Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pälslös böld på käken  (läst 4002 gånger)

finnfår

• Finland
pälslös böld på käken
« skrivet: 17 mar-13 kl 12:52 »
Hejsan!
för ca en månad sen hade en av tackorna fått två bölder på sidan av huvudet. ungefär vid käkbenet. De är utan päls och ungefär stor som en pingisboll. Vi tänkte att det inte var så farligt så lät den vara då den inte ömmade och hon åt och var helt normal i övrigt. Efter en tid sprack den och nu har ytterligare två tackor fått den. Vad är det för något? ska jag tillkalla vet? (har inte gjort det än för vetten hade troligen bara sagt att vi ska ge antibiotika och vänta, utan att komma och titta själv. Han är inte så mycket för får och det är långt till andra)
Har läst lite om det och fått fram att det kan vara en smittsam bakterie eller en parasit. Har däremot inte fått fram noggranna svar och ingen av de tidigare jag läst om har haft exakt samma symptom. Så tänkte höra med folket här om ni vet vad vi ska göra.. något akut? sätter upp en bild också

rackarns

• Närke
SV: pälslös böld på käken
« Svar #1 skrivet: 18 mar-13 kl 11:00 »
har ni gett antibiotika då?

finnfår

• Finland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-13 kl 20:04 »
Ja vi har gett antibiotika.
Usch vad hemskt om det är bakterien! får nog se till att vetten knallar sig till oss och undersöker. Stor risk att hela besättningen är smittad nu mao??

Snåttergården

• -
« Svar #4 skrivet: 12 aug-13 kl 23:19 »
Hur gick det med fåren?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Fröken Rödtopp

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-13 kl 21:38 »
Jag gissar att det är strålsvamp. Inte en svamp även om det heter så. De får bölderna pga en bakterie som de får med fodret. Bakterien finns normalt ute i naturen och även kor och människor kan få det. Om det dyker upp under tiden man har lamm så kan lammen smitta så tackorna får det på juvren och då sprider det sig lättare eftersom lammen snuttar runt. Fåren kan också få bölder som briserar inne i munnen eller halsen och då kan de lätt få lunginflammation. Då måste de behandlas. Själva smittan kan man inte behandla emot.
Jag hade det på många av mina tackor. Jag var noga att klämma sönder bölderna innan de briserade för att hindra varet att hamna överallt för att stoppa smittan men det gick inte. Jag klämde ut och rengjorde noggrant samt sprutade in väteperoxid och sköljde ordentligt. Till slut slaktade jag ut alla och var MYCKET noggrann med desinfektering av ALLT. Nu är jag av med skiten.
De fick först en böld som växte o växte. Sen blev den hårlös och till sist spricker den. Huden är då liksom "död" och har ingen stretch. Varet är grönaktigt och tjockt.
Min rekommendation är att byta besättning. Lycka till

tåppon_co

• Finland
« Svar #6 skrivet: 05 sep-13 kl 21:32 »
vi hade ett får som hade en liknande böld som var hård som en pingisboll..vet kom och skar sönder den och var kom ut, sen gick den om.. Fick själv infon av en rådgivare att det kan bli bölder av saltbrist! Saltsten räcker inte åt får utan de behöver även ibland få grovsalt så de kan tugga i sig så mycket de vill.. låter konstigt men det rådet fick jag

Snåttergården

• -
« Svar #7 skrivet: 05 sep-13 kl 21:34 »
vi hade ett får som hade en liknande böld som var hård som en pingisboll..vet kom och skar sönder den och var kom ut, sen gick den om.. Fick själv infon av en rådgivare att det kan bli bölder av saltbrist! Saltsten räcker inte åt får utan de behöver även ibland få grovsalt så de kan tugga i sig så mycket de vill.. låter konstigt men det rådet fick jag

Alltså vanligt grovmalt från affären som man sätter i en balja till dem, löst som det är från påsen ?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

tåppon_co

• Finland
« Svar #8 skrivet: 07 sep-13 kl 06:56 »
Ja vanligt gravt salt som du kan köpa i 25 kilos säckar. Du kan ibland strö över hö/hösilaget  med lite salt, jag strör ca 1 liter på en stor rundbal så får de i sig större mängd salt åt gången  :) går också att ge precis som det är i en kopp, vi har flera tackor som kommer och äter direkt ur påsen de gånger jag ger -> de verkar nog veta om de har lågt salt i kroppen eller ej, vissa bryr sig inte alls och vissa äter som bara den. Kom bara ihåg att kolla så de har mycket vatten, de dricker ju mer vatten i samband med saltet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser