Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur löser ni luffare det praktiska med post och sådant?  (läst 5571 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Hur löser ni luffare det praktiska med post och sådant?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-13 kl 15:45 »
Helt ärligt fåret, så tror jag inte det....:-
Det är nog olika med olika brevbärare. När jag bodde inne i samhället fick jag ibland brev som var till en annan person. En dag stoppade jag brevbäraren och förklarade att breven kom fel. Han berättade då att det hela var en chansning, adressen stämde inte men jag hade samma efternamn som personen vars post jag fick och jag var den enda i samhället som hette så. Den här brevbäraren gjorde i alla fall ett ärligt försök och hade garanterat hittat en ny brevlåda om man skrivit en lämplig adress.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 13 apr-13 kl 18:41 »
Lantbrevbärare är i regel ett mycket angenämt släkte.  Men till och med de behöver få information om lådan om de ska ha en chans.  Så det gäller att "haffa" brevbäraren och berätta om sin och lådans existens.  Men sen vandrar ju luffaren vidare, det är väl tanken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 apr-13 kl 18:48 »
Men en brevbärare vill väl rimligen bli av med de brev han sorterat till en by? Breven är ju frankerade och betalda..finns ju ingen vits att gå och 'hålla på dom'.

kamel

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 apr-13 kl 18:58 »
Lantbrevbärare är i regel ett mycket angenämt släkte.  Men till och med de behöver få information om lådan om de ska ha en chans.  Så det gäller att "haffa" brevbäraren och berätta om sin och lådans existens.  Men sen vandrar ju luffaren vidare, det är väl tanken?

sätter man lådan brevid en redan existerande så tror jag verkligen inte att man behöver peka på den för att brevbäraren ska hittat :P

Men en brevbärare vill väl rimligen bli av med de brev han sorterat till en by? Breven är ju frankerade och betalda..finns ju ingen vits att gå och 'hålla på dom'.

precis, det vet alla som precis som jag brukar få brev från grannar i hela kvarteret, även fått från andra kvarter här i stan... känns som de hellre lägger breven fel än behåller dom....

Antila

• -
« Svar #24 skrivet: 14 apr-13 kl 21:49 »
Det är ju ett litet problem också att luffaren sällan vet var när och hur denne hamnar på en plats, och definitivt inte hur länge.
Planering med gerrillapost kan ju bli ett lätt förvirrande problem.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 15 apr-13 kl 01:48 »
Sant.  Alldeles sant.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #26 skrivet: 15 apr-13 kl 09:10 »
Dom tar ut postlådorna från ett dataprogram på posten där allting ska stämma. Tex så när man anmält att man flyttat så drar om ut en lista då och då med lappar så dom kan sätta upp på mappar i dom fack som har flyttat. mapparna har färg efter vad som hänt. tex har jag för mig att röd är att personen har flyttat och grön att man ska samla posten en viss tid etc etc
Det kan dyka upp hur många postlådor det vill man delar inte ut i dom. Huvudvärken kommer när någon får för sig att flytta sin påstådda, även om det bara är till andra sidan eller så är irriterande för då måste man stå och göra om hela listen och det är ett jäkla jobb. Hade någon som tyckte att dom kunde flytta sin låda bara lite grann men då plötsligt kom lådan in på en annan turlista, jag förklarade för kunden att det innebar att han fick posten på eftermiddagen istället för på morgonen. Postlådan vart kvar.

Att post delas ut till en som eg ska till grannen har att göra med att där man sorterar posten är väldigt smala spår och det är lätt att ett brev hakar fast och glider in i facket sidanom el så råkar man ta ett brev för mycket när man tar bunten med brev. Om det är till ett hushåll en bit bort å har troligen inte grannen fått brev den dagen.

Lantbrevbärare är verkligen trevliga, här där jag bor så har jag fått brev med fel adress och med mitt gamla efternamn men breven hittar till mig ändå bra dom hamnar på rätt sorteringscentral så har postgubbarna och tanterna i byn en jäkla koll =)

Har jobbat som posttjej och det var ett rätt skönt jobb för man fick mycke frisk luft och rörde på sig en hel del och oftast var folk glada och trevliga. Otrevliga möter man på i alla jobb, jobbigast är när man inte är föremålet för irritationen men får utskällning ändå hur man än försöker hjälpa. En karl började sparka på bilen och en dam började vråla och välta saker på ICA när hon inte fick ett paket men jag hann inte förklara för henne att den låg i hennes postlåda, en annan kvinna började skrika och slita i bilen och hennes pappa kom ut och spottade på bilen. Hennes paket hade någon lagt in i min bil när jag var på toa (var ju flera timmar i bilen när man var ute) så jag hittade den när jag kört ut all post, jag körde inom där även om det var en omväg när jag körde tillbaks. La den på trappan knackade och sprang lite fort till bilen och drog upp alla rutor och vinka lite snabbt när jag körde därifrån, visste ju inte riktigt hur dom skulle ta att paketet dök upp =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Existens!

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 apr-13 kl 09:16 »
Men är verkligen posthanteringen ett stort problem för en luffare? Och ligger det inte lite i sakens natur att man inte är så tillgänglig?
Om jag inte hade företag så tror jag att jag skulle få 1 brev per år. Och det är deklarationen, och den kvittar ju ändå om man bara ska deklarera med ett sms.

Xoot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 apr-13 kl 09:36 »
Men är verkligen posthanteringen ett stort problem för en luffare? Och ligger det inte lite i sakens natur att man inte är så tillgänglig?
Om jag inte hade företag så tror jag att jag skulle få 1 brev per år. Och det är deklarationen, och den kvittar ju ändå om man bara ska deklarera med ett sms.

Betalar du inga räkningar. ;D

Existens!

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 apr-13 kl 09:46 »
Nu har jag ju som sagt företag, så räkningarna kommer dit.. :)  men inte heller det är ju så många som gäller mig privat. 4 teleräkningar per år, och dom kan man ha som E-faktura, liksom många andra. 

Moderna luffare tycks ju ha tillgång till dator och internet  :)

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 15 apr-13 kl 10:10 »
Räkningar som man vet om i förväg går väl an, dem kan den moderne välplanerade luffaren lägga över på autogiro.  Men jul- och påskkort?  Inbjudan till midsommarfirande hos gamla släktingen utan dator?  Produktkataloger vill man kanske inte ha när man luffar, men väl mycket annat!   Om det till exempel tokar till sig med autogirot, så brukar det komma ett fysiskt brev.  Nytt kontokort, och sen koden ett par dagar senare.  Jag tror det var sådant som trådstartaren tänkte på.

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 apr-13 kl 10:37 »
Har den moderna luffaren så mycket inkomster eller kapital så han kan hålla sig med autogiro och en massa räkningar som ska betalas?
Jag tror vi får börja definiera begreppen lite..

En luffare för mig är en som vandrar omkring, tar lite ströjobb på gårdar för mat och kanske några hundralappar kontant. H'n vandrar omkring utan nån större kontakt med omvärlden och har knappast ett kontokort eller ens konto på banken. H'ns kontakt med postverket blir synnerligen minimerat.

Det som beskrivs här i tråden verkar ju mer vara folk med välordnad ekonomi och välfyllda bankkonton, som är ute på en promenad.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 apr-13 kl 10:46 »
Luffaren har ju blivit moderniserad allt va det innebär  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 apr-13 kl 11:02 »
Jag får ju heller inte mycket post, räkningarna kommer som E-faktura, ingen skickar julkort till mig och så vidare. Så jag är skriven hemma hos min bror, så säger han till om det mot förmodan skulle komma något brev. Väldigt smidigt för en luffare.

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 15 apr-13 kl 14:49 »
Om kontot/plånboken är så tunt, då lär det nog komma påminnelser och annat som måste åtgärdas bums.  Med den fysiska pappersposten.  Skriven hos en bror verkar fiffigt.  Förutsatt att brodern är hemma för det mesta.  ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 apr-13 kl 14:56 »
Men vad har en luffare för utgifter?  Hyra? Bensinkort?Fast telefon?

Säger man upp vad man har i form av hyror, tidningar, bilar, försäkringar och har ett kontantkort till mobilen så är det ju bara att traska iväg sen.  Det som då kommer på post är ju sånt man ändå troligen har velat slippa se.

kamel

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 apr-13 kl 15:30 »
Dom tar ut postlådorna från ett dataprogram på posten där allting ska stämma. Tex så när man anmält att man flyttat så drar om ut en lista då och då med lappar så dom kan sätta upp på mappar i dom fack som har flyttat. mapparna har färg efter vad som hänt. tex har jag för mig att röd är att personen har flyttat och grön att man ska samla posten en viss tid etc etc
Det kan dyka upp hur många postlådor det vill man delar inte ut i dom. Huvudvärken kommer när någon får för sig att flytta sin påstådda, även om det bara är till andra sidan eller så är irriterande för då måste man stå och göra om hela listen och det är ett jäkla jobb. Hade någon som tyckte att dom kunde flytta sin låda bara lite grann men då plötsligt kom lådan in på en annan turlista, jag förklarade för kunden att det innebar att han fick posten på eftermiddagen istället för på morgonen. Postlådan vart kvar.

Att post delas ut till en som eg ska till grannen har att göra med att där man sorterar posten är väldigt smala spår och det är lätt att ett brev hakar fast och glider in i facket sidanom el så råkar man ta ett brev för mycket när man tar bunten med brev. Om det är till ett hushåll en bit bort å har troligen inte grannen fått brev den dagen.

Lantbrevbärare är verkligen trevliga, här där jag bor så har jag fått brev med fel adress och med mitt gamla efternamn men breven hittar till mig ändå bra dom hamnar på rätt sorteringscentral så har postgubbarna och tanterna i byn en jäkla koll =)

Har jobbat som posttjej och det var ett rätt skönt jobb för man fick mycke frisk luft och rörde på sig en hel del och oftast var folk glada och trevliga. Otrevliga möter man på i alla jobb, jobbigast är när man inte är föremålet för irritationen men får utskällning ändå hur man än försöker hjälpa. En karl började sparka på bilen och en dam började vråla och välta saker på ICA när hon inte fick ett paket men jag hann inte förklara för henne att den låg i hennes postlåda, en annan kvinna började skrika och slita i bilen och hennes pappa kom ut och spottade på bilen. Hennes paket hade någon lagt in i min bil när jag var på toa (var ju flera timmar i bilen när man var ute) så jag hittade den när jag kört ut all post, jag körde inom där även om det var en omväg när jag körde tillbaks. La den på trappan knackade och sprang lite fort till bilen och drog upp alla rutor och vinka lite snabbt när jag körde därifrån, visste ju inte riktigt hur dom skulle ta att paketet dök upp =)

att det var så klurigt trodde jag ej, har delat ut tidningar då äre minsan enklare, står de HD på brevlådan ska där va en HD-tidning annars inte :P (HD=tiningen i nv skåne)

vidare var jag faktiskt inte helt seriös med gerillapost, trodde inte att man var helt seriös när man frågade hur luffare skulle få sina brev heller.. (iden bakom gerillapost är dock inte bara hittepå, minns bara inte vart jag hört/läst om det.)tänker lite som existens!, vad för viktiga räkningar är de man ska få om man nu är luffare? är man sen kanske  "bara" halvtidsluffare så har man ju ett halvtids fast hem också dit breven får gå...

klarar man inte att vara utan möjligheten att ta emot julkort 5dagar i veckan så kanske man ska fundera på hur lämpligt det är för en att luffa ...
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 16:39 av kamel »

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
« Svar #37 skrivet: 02 jun-13 kl 23:26 »
Men vad har en luffare för utgifter?  Hyra? Bensinkort?Fast telefon?

Säger man upp vad man har i form av hyror, tidningar, bilar, försäkringar och har ett kontantkort till mobilen så är det ju bara att traska iväg sen.  Det som då kommer på post är ju sånt man ändå troligen har velat slippa se.

Det kan man undra. Har man sagt upp sitt fasta boende så är det ju många räkningar man slipper. Kanske bor man i bilen eller båten och har bensinräkning, skatt och försäkring?En räkning jag skulle behålla är någon form av sjukförsäkring. Vet dock ej vad luffare har för försäkring? En kombinerad sjuk- och reseförsäkring skulle bara bra. Finns garanterat autogiro eller e-faktura till detta. Till mobilen har jag haft kontantkort under alla år. Tycker inte det blir dyrare än abonnemang. Sen är det väl bara deklarationen kvar? Som luffare tror jag inte det blir så många bilagor att fylla i så de flesta luffare borde klara av det på bibliotekets surfdatorer?

Tror jag skulle klara mig långt på Visa-kort, mobil och surfplatta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser