Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Triacstyrning  (läst 8377 gånger)

Broberg

• Gäst
Triacstyrning
« skrivet: 26 mar-13 kl 22:22 »
Vad gör en sån triacstyrning på en pelletsbrännare?

torbjorn

• Medelpad
SV: Triacstyrning
« Svar #1 skrivet: 26 mar-13 kl 22:40 »
En möjlighet är ju att man helt enkelt använder triacen istället för ett relä, en annan möjlighet att den används för att varvtalsreglera någon motor (fläkt, matarskruv etc).

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 22:56 »
En möjlighet är ju att man helt enkelt använder triacen istället för ett relä, en annan möjlighet att den används för att varvtalsreglera någon motor (fläkt, matarskruv etc).

Så det kan vara den som bestämmer varvtalet på fläkten eller/och skruven och kombinationen mellan dessa? Både fläkt och skruv går, men brännaren har börjat stanna rätt ofta, utan klart märkbar anledning.

Ahlman

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-13 kl 13:12 »
Eftersom den har triac, har hastighetsstyrning och krånglar gissar jag det är en KMP eller Pellx.
Triac är ett slags elektronisk strömbrytare som med en svag styrström kan släppa fram en
större ström till skruven och tändelementet. Hastigheten på fläkten styrs av en dimmer.
På Pellets.info finns en hel hoper experter på de här brännarna.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-13 kl 19:30 »
Jo, en Pellx är det. Fast matningen på skruven går att justera manuellt med. Ska in och glo på den sidan.

Tackar för svar.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 10:37 »
Lägg märke till att det inte är alla motorer som tål varvtalsreglering med triac. Eftersom triacen klipper vågformen tvärt så kan det bildas stora strömmar i lindningen vilket kan leda till överhettning.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Ahlman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-13 kl 07:36 »
Lägg märke till att det inte är alla motorer som tål varvtalsreglering med triac. Eftersom triacen klipper vågformen tvärt så kan det bildas stora strömmar i lindningen vilket kan leda till överhettning.
Så du menar att pellixeldarna ska stänga av brännaren var femte minut och kyla av fläkten så att den inte blir överhettad?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-13 kl 07:46 »
Så du menar att pellixeldarna ska stänga av brännaren var femte minut och kyla av fläkten så att den inte blir överhettad?
Givetvis inte. Bara att det kan vara värt att kolla ifall motorn passar till triacstyrning innan man monterar slik.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 18:29 »
Iofs börjar det bli offtopic i den här tråden, men om en varvtalsstyrd asynkronmotor blir överhettad så ska man INTE skylla det på just triacstyrningen. Motorn hade blivit lika överhettad även om man hade reglerat ner varvtalet genom att sänka nätspänningen. Och det beror på att en asynkronmotor som bekant helst vill gå nära det s k synkrona varvtalet (vid 50 Hz blir ju det 3000 varv/min för en tvåpolig motor, 1500 för en fyrpolig, 1000 för en sexpolig osv). Om man nu minskar spänningen till motorn - spelar ingen roll om man gör det med en triacstyrning, transformator eller seriemotstånd - så att den inte orkar upp i fullt varvtal, så kommer det att utvecklas mycket värme i rotorn. I princip kan man säga att den effekt som utgörs av aktuellt vridmoment gånger skillnaden mellan verkligt och synkront varvtal bara går till att värma upp rotorn. Och när motorn går långsamt så blir ju en eventuell kylfläkt också mindre effektiv än vanligt. Värmen från rotorn kan framför allt skada motorns lager och t ex få oljan att dunsta bort ur självsmörjande glidlager så de skär ihop i förtid.

En motorskada som däremot kan orsakas mer direkt av triacstyrningen är överslag i lindningarna pga den branta spänningstoppen som uppstår varje gång triacen triggar. Om triacstyrningen är försedd med radiostörningsskydd (vanligtvis en ganska stor spole + några kondensatorer) så är dock detta inget problem.

Ahlman

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-13 kl 15:59 »
Nu håller en fläkt till en sån här gammal brännare med tyristorreglerad hasighet normalt ca. 8-10 år innan lagren är slut. Men visst är det bättre med moderna brännare som har tachostyrd fläkt.
Styra hastigheten på en asynkronmotor med tyristor innebär också att varvtalet kommer att variera i takt med den ingående nätspänningens variationer.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 apr-13 kl 20:15 »
Jag hittade ett kopplingsschema till den där brännaren och triacstyrningen är tydligen kopplad till elementet. Fläktens elkablar gick rätt till kretskortet har jag för mig.

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 apr-13 kl 21:43 »
Har haft (ligger kvar) en pellex och även schema till just denna brännaren. Varit påväg att bygga egen elektronik då den puffade mycket.

Den Triac modul som du beskriver sitter nere till höger och driver som du säger tändelementet. Oftast är det själva elemetet som tar slut, behövs bytas ungefär vart annat år. Triacmodulen brände jag bara av ovarsamhet en gång, den går normalt inte sönder.
Tändelementet kan du mäta med en vanlig Ohm-meter och skall ligga runt 100 - 120 Ohm om jag minns rätt.

Om det är kallt så hinner inte alltid brännaren slockna så då kan den gå rätt länge utan att man märker att tändelemetet är trasigt.

Hittar inte schemat just nu men jag minns att nästan alla övriga funktioner styrs av triac men de sitter på mönsterkortet. En är på/av som för matarskruven och en är varvtalsregleringen av fläkten.

De fyra potentiometrarna som sitter till vänster går direkt in till CPUn där avläses deras läge som sedan omvandlas till tider.
Dessa potar påverkat alltså inte direkt något analogt på kortet.
Du kan ställa:
- Hur länge skruven skall gå vid start
- hur länge skruven skall gå vid drift
- Varvtalet på fläktmotorn (triackstyrd på mönsterkortet)
- Osäker på om sista var hur länge skruven skall gå vid reducerad drift eller om det var varvtalet på fläkten
OM den skall kunna gå ner på reducerad drift beror på bygelryttaren på höger sida.

Programmet går i cykler på 20 sec som startat/ slutar med att matarskruven går.
Det innebär att om du skruvar på en inställning så läser inte CPUn av detta förrän en cykel är färdig. Du kan alltså inte höra att fläkten ökar eller minskar när du vrider på pot utan justera och vänta tills skruven gått och däreftet kan du KANSKE höra en förändring.
Inställningarna kan vara rätt trubbiga. - händer inget - händer inget - händer mycket.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 apr-13 kl 22:21 »
Det är farsans grejer, så jag har inte jättekoll på det precis.. Bara spånade lite.
Elementet glöder som tusan, ser man när man kör med skyddskåpan borta. Det är när den ska starta om själv under drift den lägger av, verkar det som. Ibland går den uppåt en vecka och ibland har den stannat dagen efter. Ibland är brännarkammaren typ tom, men oftare är den full med helt obränd pellets.

Han har haft den rätt länge nu och bytt element och annat innan när det gått sönder, men såhär spökig har han inte varit med om att den varit innan.

Fast han skulle ha dit en reparatör på fredag som glor till det.

eka

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 11 apr-13 kl 08:03 »
Om du tittar på plåtväggen in till där värmeelementet är sitter ett öga i ett glasrör. Om detta öga inte hamnar riktigt rakt framför hålen i brännarkammaren och /eller är skitig kan du få dessa problem.
skall fundera mer i kväll, det var ett tag sedan.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 apr-13 kl 11:13 »
Då ska jag glo på det ögat ikväll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser