Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur går det till...??  (läst 1404 gånger)

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
Hur går det till...??
« skrivet: 23 mar-13 kl 21:17 »
Hej.

En kanske korkad fråga, men hur går det till när en kyckling kläcks under en höna?

Tankarna går huruvida hönan hjälper till, reser sig/gör sig lättare eller ligger äggen "fria" under henne?
Äggen i en kläckare har ju bara den lilla ytan det ligger på som "mothåll", vi ruvning har ju ägget troligtvis både marken, hönan och eventuellt nån vall av halm som håller emot.
Är bara nyfiken, kanske finns nåt på youtube?

Ha de!!
/Hans J
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

skogsbonne

• Värmland
SV: Hur går det till...??
« Svar #1 skrivet: 24 mar-13 kl 10:16 »
Hönan hjälper aldrig en kyckling ut för dom som inte kommer ut ska inte leva för då blir det slöa kycklingar som troligen kommer att dö.

Hassehopp

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-13 kl 12:26 »
Ja, hjälpa till var kanske dumt uttryckt.
 Jag menade inte på det viset utan mer om hon märker att kläckning är på g att hon inte ligger lika hårt på äggen eller gör något annat för att underlätta för kycklingen. Det är ju svårt nog för de små att ta sig ut när de ligger i kläckare, kan tänka mig hur mycket mer tid och kraft det borde ta när en höna ligger och håller emot....

Ha de!

ängesgården

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 mar-13 kl 13:04 »
Hönan hjälper aldrig en kyckling ut för dom som inte kommer ut ska inte leva för då blir det slöa kycklingar som troligen kommer att dö.
jag tror nog att hon kan hjälpa till lite  ;D har hjälpt någon kyckling i kläckaren ut någon gång och de har då inte blivit slöare än någon annan
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-13 kl 14:24 »
jo men det är naturens första gallring. samma som på människor, det finns handikapade människor och dom hade inte levt om man hade gjort det på ett naturligt sätt. Mamma har hjälpt några ut och dom har dött senare.

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-13 kl 15:31 »
Ett antal gångar där det varit tydligt att alternativet är att kycklingen inte klarar sig då har jag inte kunnat låta bli försöka hjälpa. 9 av 10 gångar har det varit något fel på kycklingen så den sedan dött eller jag varit tvungen att ta bort den. Inte har dom varit slöare som skogsbonne skriver men t.ex. haft snea ben, missbildade fötter så den trillade, och nån hade nåt nervfel som gjorde att den gjorde baklänges kullebyttor kontinuerligt

ängesgården

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 24 mar-13 kl 17:33 »
att de inte kan ta sig ut själva ibland i en kläckare kan ju faktiskt bero på oss, vi kanske inte har haft rätt fuktighet eller haft locket öppet lite för mycket på slutet, många faktorer som kan vara avgörande, så nog tycker jag att man kan hjälpa till lite om den verkar ha det svårt att få upp en dörr i ägget så den kan komma ut. Hade en höna en gång som blev alldeles knasig när det började pipa i äggen, hon hackade upp dem så det blev döda kycklingar av alltihop ::) så hon fick inte ligga på fler ägg ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 24 mar-13 kl 19:18 »
Mitt senaste kläck skalade jag ut 3 stycken. Och jag är verkligen imot att göra det,men de här hade kämpat över 1 dygn och började bli bra spaka. Hinnan hade stannat av och blivit spröd,men dom hade slut på krafter. Och inget galet blev det med dom, jag skalade runt som dom gör själva, knäckte halvorna lite så det skulle gå lätt att komma ut,la tillbaka ägget i kläckaren så de kunde pressa upp ägget själva. Och om man tar en tops o blöter hinnorna lite försiktigt innan skalningen, så kan man se om blodådrorna är aktiva eller ej.
När jag tittar på dom nu,kan jag inte fatta att de hade så jobbigt att ta sig ut, starka fina kycklingar.

Så nog tror jag hönan hjälper till ibland, kanske inte medvetet men att de flyttar en fot och råkar komma imot ägget eller något sånt,det är helt fantastiskt att 2 orp tanter inte trampar eller ligger ihjäl dom små kycklingarna när de är så nya o veka. Naturen är bra fantastisk  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Torry

« Svar #8 skrivet: 24 mar-13 kl 19:58 »
Jag har sett mina hönor lyfta sig och liksom halvstå när kycklingarna kläcks. När de piper högt reser hon sig lite, när de tystnar(vilar) lägger hon sig. Så lite hjälper hon till.
//Torry

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-13 kl 22:14 »
Att hon lyfter sig är inte att hjälpa utan att lätta på trycket så dom kan pressa sig ut ur skalet, när jag menar hjälpa så är det hjäpa att ha upp skalet

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-13 kl 12:25 »
Mina hönor har intagit halvhuk-läge och samtidigt har dom liksom skjutit fram halsen och flämtat en stund. Det har jag undrat över om det är normalt men sen har jag sett att alla gjort likadant så det är väl som det ska va då. ::)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Hassehopp

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 mar-13 kl 16:59 »
Att hon lyfter sig är inte att hjälpa utan att lätta på trycket så dom kan pressa sig ut ur skalet, när jag menar hjälpa så är det hjäpa att ha upp skalet

Det va precis det här jag menade !!

tinaw

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 mar-13 kl 17:55 »
Det händer att en höna petar lite på skalet också, så kycklingen kommer ut lättare. Men oftast lyfter de bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser