Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Melon  (läst 2184 gånger)

Mielikki

• -
Melon
« skrivet: 23 mar-13 kl 17:04 »
Jag har från Nordgen fått några frön till en melon som heter Billeberga. Är det någon som vet mer om den här melonen eller kan ge mig lite allmänna odlingsråd?
Det här är vad som står på Nordgens hemsida:
Svensk melon som redan på 1940-talet såldes av W. Weibull AB, Landskrona. Deras katalog för trädgårdsmästare från 1944 beskriver Billeberga enligt följande: "En lokalsort av melon, som blivit huvudsorten för bänk- och husodling överallt där den en gång prövats. Billeberga är en exportmelon av första klass. Frukterna är runda till svagt ovala med gul skalfärg och orangegult kött, svagt men ganska tätt refflade. Litet kärnhus ger god tyngd åt melonen."

Jag har inget växthus men tänkte antingen gräva en grop och lägga färsk hästgödsel i bottnet eller göra på samma sätt med en odlingsram.

...vad är det förresten för sorts melon?
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

sparxxx

• Värmland
SV: Melon
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 11:07 »
Jag har inget svar på din fråga, men jag fick också just denna sorten från Nordgen och undrar samma som du :) Spännande!

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 12:25 »
Jag bäddade in äldre gödsel i jorden i en upphöjd bädd.
Meloner är krävande på vatten näring och framför allt värme.
Enkla tunnlar gör man av byggplast och pvc slang (som man har elkablar i)
Klimatet inne i tunnlarna blir varmt och fuktigt och skyddat från kalla vindar. luftas ibland.

Plantorna bör placeras på det varmaste soligaste stället man han hitta.

Jag odlade Jenny Lind som är en liten en men naggande god  :) med farmgång i ganska skuggit läge, mer sol hade gett mer skörd.

Lycka till.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 12:47 »
Jag har från Nordgen fått några frön till en melon som heter Billeberga.

..........

Vad kul, mitt första hus låg i Billeberga, en liten by utanför Svalöv (fröfirman Svalöv-Weibull...), antagligen därifrån den kommer.

Men var har du köpt fröerna? Söker efter Nordgrens men hittar inget.

Edit...
Ok, om jag läser ordentligt innan jag frågar så kansker det går bättre. NordGEN... inte gren...  :-[
« Senast ändrad: 05 apr-13 kl 12:52 av Vitis »

Mielikki

• -
« Svar #4 skrivet: 05 apr-13 kl 19:36 »
Jag bäddade in äldre gödsel i jorden i en upphöjd bädd.
Meloner är krävande på vatten näring och framför allt värme.
Enkla tunnlar gör man av byggplast och pvc slang (som man har elkablar i)
Klimatet inne i tunnlarna blir varmt och fuktigt och skyddat från kalla vindar. luftas ibland.

Plantorna bör placeras på det varmaste soligaste stället man han hitta.

Jag odlade Jenny Lind som är en liten en men naggande god  :) med farmgång i ganska skuggit läge, mer sol hade gett mer skörd.

Lycka till.

Tackar.
Hur långt före utplanteringen skall de sås?
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-13 kl 21:05 »
Tackar.
Hur långt före utplanteringen skall de sås?

Eftersom dom är värmekrävande så beror det ju på vad man har för möjlighet att ha dom så dom får både ljus och värme tills det är varmt nog ute.
Jag brukar så runt 15 april ungefär men då har jag dom flyttbara i början av maj sen håller jag koll på vädret och har eventuellt någon filt/ väv som jag kan dra över (utanpå plasten) om det kommer en köld knäpp. Har tom använt värme ljus vid något tillfälle. men det var nog på sen sommaren.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser