Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När " törs" man sätta ut vaktlar utomhus ?  (läst 6954 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
När " törs" man sätta ut vaktlar utomhus ?
« skrivet: 03 apr-13 kl 10:18 »
Mina vaktlar bor inne i hönshuset fn. Där håller det  minst 10 plusgrader hela tiden ( ibland mer)
Nu är jag sugen på att bygga uteburar till dem... Frågan är hur väl de klarar omställningen från varmbonat till utetemperatur ? Det är förvisso varmt och skönt på dagarna, men nätterna kan ju bli nog så kalla fortfarande.
Vilken temperatur bör det vara nattetid innan man törs ha dem ute ? ( med tanke på hur de bor nu)

Marielle

• Uppland
SV: När " törs" man sätta ut vaktlar utomhus ?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 10:06 »
Ingen som har svar på frågan ??  ???

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 10:17 »
Om dina vaktlar är vana vid ganska "varm" bostad nu, så kan du ha en värmelampa i ett hörn ett tag i uteburen. Då kan de själva välja hur varmt de vill ha det.

Har inte provat din variant själv, då vaktlarna här antingen varit ute hela året (med värmelampa över vattenbehållare) eller varit vana vid en kallare vinterbostad än ca 10 grader plus.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 14:10 »
Mina vaktlar har haft mer eller mindre minusgrader hela vintern, jag tror det mer beror på vad du har för hus dom kan gå in i, är det torrt och dragfritt? är marken upptorkad? kylan borde inte vara så stort problem, mer än om vattnet fryser.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Aklaim

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 23:25 »
har nydligen flyttat ut mina  men hade tänkt o vänta tills det var frostfritt iaf  men gick inte o ha kvar dem inne   stressbetenden osv inge kul o se o blev bara värre så ut med dem o nu lungnare vaktlar, hade värmelampa på dom 2 första nätter men inga som ville ha extra värmen så nu är den av o dom verkar klara sig bra

Marielle

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 23:20 »
Men värmelampa i UTEBUREN ?  Hur brandsäkert är det ?  ???Jag  har ingen utebur än, utan ska bygga en av massa pallkragar & med utegård...

Aklaim

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-13 kl 02:10 »
har en ganska stor utebur  10+kvm  inte kollat exakt hur stor den råkade bli

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-13 kl 07:08 »
har en ganska stor utebur  10+kvm  inte kollat exakt hur stor den råkade bli
Några 10 kvm blir inte min bur till 8 vaktlar iallafall. Men frågan kvarstår, hur säkert är det med värmelampa ute ?? Det blir junioren isolerad bur, bara pallkragar .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 09:31 »
Värmelampa är klart olämpligt utomhus, armaturen är inte avsedd eller godkänd för det.

Ett hundkojeelement är bättre om man vill värma lite, eller doppvärmare eller annan värmekälla till vattnet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-13 kl 19:30 »
Värmelampa är klart olämpligt utomhus, armaturen är inte avsedd eller godkänd för det.

Ett hundkojeelement är bättre om man vill värma lite, eller doppvärmare eller annan värmekälla till vattnet.

Tack, det var vad jag kände....

TheoA

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 apr-13 kl 23:21 »
Jag ska ha mina vaktlar i typ trekantsburar i sommar. Är det nödvändigt att sätta dit nät mot gräset, eller kommer vaktlarna att fastna i det? Har ju tänkt ha hus till dom, men jag är osäker på om jag kommer att kunna stänga in dem varje natt, eftersom dem gärna vill vara ute.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 apr-13 kl 23:34 »
Mina vaktlar flyttade ut igår men vi har ju inte så kallt på nätterna längre.
Men sovavdelning som är vindtät erbjuds förstås.

Tidig morgon kan där vara lite isbildning på vattnet på uteavdelningden men sånt dör inga vaktlar av.

Marielle

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 apr-13 kl 07:55 »
Mina vaktlar flyttade ut igår men vi har ju inte så kallt på nätterna längre.
Men sovavdelning som är vindtät erbjuds förstås.

Tidig morgon kan där vara lite isbildning på vattnet på uteavdelningden men sånt dör inga vaktlar av.
Men stänger du om dem på natten ?

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 11 apr-13 kl 07:59 »
Jag ska ha mina vaktlar i typ trekantsburar i sommar. Är det nödvändigt att sätta dit nät mot gräset, eller kommer vaktlarna att fastna i det? Har ju tänkt ha hus till dom, men jag är osäker på om jag kommer att kunna stänga in dem varje natt, eftersom dem gärna vill vara ute.
Det där har jag också funderat på ! Nätbotten verkar " läskigt" när det gäller fåglar. Frågan är om det inte är olagligt på uteburar precis som på inneburar ? Nån som vet ?
Jag vill inte riskera skador iallafall. Det är väl mest frågan om något djur gräver sig IN till vaktlarna, inte tvärtom.....
Skulle gärna vilja se bilder på "allas" uteburar för lite inspiration ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 apr-13 kl 09:04 »
Men stänger du om dem på natten ?

Nä det känns dumt att stänga in i en bur inne i buren..
Jag har två ganska stora uteburar med täta avdelningar för skydd, burarna är ihopsatta.

Så där är inget som behöver stängas förutom öppningarna när äggen är plockade.

Marielle

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 11 apr-13 kl 14:38 »
Men är det inte markburar ? Är du inte rädd att något djur ska gräva sig in ?

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 apr-13 kl 14:41 »
Men är det inte markburar ? Är du inte rädd att något djur ska gräva sig in ?

Burarna har golv. Burarna står på cementblock som i sin tur står på ett par lastpallar.
Det är inte mycket mer uppskattat hos vaktlar om man erbjuder markyta än golvyta, knäcker bara ryggen vid äggplock.

Marielle

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 11 apr-13 kl 16:05 »
Jahaaaa, då fattar jag.  ;D
Min tanke på utebur till vaktlarna är typ en " hönstraktor"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 13 apr-13 kl 16:11 »
Varför skulle inte vaktlarna uppskatta att bo på marken? Dom har ju också en instinkt att krafsa och picka i marken efter mat...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 apr-13 kl 18:50 »
Varför skulle inte vaktlarna uppskatta att bo på marken? Dom har ju också en instinkt att krafsa och picka i marken efter mat...

Uppskattningen är lika stor som i en miljö där trägolv och naturgolv erbjuds, jag har själv provat och kollat.
Jag vet inte hur ni andra gör men hos våra vaktlar slängs kompostmaterial in emellanåt  och det räcker.

Så om man då ska värdera ryggknäckaren mot den perfekta höjden så är det uppenbart. :)
Du ska trots allt in där förmodligen dagligen och plocka ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser