Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor ang Betäckning mm  (läst 2438 gånger)

Nykomlingen

• -
Frågor ang Betäckning mm
« skrivet: 16 apr-13 kl 20:07 »
Hej på er!

Jag har 3 st lantrasgetter som jag tänkt betäcka. Det skulle ha gjorts redan förra året men pga personliga omständigheter så blev det tyvärr inte så.
Mina tankar är att betäcka dom till hösten och då är dom 2,5 år, är det för sent att göra det i den åldern? Dom blir ju 3 år när killingarna föds i så fall.

En utav getterna är även smått överviktig, kan det vara ett problem?

När själva killningen ska ske, brukar ni skilja av getterna då så dom får vara ifred med sina ungar? För länge sedan när jag hade mjölkgetter gjorde jag inte det men då var flocken mycket större och inte lika bråkiga på varandra.

Tack!

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Frågor ang Betäckning mm
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 20:34 »
Övervikt kan vara ett problem så du får väll motionera dom i sommar. Förgamla är de inte Har man möjlighet skulle jag skilja av vid killning. Själv har vi inte samma ide om när killingarna ska komma så jag brukar skilja av dom när killningen är klar så de får tid att lära sej äta och få starka band. Det blir en lugn stämning i flocken med ny killing i boxen så för mej har inga hemskheter inträffat vid killning men de verkar uppskatta att få en lugn stund med sin nya killing.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Nykomlingen

• -
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 13:11 »
Tack för svar!

När brukar du sätta in bocken hos getterna?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 14:28 »
Han går med hela tiden. Sen tar jag undan killingar när de börjar visa intresse för varann 3-4 månader. I mitt fall så har alla getter brunstat inom en vecka när ny bock kommit till flocken. Så det beror på hur dina funkar men sätt inte in bocken tidigare än 5månader före när du vill ha killingar. Det är stor risk att de blir betäckta första dan.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 09:54 »

Jag vill bara flika in att lite beroende på hur utvecklingen kring schmallenberg-viruset blir under året så kanske man vill vänta till efter svidknotten dött ut med att betäcka. Viruset kan ge missbildade och dödfödda avkommor om modern blir infekterad med viruset medan hon är i första trimestern.
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 12:28 »
Trimester?  Betyder det de första 48 dagarna?  Den första tredjedelen av dräktigheten?

Jag har sett sådana foster, både på bild och i verkligheten.  Ingen rolig syn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nykomlingen

• -
« Svar #6 skrivet: 18 apr-13 kl 12:45 »
Precis Trollmor, det är första tredjedelen av graviditeten!

Har för mig att jag läst att dom brukar dö när det blir en köldknäpp men att man även misstänker att dom går i dvala över vintern även i Sverige.
Missbildade foster vill jag ju inte ha!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 18 apr-13 kl 12:52 »
Trimester?  Betyder det de första 48 dagarna?  Den första tredjedelen av dräktigheten?

Vi stryker trimester och citerar SVA istället;
Citera
Om moderdjur infekteras i första delen av dräktigheten (får/get 0-3 månader, nötkreatur 0-5 månader) kan skador på foster och nyfödda lamm, kalvar och killingar ses.

Källa: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Schamallenbergvirus/
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 18 apr-13 kl 16:33 »
De första tre månaderna av sammanlagt fem, således.  Då vet vi!  Och det är inte bara svidknott, eller hur?  Som kan ha med sig eländet?

Nykomlingen

• -
« Svar #9 skrivet: 18 apr-13 kl 20:44 »
Tänkte fråga er andra getägare, har ni slaktat och ätit get? Vi tänkte göra det om det blir killingar som inte säljs. Vad jag har förstått är det bäst att slakta djuren vid 1,5-2,5 års ålder, stämmer det?

Läste en artikel om att getkött skulle vara en delikatess så det skulle vara roligt att prova.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #10 skrivet: 18 apr-13 kl 21:02 »
Ja det är gott!
Jag brukar alltid röka låren, mumsmums  ;D

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 18 apr-13 kl 21:16 »
Inga problem.  Men man brukar ju slakta på hösten dem som det inte finns vinterfoder till.  Oavsett ålder.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-13 kl 07:41 »
Getkött bör väll hänga. Det är inte gris. Var på 30års fest där man serverade mina 1,5 års bockkilling som endel av en massa gott. Ingen hade någon negarivt att säja. Gästerna fick inte veta att de ätit get förän vi ätit klart.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-13 kl 12:19 »
Gästerna fick inte veta att de ätit get förän vi ätit klart.
Smart.  Så har jag också gjort.  Ibland har folk fått gissa, det har kunnat bli riktigt underhållande.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 20 apr-13 kl 14:07 »
Tänkte fråga er andra getägare, har ni slaktat och ätit get? Vi tänkte göra det om det blir killingar som inte säljs. Vad jag har förstått är det bäst att slakta djuren vid 1,5-2,5 års ålder, stämmer det?

Läste en artikel om att getkött skulle vara en delikatess så det skulle vara roligt att prova.
Har man möjlighet att behålla djuren över vintern, så har de sin bästa tillväxt andra sommaren, och smaken är bättre när de är lite äldre. Så de uppgifter du hittat stämmer. Frågar du någon från sydeuropa eller nordafrika, där get är vanligt som mat, så säger de att 1,5-2,5 år gamla djur ger bästa köttet.

Get smakar lite som ett mellanting mellan lamm och rådjur. Väldigt gott tycker jag. Tyvärr är det ganska dyrt att hålla getter tills de är ca 2 år gamla, för att sedan slakta dem, så det är tur att köttet är så gott, eftersom det blir ganska dyrt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nykomlingen

• -
« Svar #15 skrivet: 20 apr-13 kl 21:10 »
Tack för svar!

Plats finns så det är inga problem. Eget hö har vi också så då borde det inte bli så dyrt.

Hur funkar det att ha bockar ihop (förutsatt att det blir några och det blir det säkert), bråkar dom mycket eller går det oftast bra eftersom dom växt upp tillsammans? När bör man skilja dem från flocken så dom inte betäcker getterna? Har för mig att de blir könsmogna ganska tidigt.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 21 apr-13 kl 03:35 »
Bockar brukar trivas bra flera tillsammans.  Det är när man skiljer bocken från "kvinnor och barn" som han blir stressad och därmed ur humör.  Vem skulle inte bli det?  :o

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-13 kl 10:22 »
Tror problemet ligger i att hålla dom i varsina hagar. De bör skilljas vis 3-4 månader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser