jag har läst att man ska vara försiktig med luftfuktigheten när det gäller vaktlar att man typ inte ska behöva höja luftfuktigheten förutom de sista dagarna då.
jag vet inte om det stämmer någon kanske kan bekräfta det?
jag har 36 ägg i en lånad gammal kläckare som har en botten som rör sig den har svårt att hålla tempen man kan inte ställa nått men har lagt lite filtar runt om och det verkar funka den håller i alla fall 37,1-37,4 lite lågt men 24 är befruktade så vi får se vad det blir.
det är mitt första försök till kläckning.
men jag har konstaterat att om jag ska köpa en maskin blir det inte billigt då jag är ganska noggrann av mig så jag kommer att bygga en egen
av en ägg vändare typ "vagga" en pid en noggrann termostat kan man enkelt beskriva den som, en el-slinga och en fläkt.
pid ca 200kr från ebay
ÄGGVÄNDARSYSTEM AT 42Q högberga 680kr
VÄRMEELEMENT 100 Watt högberga 190kr
fläkt från en gammal dator eller liknande
och sen nått att bygga kammaren av kanske cellplast skivor
det blir ett bygge för ca 1500kr som man kan ställa önskad temp med en noggrannhet på 0.1-0.2 grader om jag inte är ute och cyklar
man kan dock inte göra nått åt luftfuktigheten men kan kan ställa in en skål med vatten som det är i den maskinen jag har lånat om man vill.
det ända som är lite svårt är pid'en men det finns rätt bra hjälp på nätet att få.
så kommer nog jag att göra.