Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 24009 gånger)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #80 skrivet: 30 mar-13 kl 23:10 »
Så söta de är, dina små getingar! :) Och det låter som om de förstår att de är i goda, snälla händer nu. Du verkar verkligen oerhört engagerad och det ska du ha en eloge för, det kunde ju slutat så trist för dina nya kompisar om inte du tagit hand om dem.

Här får du en bild på mina två damer Elsa och Greta, tagna på bar gärning i hönshuset mumsandes på säd.

Precis som Tösen så har vi ingen jättehage, men där finns ett skjul och en stenmur som de kan skutta upp på och ha som utkiksposter samt en massa träd och buskar samt betongrör och trädstammar som vi asat in till dem.

De sover i en ombyggd husvagn som vi tidigare använt som hönshus, den är nog ca 8-10 kvm stor. Fördelen med den är att den är lite isolerad så det blir varmt och gott därinne, dessutom går det att haspa dörren ordentligt så den är rymningssäker också.

Promenader är inga problem, de följer så fint så. Annars brukar det räcka att man sätter koppel på Greta, ledargeten, så följer Elsa också med! Smidigt om man t ex vill ta in dem för natten lite tidigare än de själva tänkt sig... ;)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #81 skrivet: 31 mar-13 kl 00:17 »

Citat från: Mimmis link=topic=151448
..idag har jag byggt ett GEThus
hur litet är det där.. 3m x 1m? blir 3kvadrat. Hur löser du detta med att habockarna skilda från getterna?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #82 skrivet: 31 mar-13 kl 19:31 »
Trevligt med bilder, vad fina de är Rosa.  ;)
Hahahah ja vi har nu införskaffat traktordäck och deras hus är klart i morgon. Idag råkade den ena getabocken rymma och jag hade den minsta i koppel. Naturligtvis började de bräka på varandra och den lösa geten visste var den bodde och ville in i transporten :D

Hur skall jag få dem tama ??? nåja det ger sig väl.

GEThuset (getingbo) är delat så bockarna kan vara för sig och getterna för sig...hur vi löser saker och ting får visa sig...

Tack för dina skrivna rader Emushka. Det är alltid lika trevligt med foton.
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 22:09 av Mimmis »

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 01 apr-13 kl 09:41 »
Idag råkade den ena getabocken rymma och jag hade den minsta i koppel. Naturligtvis började de bräka på varandra och den lösa geten visste var den bodde och ville in i transporten :D

Hur skall jag få dem tama ???

Tycker det verkar som att du är på god väg att få getterna tama. Koppelpromenader och en smitarbock som vet var den bor och vill hem!  :D Det är väl jättebra på denna korta tid?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #84 skrivet: 01 apr-13 kl 14:33 »
Javisst!  Om de inte sticker till skogs av förskräckelse när de har chansen, så är du på mycket god väg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Smajsan

• -
« Svar #85 skrivet: 01 apr-13 kl 17:14 »
Så söta de är, dina små getingar! :) Och det låter som om de förstår att de är i goda, snälla händer nu. Du verkar verkligen oerhört engagerad och det ska du ha en eloge för, det kunde ju slutat så trist för dina nya kompisar om inte du tagit hand om dem.

Här får du en bild på mina två damer Elsa och Greta, tagna på bar gärning i hönshuset mumsandes på säd.

Precis som Tösen så har vi ingen jättehage, men där finns ett skjul och en stenmur som de kan skutta upp på och ha som utkiksposter samt en massa träd och buskar samt betongrör och trädstammar som vi asat in till dem.

De sover i en ombyggd husvagn som vi tidigare använt som hönshus, den är nog ca 8-10 kvm stor. Fördelen med den är att den är lite isolerad så det blir varmt och gott därinne, dessutom går det att haspa dörren ordentligt så den är rymningssäker också.

Promenader är inga problem, de följer så fint så. Annars brukar det räcka att man sätter koppel på Greta, ledargeten, så följer Elsa också med! Smidigt om man t ex vill ta in dem för natten lite tidigare än de själva tänkt sig... ;)

Dom ser inget skylldiga ut  ;) Det ser ut som dom säger " Det var hönsen som sa att vi skulle gå hit, vi har inte gjort något" Underbara bilder.

Och faantastiskt bra gjort av dig Mimmi, Mimmi geträddaren  ;) Hur länge bodde dom på deras förra plats, därifrån som du räddade dom? Viste inte dom att djur behöver mat,vitaminer,stimulans och vanlig fotvård? Har dom mer djur som mår dåligt kvar? Du behöver inte svara, men man blir orolig. Speciellt när dom var så rädda så dom skakade i början.
Du har gjort ett toppen jobb och din karma blir bra bättre o bättre  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Trollmor

• -
« Svar #86 skrivet: 01 apr-13 kl 17:23 »
Jag tror det var en kanin kvar.

Inte tycker jag att Elsa och Greta ser skyldiga ut!  Snarare "Aha, där är du Matte, hej på dig!"
« Senast ändrad: 01 apr-13 kl 17:26 av Trollmor »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #87 skrivet: 01 apr-13 kl 22:43 »
Jag vill knappt tala om det, men när vi bestämde oss för getterna och bar ut dem till transporten så såg vi ju klöven som var lång på den ena geten så säger moren i huset -oj det har jag inte sett innan. I ett samtal med de samma djurägarna per telefon någon dag senare så talar moren om att hon minsann jobbat med djur i 25 år och hennes dotter går på lantbruksskola.....bla bla bla  ::) -Ja sa jag då bord väl du om någon veta att så här får inte djur hanteras. Min magkänsla när jag var där var att ta alla djuren därifrån fast jag bara skulle ha 2 från början. (djuren hade varit där en vecka) sa hon??

Gäsp....trött har byggt färdigt GEThuset och i morgon skall vi bygga en hage så de kan få komma ut och gå som de vill.

Älskade varelser...nattmenyn bestod av hösilage, knäckebröd, äpplekvistar. Och nytt vatten naturligtvis.

Sov gott ni alla... ;) som följt tråden.

Flemming

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 01 apr-13 kl 23:00 »
En härlig tråd att följa och den har inslag av "bräkande" skånska  ;)
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Trollmor

• -
« Svar #89 skrivet: 01 apr-13 kl 23:15 »
I ett samtal med de samma djurägarna per telefon någon dag senare så talar moren om att hon minsann jobbat med djur i 25 år och hennes dotter går på lantbruksskola.....bla bla bla  ::)
Är det inte sånt som kallas "kompensatoriskt skryt"?  Kul att följa denna tråd med lyckligt slut!  Det ska bli spännande att se dem bli allt friskare och tamare!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #90 skrivet: 02 apr-13 kl 21:04 »
Hej på er... :D tyvärr inga bilder men idag fick getterna ha band på sig utanför sitt "hus" och jag släppte ut bockarna, de var helt galna och nyfikna på sin omvärld att jag nästan blev orolig att de skulle sticka. Lite tanke bakom att ha tjejerna i koppel, vet inte om de får vara tjudrade men tanken var att om bockarna var lösa så visste de var de skulle hän. Och alldeles riktigt så när jag skulle mota in dem så sprang de rätt in i sin lya... :)

Just nu så känns allt bra trots att tjejerna fick vara bundna ett tag idag och komma ut och vädra livet. Jag tar det pö om pö eftersom jag inte vet hur getter fungerar. Känner mig lite euroforisk över dessa små ina djur... :-[

Han inte göra en hage idag men i morgon skall det minsann hända....getterna talar sitt tydliga språk kom inte hit killar för då stångar vi er...läste någonstans at man inte får lägga dem på rygg och det har jag nu tagit till mig av hela mitt hjärta då de kan få panik...första misstaget men hon lever ännu ;)

Trollmor

• -
« Svar #91 skrivet: 02 apr-13 kl 22:22 »
Men det är väl inte nödvändigt att ta i så för att verka lite klövar när de väl är tama?  Gör lika som du gör med hästen, inga konstigheter!

Men jag är lite konfunderad över ditt ord 'tjudra'.  Om du menar 'leda i koppel' så är det åkej, men om du menar 'binda fast och gå ifrån' så blir jag lite mera orolig.  Minsta nervositet och de kan både trassla in sig och strypa sig.  För att inte tala om vad grannens lösa jakthund kan ställa till med.

slainte

• Västmanland
« Svar #92 skrivet: 02 apr-13 kl 22:28 »
När jag hjälper svärfar att verka klövar brukar han sitta ned och hålla geten över sitt knä, då att jag kan komma åt att klippa utan problem. Ännu bättre går det när han kliar och bjuder på knäckebröd under tiden.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #93 skrivet: 03 apr-13 kl 00:05 »
Men det är väl inte nödvändigt att ta i så för att verka lite klövar när de väl är tama?  Gör lika som du gör med hästen, inga konstigheter!

Men jag är lite konfunderad över ditt ord 'tjudra'.  Om du menar 'leda i koppel' så är det åkej, men om du menar 'binda fast och gå ifrån' så blir jag lite mera orolig.  Minsta nervositet och de kan både trassla in sig och strypa sig.  För att inte tala om vad grannens lösa jakthund kan ställa till med.

Trollmor: Jag gick aldrig ifrån getterna i dag, mest för att killarna skulle få stäcka på benen då de nästan i en vecka varit i transporten ...även om jag varit ute och gått med dem i koppel så även med damerna...så var tanken att jag hadde ett sätt att få dem hem igen övning ger färdighet... <3

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #94 skrivet: 03 apr-13 kl 00:09 »
 ???Och tack vare er så vet jag nu hur de skall verkas och gör inte om misstaget, skönt att ni finns och kan berätta hur det går till. :D

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #95 skrivet: 03 apr-13 kl 00:17 »
Jag super in all info härifrån så att jag kan göra rätt med mina skyddslingar...på alla sätt för att de skall må bra på alla vis ;) Jag vet inte vad jag mer kan göra för dessa fina busar... har suttit vid dem idag för att vänja dem...har ni själva haft skäckslagna djur...inför människor?  ::) pust det är inte helt lätt när de sänker sina huvuden och bara vill gömma sig och skakar i hela kroppen men jag jobbar för fullt på det och har två kvar som skakar... :-\

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #96 skrivet: 03 apr-13 kl 00:37 »
När jag hjälper svärfar att verka klövar brukar han sitta ned och hålla geten över sitt knä, då att jag kan komma åt att klippa utan problem. Ännu bättre går det när han kliar och bjuder på knäckebröd under tiden.
;)

Trollmor

• -
« Svar #97 skrivet: 03 apr-13 kl 09:57 »
Trollmor: Jag gick aldrig ifrån getterna i dag,
Då kan jag sluta oroa mig!  :)

Två kvar som darrar; det tar sig sa den som hade eld i håret!  ;)  Det börjar bli intressant med flera bilder om ett tag; så att vi ser hur de reagerar på folk (med kamera och allt!)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #98 skrivet: 06 apr-13 kl 02:47 »
Nu har den ena lillgeten blåst upp i magen och han ser ut som han svalt en fotboll jag har gått hela dagen med han och hella kvällen, han bajsade i morse och det kom vätska ur munnen maserat magen och är så orolig. undrar vad det kan vara? Kan man ge ricinolja om han är stopp i magen  :-\.
Orolig för han????

Trollmor

• -
« Svar #99 skrivet: 06 apr-13 kl 08:31 »
Dags att bli orolig igen, då.  Kan det vara gaser i våmmen?  Det kan snabbt bli livsfarligt.  Våmmen är så funtad att om den blir fylld med gas så kan vätskeytan inne i våmmen komma ovanför öppningen där gasen kan komma upp i matstrupen och rapas ut.  I lindriga fall kan man resa upp framdelen på djuret, så att vätskeytan kommer snett i förhållande till våmmen, och öppningen mot matstrupen kommer ovanför ytan.  I svårare fall får man ta till trick med såpa och matolja, och det där har jag dessvärre inte lärt mig ordentligt.  I riktigt svåra fall måste man punktera våmmen, men det är ju också riskabelt.

Hoppas att han själv begriper att han ska ställa upp framfötterna på en pall och rapa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser