Jag kan verkligen relatera till den här problematiken. Jag har lyckats hamna i köldhål var jag än har bott (Västjämtland), med temperaturer periodvis runt 40 grader. Sällan har det varit isoleringen på huset som varit problemet, det har oftast varit fönstrena som varit den begränsande faktorn. När man har gjort det som går på själva fönstren och givetvis har dubbla rutor, så finns det en sak till man kan göra: Jag har snickrat ihop ett ytterligare fönster med ram och allt och skruvat fast det utanpå huset. Det har gjort stor skillnad. På sommaren skruvar man bort det igen och öppnar upp för myggen

Kollar färg, springor och kittet och annat gör man förståss på sommaren, så man slipper pilla med sånt med kalla fingrar.
I min stuga blev det också genast mycket kallare, bokstavligen, när gubben dog. Det är stor skillnad på lufttemperaturen när man är fler i stugan och på morgonen är det nog så kallt om man varit lat och inte gått upp och laddat några pinnar i spisen under natten. Frost på innerväggen har väl hänt nån gång

Så egentligen upplever jag att man eldar för kråkorna. Man eldar när man går upp, sen går man hemifrån. Sen eldar man när man kommer hem och sen går man och lägger sig och så är det kallt igen när man vaknar. Brrr. Men man får ta nackdelarna ihop med fördelarna. Det är ju ett val man gör.
Jag har skaffat upp en del grova täljstenar som jag värmer upp på spisen. Dom går sen in till "sovrummet" i speciella eldfasta ställningar och värmer luften där. Jag har några eldrivna täljstenskaminer också, men de drar ju ström som jag helst inte vill göra. Man kan också skaffa en vattentank av den typ man hade förr bredvid spisen. En sådan värmer också. Min var av koppar och blev stulen när den var inlämnad till lagning

MvH
Christina G