Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glasburkar  (läst 1115 gånger)

Maskros

• Västerbotten
Glasburkar
« skrivet: 09 apr-13 kl 20:22 »
Fungerar alla sorts glasburkar till inkokning/konservering eller finns det bättre och sämre burkar?
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 19:33 av Maskros »

Maskros

• Västerbotten
SV: Glasburkar
« Svar #1 skrivet: 13 apr-13 kl 19:33 »
bump

kamel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-13 kl 19:34 »
nej alla sorter fungerar nog inte, det måste väll kunna pysa ut luft från dem när de värms/kokas  tror jag, annars exploderar dom väll?

maimiti

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-13 kl 18:02 »
Finns det tätslutande burkar man kan pysa ut luften från? Jag skulle tro att det mesta funkar. Har iofs hört att honung inte kan hällas i burkar som det varit annat än honung i så det kan vara så att aromer "fastnar" i glaset.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 20:47 »
Ja det finns bättre och sämre burkar. Jag föredrar de gamla konserveringsglasen, de med lös bygel, där det märks direkt om konserveringen misslyckats när man lättar på bygeln efter kokningen. Men det ska gå att konservera även i vanliga syltburkar. Då skruvas locket bara lätt på. Sedan kokas de på plåt i vattenbad i ugnen. Efter kokningen dras locken åt ordentligt. Det sista har jag inte provat. Men som sagt, det ska gå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser