Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få killingar med täta intervaller  (läst 1673 gånger)

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Få killingar med täta intervaller
« skrivet: 09 apr-13 kl 13:45 »
Har läst och läst men inte hittat något svar.

På hästar och kor gör man ju ofta så att man betäcka ganska snart efter att de har fölat/kalvat.
Hur gör man med getter?
Jag gissar att de allra flesta bara betäcker en gång per år, på hösten, för att få killingar lagom till våren.
Men vi har fyra damer som ska mjölkas men inte har fått några killingar i år och jag undrar om man kan betäcka dem nu för att sedan till hösten betäcka om dem så att de får killingar på våren igen.
Efter detta är man ju så att säga "i fas" och då blir det endast en gång per år.

Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få killingar med täta intervaller
« Svar #1 skrivet: 09 apr-13 kl 17:02 »
Om det går, skulle jag hellre fördröja den nya dräktigheten.  Det blir mindre påfrestande för geten.  Att producera mjölk är ett arbete, att vara med barn likaså, för att inte tala om att klämma ur sig barnet.

Om det är mjölken du vill ha, så ska dom inte vara dräktiga onödigt mycket.  Två månaders sintid, som du ju vet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Janne på Näset

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 06:39 »
När hade de killingar senast? Hur gamla är de? Lant/mjölkgetter brunstar för det mesta på hösten men alla av dem känner inte till det  ;) utan kan kosta på sig extra brunster.

piffpuffen

• Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 07:15 »
Vi får se om de tar sig nu ;)
Vilket fall som helst så blir det bara en gång per år, efter lite läsande och funderade.

Vill vi ha vårkillingar så får vi köpa några getter till som vi kan betäcka till hösten ;D
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-13 kl 07:17 »
Nej, piffpuffen, jag tycker inte att du ska betäcka dem två gånger på ett år. Att vara dräktig, killa och sedan ge mjölk är en påfrestning på en get, och det går för hårt åt henne om hon ska behöva gå igenom det två gånger inom ett år. Kor betäcks ofta 3 månader efter kalvning, men eftersom de går dräktiga i 9 månader behöver de ändå bara kalva en gång om året, och det räcker.
Vill du ha killingar till hösten, så ta med risken för schmallenbergvirus i din kalkyl. Det finns mer att läsa hos Jordbruksverket www.jordbruksverket.se eller på ATL:s frågesida om viruset www.atl.nu ! Tänker du dig ändå killingar till hösten, hade det bästa varit att betäcka dem nu, låta dem killa i början på hösten och sedan vänta till nästa höst innan de får träffa bocken igen. Getter kan faktiskt ge hyggligt med mjölk längre än ett år, så du kan nog mjölka dem ända tills det är dax att sina dem under nästa högdräktighet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

piffpuffen

• Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #5 skrivet: 10 apr-13 kl 13:33 »
Tack för tipset/rådet ang viruset. Vet att jag hört om det men visst inte vad det hette.

Vi kommer som sagt inte att betäcka dem två gånger utan det blir en gång/år efter tips och råd :)

Sen när de blir dräktiga återstår att se, är det som med våra kära ston som bara blir dräktiga när de själv vill så....;)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 apr-13 kl 16:06 »

Vill du ha killingar till hösten, så ta med risken för schmallenbergvirus i din kalkyl. Det finns mer att läsa hos Jordbruksverket www.jordbruksverket.se eller på ATL:s frågesida om viruset www.atl.nu !

Bra sidor all läsa!  Men ett medel mot flugor och fästingar hos kor eller får fungerar också på getter!
Detta virus är spritt av svidknott vilken dör om de sätter sig på en get behandlad med ett sådant medel.
Dosen till getter skall vara samma som till får om inget annat anges på flaskan!
 Skall Du tänka också på killingarna bör dessa inte födas efter midsommar eller under hösten.  Föds de på "fel halvår" blir de ofta småväxta och ofta med för lite energi- och immunförsvars-reserver inför vintern.

Optimalt, tycker jag, det varit när jag låttit bockarna betäcka getterna i oktober/november, men både getter och bockar är inte så noga med tiden, tyvärr.  Men aldrig mer än en dräktighet/killning per år!

/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser