Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetter  (läst 3678 gånger)

Lina W

• Ångermanland
SV: Dvärggetter
« Svar #20 skrivet: 16 apr-13 kl 14:46 »
Trollmor- Vad har du för källa på högre killingdödhet för allmogegetterna kontra andra getraser? Kanske är det så att det det dokumenteras bättre för allmogeraserna än andra raser?

Det behövs fler genbanker och det som kostar är medlemskap i Föreningen Allmogegeten. Förutom för stöden finns det flera fördelar med att vara genbank.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 16 apr-13 kl 14:53 »
Ja, allmogeraserna behöver fler genbanker, men jag har även hört att just de har en del problem med hög killingdödlighet.   :'(  Därför kanske den där grannen med lantrasgetterna är en god idé.  Besöka, kanske köpa en moderlös killing och föda upp för hand.  Bara en tanke.
Det handlade ju om olika rasers lämplighet för nybörjare.  Men jag nämnde ju även att sannolikheten är stor att man behåller den grupp man en gång har börjat med.  För "dom blir ju så personliga, dom uschla kräken, det går inte att göra av me' dom!"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rimfrost

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 apr-13 kl 15:17 »
Dela gärna med dig av dessa fördelar Lina W :)
Jag läste i en annan tråd, tror den handlade om får, att om du har under 15 livdjur så äter genbanksavgifterna upp hela bidraget.  Så om man som vi bara vill ha ett par getter som slyröjare, ett par får för självhushållning av lammkött så rekommenderade man inte att tänka på genbankeri :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Tösen

• Småland
« Svar #23 skrivet: 16 apr-13 kl 17:43 »
Ja ur ekonomisk synpunkt ja.. Men om man ser till bevarandet så är ju vartnda liten genbanksbesättning ovärderlig! :)
Det blir vad du gör det till!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 16 apr-13 kl 20:26 »
Vad jag vet kostar det 200kr per år att ha genbank och bli medlem. Då får du tillgång till medlemstidning och ett forum späckat med vettig info. Bidrag är jag värdelös på det kan andra bättre. möjligheten finns i alla fall. sen har man ju den gigantiska avgiften för genbanksintygen 10 kr per killing som registreras  ;) . Det var den gigantiska avgiften så för min del blir det totalt 240 kr för min besättning på för tillfället 6 vuxna och 4 killingar. Då kommer jag förmodligen sälja getter för minst 6000kr i år. Hur det funkar med får vet jag inte men getter i genbank innebär mycket lite kostnad och mycket hjälp.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

rimfrost

• Småland
« Svar #25 skrivet: 17 apr-13 kl 07:13 »
Ok jag förstår. Det var ju inte så farligt... Tack för alla svar. Nu känner jag mig lite mer "redo" när det blir dags. :-) lär komma fler frågor från mitt håll framöver. ;-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 17 apr-13 kl 07:31 »
Hoppas du kommer till skott med getter. tror att det är sånna som du som har en massa funderingar redan i förväg och vill att dina djur ska få det så bra som möjligt som blir bra ägare i längden.
Det roliga med genbank förutom att man gör en god järning är att man kan ha killingar varje år att krama och gosa med. De är underbar busar och oömma. Men att en del går till slakt så blir det ju. Gott kött till mustiga grytor.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser