisk med inriktning på svenska lantraser, med huvudproduktion av lamm, ull och ägg, och som "bonus" biodling (eg. makens hobby snarare än ingå i gården) och småskalig odling för försäljning i egen gårdsbutik (tillsammans med ägg, ull, honung och ev lammkött).

Tänker mig att jag får fortsätta inom mitt vanliga jobb på timmar för att tjäna in lite lön och maken kommer ju jobba heltid inom sitt. Så gården/gårdsbutikens ekonomi behöver eg bara gå jämnt upp så att säga.

Vad tror ni, är jag bara en hopplös drömmare eller kan det vara möjligt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Drömmer om att bli bonde...
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 11:07 »
Möjligt är det säkert, särskilt om det räcker att man går runt. Men man måste satsa på rätt saker, och hitta sina köpare. Man kan inte hålla på med en verksamhet, i större omfattning, om man inte har avsättning för produkten till ett pris som täcker kostnaderna (och man måste räkna rätt på kostnaden, inte bara t ex foder, utan avskrivningar, reparationer, räntor osv).

Bäst är att läsa på, besöka andra, fundera och räkna, och sedan börja i liten skala, för att lära sig mer och för att hitta sina kunder. Tänker man ha verksamheten som heltidssyssla måste man såklart starta stort, men då riskerar man också mycket. Så ert upplägg, där man jobbar vid sidan av, och kan starta upp gradvis, är säkrare och man har chans att tänka om under resans gång, angående vad som är lönsamt och vad man trivs med.

Har ni lantbruksfastighet så måste bina ingå i verksamheten, de kan inte vara hobby (rent bokföringstekniskt då, omfattningen kan ju fortfarande vara liten).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lanolin

• Gäst
SV: Drömmer om att bli bonde...
« Svar #2 skrivet: 13 mar-13 kl 11:26 »
Tack för svaret! Jag har tänkt försöka gå ngn form av utbildning, typ naturbruksgymnasium via komvux, och ngn kurs för egna företagare. Maken driver redan ett eget företag så han kan ju hjälpa mig lite med det.

Det verkar klokt att starta upp lite smått och sedan vidareutveckla gradvis utefter hur det går. Hade ju varit så väldigt roligt om det kunde gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser