Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsförvirring hos höna!?  (läst 2349 gånger)

hajens

• Skåne
Könsförvirring hos höna!?
« skrivet: 17 mar-13 kl 12:55 »
Har en hedemorahöna (?) kläckt i början av sept 2012. Har hela tiden trott det varit en höna, kanske något slankare i kroppsformen och lite större kam och slör än de andra, men samtidigt inga sadelfjädrar eller halsfjädrar som skvallrar om att vara tupp.

Kanske varit lite tuppig i sitt beteende ibland, dock aldrig parat någon höna. Förrän idag. Den var plötsligt uppe på ryggen på en av mina hönor. Är det så att detta är en tupp trots allt, eller kan höns vara tvekönade?

Titta och döm själva.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

skogsbonne

• Värmland
SV: Könsförvirring hos höna!?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-13 kl 15:56 »
ser ju ut som en klockren höna i mina ögon

hajens

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 mar-13 kl 16:48 »
ser ju ut som en klockren höna i mina ögon

eller hur!  Bortsett kanske från lite för stor kam och slör, men det må väl vara hänt kanske.

Men hur förklarar man att den sätter på hönorna idag?

Den gal ej, har aldrig värpt vad jag vet, är rätt tuppig i sitt beteende. Vet inte längre vad jag skall tro.

Lyssnar gärna på fler åsikter, inte minst vad gäller tvåkönighet, hur vanligt är detta?

« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 17:00 av hajens »

shelale

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-13 kl 21:36 »
Jag har också nåt liknande! Har fyra höns ingen tupp men äggen är befruktade! Har sett att den som ser minst tuppig ut inte lägger ägg så den är nog "boven".  Har aldrig vart med om maken. Av rasen vete färgad auracana och den är precis som hönsen skall vara. Så det kan nog vara så att de är tvåkönade eller en tupp i en hönas kropp =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 28 mar-13 kl 22:07 »
Det finns ju även en gen som ger tupparna hönsbefjädring. Se på rasen Seabright tex  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tyfoon

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-13 kl 22:35 »
Alla har vi nån Yohio !!!!!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 28 mar-13 kl 22:43 »
Jag skulle (100 % seriöst) gissa på att det är en lesbisk höna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-13 kl 23:52 »
En äkta tvåkönad (gynandromorf) tupphöna är delad hälften/hälften! :)

Hönor som inte är tvåkönade kan å andra sidan plocka upp tuppbeteenden och/eller få tupputseende. Som jag har fått förklarat för mig beror det oftast på hormonsvängningar som kan bero på en massa saker eller bara vara individuellt, eller att någon tar tupprollen i brist på tupp. Hittade några gamla trådar (#1, #2, #3) när jag började fundera på om min ena höna, Boss, var en ungtupp i somras: Hon vaktade flocken, gol (!) 2 ggr, och slogs med en annan "höna" (som ironiskt nog visade sig vara en äkta ungtupp). Men hon fick aldrig tuppfjädrar och har varit mindre tuppig nu under vintern, och hon har lägger ägg.

När äggläggningen kommer igång kan du ju prova att separera den från resten och se om det kommer några ägg eller inte.
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 23:55 av Väderhatt »

gila06

« Svar #8 skrivet: 29 mar-13 kl 09:14 »
Satt precis och tittade på Nyhetsmorgon på TV. Då det är påsk så hade de bl a en liten "äggskola" - trevligt - men sade även en sak som jag aldrig har talas om, nämligen att en gammal höna kan byta kön och bli tupp. Kan detta verkligen vara möjligt??

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 29 mar-13 kl 10:21 »
En äkta tvåkönad (gynandromorf) tupphöna är delad hälften/hälften! :)

Undrar hur hön-delens äggläggningsmekanik fungerar? Kan de producera rudimentära ägg?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 mar-13 kl 10:47 »
Tydligen är dom inte så rent delade att ena halvan är 100% hanceller och andra halvan 100% honceller. Blodet och andra organ är blandade, och äggstock/testiklar blir någon variant på ett mellanting och individen steril. Skulle inte tro att dom lägger ägg, men jag antar att om det slumpar sig så att någon får en "ren" äggstock är det teoretisk möjligt? Jag har inte järnkoll på vad mer som skiljer tupparnas och hönsens inre anatomi som skulle kunna trassla till det.

Astrid

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-13 kl 15:31 »
Äntligen har jag hittat någon/några med samma problem som jag.
Jag har en blandrashöna som är född i Mars 2012. Moder är vit Lohmann och fader är gul Orpington.
Hon började värpa tidigt och har redigt lagt ett ägg om dagen med en liten svacka strax innan nyår men började om att värpa varje dag framåt februari igen.
MEN med den skillnaden att ägget var halvt. Den toppiga änden är alltid som papper och har det inte redan spruckit när jag samlar in äggen så går det sönder när jag tar i det.
Hur kan jag veta att det är hon som värper då??? Jo, hon är den enda som lägger vita ägg eftersom jag bara har värpande Welsumer i resten av den flocken + att jag råkade vara i hönshuset när hon la ägg en dag.
I förra veckan höll jag på att få krupp när jag ser denna SAMMA HÖNA sätta på mina andra hönor och då har jag ändå två tuppar som är ett och två år.
Jag slog det faktiskt ifrån mig förra veckan men i morse fick jag se det igen!!!! :o :o :o
Jag tänker nog ta bort den hönan för hon ser ut som en höna men blir bara dummare och dummare. "Tuppar" sig mot barn som kommer och ska mata hönorna och inte ens mina Welsumertuppar beter sig så här som hon har börjat med.
Allvarligt kan det bli så här konstigt?!  ??? ??? ???

hajens

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 maj-13 kl 17:18 »
kan meddela att djuret i min ursprungspost är en tupp, han var nog bara sent utvecklad. Dock är han lägst i rang i hönsgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser