Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla Acktank och element till Husqvarna 3026 Cistern  (läst 2370 gånger)

Pegasuz73

• Norrbotten
Koppla Acktank och element till Husqvarna 3026 Cistern
« skrivet: 25 mar-13 kl 08:03 »
Igår hämtade jag en beg Husqvarna 3026 i fint skick. Den var som ofta utan vattencistern och fylld med tegel.
 Jag har timrat en rejäl stuga med 12V solcell system och täljstenskamin. Köksspisen var tänkt att dels kunna baka och laga lite mat  utan att köra gasolspisen men framförallt att koppla in acktank och två till tre element i sovrum och hall som inte värms upp nämnvärt av täljstenaren. När jag nu googlar lite mer och läser allt här på forumet så misstänker jag att det kanske blev lite fort och fel. Det är alltså inte en 3026 VB som jag fått tag på utan med cistern. Nu till frågan:
Om jag köper en ny cistern från Josef Davidsson och modifierar den med ett till rör och från rör. Skär hål i bakplåten på spisen så att rören sticker ut. Kan detta bli funktionellt för ett litet öppet system med självcirk? Någon som har någon liknande lösning?

kackelmann

• Skåne
SV: Koppla Acktank och element till Husqvarna 3026 Cistern
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 08:34 »
En Husqvarna 3026 är inte avsedd att kontinuerligt kylas av vatten.

Dels tror jag aldrig att den orkar värma upp vatten i den takt du hinner kyla av vattnet i radiatorerna, värmeöverföringen från eldstad till vatten är för dålig för detta. Den spisen har nog en effekt på 5-6kW varav antagligen max 1kW till vattnet. Om du tror att ett 1kW elelement som du har igång 6-8 timmar per dag (motsvarande lika länge som du hinner elda varje dag) räcker för att hålla ditt hus varmt så är projektet realistiskt. Jag kan knappt hålla 14 grader vintertid i mitt kök med ett 800W elelement, om du behöver någon referens till elements effekt.

Dels sänker du en redan dålig förbränning i spisen ännu mer genom att kyla av ena eldstadsväggen kontinuerligt, dålig förbränning resulterar i allmänhet i mer tjärbildning, lägre effekt och äcklig rök.

Vill du ha ett vattenburet system finns det gott om begagnade kökspannor på Blocket, Norahammar/Parca/Nora 300-312- och dessa finns ofta för låga pengar. Dessa pannor är avsedda för att kylas av vatten. Tänk på att självcirkulerande system är teoretiskt möjliga men svårt genomförbara i enplanshus. De fungerar alltid bäst med värmekällan en våning ner från elementen.

Är allt mer övertygad om att som ensam värmekälla, därtill tekniskt okomplicerad och "underhållsfri", i ett mindre hus så är en tung eldstad som lagrar vedvärmen den bästa lösningen. Kakelugn, massugn, rörspis eller ngt ditåt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 20:08 »
Man kan se saker från två håll.Hur många HQ spisar har idag värme slingorna inkopplade?? Det funkade aldrig så bra som det va tänkt.Och effekten var rätt blygsam.Möjligen att du kunde ta en cirkpump från en husvagn som du kan köra på 12volten så cirkulerar  det i alla fall.Sen måste spisen ge mer värme än vad elementen drar annars blir det ingen värme kvar att ladda acken med.Och till acken behövs en varmhållnings krets,en laddomat av nått slag,expansionskärl på vinden, Glykol så inte det hela fryser.Summasummarum! En täljstens pjäs eller en kakelugn behöver inga pumpar ,el,glykol eller liknande.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 07:35 »
Måste tyvärr instämma i kören att spisen du skaffat inte passar särskilt väl till det du tänkt.
Den är dock bra att laga mat på om det är någon tröst.

Något så när moderna kökspannor/spispannor har förutom högre effekt större vedutrymme och mer praktisk hantering som exempelvis flyttbart roster.
Eftersom många kastar ut kökspannoprna till fördel för jättedyra system med kulvert osv så finns mycket att få tag på begagnat, finns de långt bort kan krävas lite övertalning för att få dem skickade.

Sen bör noteras något om acctank, element och självcirkulation.
Självcirkulationen fungerar med effekten att kallt vatten är tyngre än varmt och cirkulationen kommer fungerar bäst med ett så kallat överfallssystem.
Det är mycket svårt att få det att fungera med urladdning av en acctank, däremot går det oftast bra att via självcirkulation elda för varmvatten med hjälp av en acc-tank eller en dubbelmantlad varmvattenberedare.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser