Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående/lösa höns??SNÄLLA-HJÄLP!  (läst 6576 gånger)

Cedala

• Gäst
Frigående/lösa höns??SNÄLLA-HJÄLP!
« skrivet: 31 jan-07 kl 17:55 »
Imorgon kommer 4 hönor och 1 tupp till oss! Underbart! Men... NÄR förstår dom att de bor här, dvs, kan jag släppa dem i hönshuset en "stund", och sen låta dem springa fritt på gräsmattan en "stund" senare? Hur snabbt anpassar de sej?? Det är Åsbohöns, ca 1 år allihop. Vill ju så gärna ha dem lösa....

Cedala.

AndersT

Re:Frigående/lösa höns??SNÄLLA-HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 18:04 »
När jag skaffade en ny flock så hade jag dom ett dygn i hönshuset innan jag släppte ut dom, när jag har skaffat nya till flocken så brukar jag sätta in dom i hönshuset på kvällen och så får dom följa med dom övriga ut på morgonen.

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 18:26 »
Ha dom inne till helgen så de vet var de bor efter flytten. Öppna sedan i helgen och låt de gå ut OM DE VILL. Putta inte ut dem eller så.    Lycka till!

Cedala

• Gäst
TACK!
« Svar #3 skrivet: 31 jan-07 kl 18:30 »
Tack för att ni finns!! :-* ;D

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 31 jan-07 kl 19:33 »
Jag vågade inte chansa utan lät mina höns vara inne i flera veckor...  :-[
Onödigt kanske, några dagar hade säkert räckt...men mina var inte fullvuxna när de kom, och jag litade inte riktigt på att den unga tuppen klarade av detta.

Jag iakttog dem när jag hade öppnat dörren och de tog det väldigt försiktigt, kollade bara lite i taget. Det tog flera veckor innan de gick runt i hela trädgården och även bakom stallet. I början höll de sig nära ingången.
Kloka härliga djur!  :D  Jag har bara haft mina i ett halvår, men är dökär i dem!  :-*
« Senast ändrad: 31 jan-07 kl 19:35 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Drevern

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan-07 kl 22:12 »
Jag hade nog försökt att ha dem inne i en vecka så de lär sig var maten och nattkvisten finns.

Cedala

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-07 kl 12:30 »
Jaa....
Så var jag alltså o hämtade mina godingar imorse.
Och min naivitet skapade genast problem. Jag öppnade lådan såå försiktigt.... och vips! va alla hönsen på rymmen! :'( Fick fångat in EN, men de andra sitter så förnöjt i snåren, och jag KAN inte få in dem...
Far är på väg hit och ska hjälpa mej.

HÅLL ALLA TUMMAR!!  :P

Cedala.

Aaron

« Svar #7 skrivet: 01 feb-07 kl 12:34 »
Jag öppnade lådan såå försiktigt.... och vips! va alla hönsen på rymmen!
Cedala.
Åh vad roligt att höra att andra gör riktigt dumma saker dom också ;D
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Cedala

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 feb-07 kl 12:37 »
 ;) Jamen visst äär det??
Mitt "bonna-liv" har frånsett detta börjat rätt ok...hihi!! ;D ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 01 feb-07 kl 13:19 »
Jaa....
Så var jag alltså o hämtade mina godingar imorse.
Och min naivitet skapade genast problem. Jag öppnade lådan såå försiktigt.... och vips! va alla hönsen på rymmen! :'( Fick fångat in EN, men de andra sitter så förnöjt i snåren, och jag KAN inte få in dem...
Far är på väg hit och ska hjälpa mej.

HÅLL ALLA TUMMAR!!  :P

Cedala.
Ställ dörren på vid gavel, mat på golvet och vatten inom räckhåll....låt en lampa brinna (eller häng in en sladdlampa om fast belysning saknas)....så knallar nog hönsen hem när det börjar skymma ;).
Låt pappsen vila ....honom kan du ringa ut när/om det verkligen skiter sig :P.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Cedala

• Gäst
INFÅNGADE!
« Svar #10 skrivet: 01 feb-07 kl 15:41 »
 ;D
Jorå! Med en snabb pappa o en stoor håv, gick det bra!
Tja, MINST över helgen får dom allt va inlåsta i sääkert förvar!
Men dom e BRA charmiga, dom små liven.... ;D

Och för er som inte visste- höns och tuppar kan låta en del. :P

P.S. Har just lagt mina två första harskinn i garvbad, så nu får ni allt hålla tummarna för det också!! :P

Tack igen, för att ni finns därute! 8)

Cedala.

Sally

« Svar #11 skrivet: 01 feb-07 kl 23:44 »
Det är verkligen svårt att låta bli att skratta ;)! Det påminner mig om hur jag sprang runt och "passade" min första höns och försökte få dem att förstå var min "tomt" slutade. Fullkomligt lönlöst såklart... ;D

Sally
Går det...så går det!

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 feb-07 kl 12:39 »
Igår när jag höll på att plocka inne i hönshuset på morgonen så plötsligt gav sig alla hönor av och flög ut! :o

De störtade i en snödriva och där satt de med utfällda vingar och såg eländiga ut. "Vi kan inte gå, det är för mycket snö" sa dom. Så jag sprang runt på gräsmattan och plockade hönor och lyfte in dem i hönsgården där det är skottat.  

Jag är nog ensamen om att ha plockat hönor på gräsmattan i morse bland mina jobbarkompisar ialla fall ;D

Sally

« Svar #13 skrivet: 02 feb-07 kl 12:46 »
Det har jag också gjort, fast inte idag för här i Skåne finns ingen snö. Det har också hänt att de flugit rätt ut i mörkret när jag försökt tassa in sent på kvällen. Då kraschlandade flera stycken i buskar och snår. Det var som för dig bara att "plocka höns"  ;D!

Sally
Går det...så går det!

Cedala

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 feb-07 kl 18:54 »
UNDERBART att höra från alla!

Ja, INGEN har nog öppnat så snabbt (o stängt) lika fort som jag imorse...
Det bästa va nog ändå att tuppen låg i ett av redena, och en höna stod o "skällde" på honom! ;D
Men dom reder nog ut det under ett par dar till, så.
Barnen blev OTROLIGT glada att vi skaffat höns iaf!

Cedala.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 02 feb-07 kl 19:49 »
Ja, lycka till med hönsen. Kul att fler skaffar höns.

Liknande tabbar har en annan också gjort men man lär sig med tiden. Efteråt kan man alltid skratta åt sina tabbar.

A & O är att hålla hönsen där de ska vara några dagar och sen kan man lugnt släppa ut  dom.  ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Torry

« Svar #16 skrivet: 02 feb-07 kl 20:10 »
När vi skaffade våra första höns, en tupp och två hönor (Kochin, Kochin, Maran) så släppte vi ut dem inne i hönshuset, men eftersom det var sommar och strålande vackert väder hade jag inte hjärta att hålla dem instängda. Vi hade ingen hönsgård men jag hittade lite överblivet fårnät, så stora höns tänkte jag vi sätter upp en liten fålla med fårnät runt, sagt och gjort upp med fårnätet lite provisoriskt, öppnade hönsluckan på hönshuset och vad hände, hönsen promenerade lätt som en plätt rakt igenom nätet. ;D Jag var helnervös att dom skulle ge sig av, men dom gick en runda runt tomten parkerade sig under våra vinbärsbuskar och när det började skymma gick dom rakt in i hönshuset flög upp på sina pinnar och sen dess har vi aldrig haft några problem med att dom lämnat tomten.

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 02 feb-07 kl 22:30 »
Vad skönt att höra!

När jag fick mina första försvann en av dem samma dag, och jag sprang omkring i timmar i snåren med pannlampa och försökte få tag på henne, trots att de andra satt och ropade inne i tryggheten (fast det visste ju inte hon att det var än...). Det gick ju till slut, och när räddningen infann sig hackade hon mig så hårt hon kunde och skrek som om döden hängde oss i hälarna.

Nu har jag många fler, och de har portionsvis fått vara "ute" i stallet tillsammans på kvällarna, vilket de helt uppenbart tycker är sketaskoj. Detta i väntan på att ljusare och varmare tider ska infinna sig så att alla ska kunna samsas ute på dagarna. Nu är samtliga lösa tillsammans ett par timmar i stallet varje kväll. Fast det kanske inte är ett problem även om man har olika "flockar"? Det verkar som sagt gå bra inne. Det är bara ankorna som rular fett, av någon anledning. Framförallt tupparna (brahma och svarthöns) är fullkomligt livrädda för ankhonorna. Hönsen bryr sig inte värst, och ankhonorna bryr sig allra minst, framförallt om tupparna - de verkar inte ens se dem. Varför är tupparna så livrädda för de fredliga ankmammorna?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

fullestad

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 feb-07 kl 11:34 »
Roligt att höra hur det går för "våra" hönor. Det är så kul att de är omtyckta och uppskattade! De verkar ha fått ett spännande och händelserikt liv i sitt nya hem  ;). Att tuppen låg i redet visar antagligen att han är duktig och gör sitt jobb, talar om för hönorna var de ska lägga sina ägg... Lycka till i framtiden med ert alternativa liv! Ser fram emot ytterligare rapporter.
Hälsningar, Ulrika och Joachim

Cedala

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 feb-07 kl 12:03 »
Ja! Vad kul att ni hörde av er! :D
Jodå, dom har det så bra så! Igår fick de potatis/morot/äppleskal blandat med nudlar. Det gillade de skarpt! De har dock inte lagt så många ägg hittills, men det kommer väl. Allt är väl, de går in själva på kvällen och håller sej vid tomten. Tuppen heter Alfred, hönorna Eva, Mona och Anita. Detta är namn som jag associerar till de mest "kackliga" kvinnor jag vet!  ;)

Ha det så bra!

Cedala.
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 12:04 av Cedala »

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser