Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja ringmärkta djur?  (läst 772 gånger)

Teo!

• Uppland
sälja ringmärkta djur?
« skrivet: 11 apr-13 kl 17:04 »
om jag har förstått det rätt så måste man ringmärka kycklingar. ringarna visar att det är mina djur och lie sånt. man måste vara medlem i srf för att köpa ringar... jag vet, jag svamlar lite men kommer nu till min fråga: kan man sälja ringmärkta djur eller ska man ta av ringarna?  ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

Xoot

• Gäst
SV: sälja ringmärkta djur?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 17:11 »
Varför måste alla djur man säljer vara ringmärkta?
Jag har aldrig sålt eller köpt några ringmärkta djur. :) Alla har varit ringlösa.

Svaret är att du kan sälja både ringmärkta och ringlösa fjäderfä.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 17:15 »
Du behöver heller inte vara medlem någonstans för att ringmärka.
Allting handlar om varför du vill ringmärka dina djur, granngården/lantmännen säljer ringar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 17:24 »
SRF ringar är till för om man vill använda sig av utställning på hönsen

Jag ringmärker mest djur som kan bli bra eller som kan tänkas komma i avelsgrupp
Djur med tvillingtagg, dålig teckning eller typ t.ex ringmärks inte

Säljer endel djur med ringarna på
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Teo!

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 17:25 »
Tack för bra svar!
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 17:27 »
Det finns ringar och ringar.
SRF- s ringar är märkta med bl. a. årtal,  och varje ring har ett individuellt nummer. Ringarna registreras hos SRF.  Om man köper en höna av okänt ursprung men med ring så kan man kontakta SRF och få reda på vem som köpt den ringen.  Ringarna är fasta,  sätts på kycklingen vid viss ålder och kan sedan inte bytas ut.  Man kan alltså inte påstå att hönan är ettårig när den i själva verket är gammal.
På  SRF-s  utställningar ska djuren vara ringade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser