Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel deklarationsfråga  (läst 1154 gånger)

björnson

Enkel deklarationsfråga
« skrivet: 23 apr-13 kl 09:51 »
Hej. Jag äger ett renoveringsobjekt som är en jordbruksfastighet. Jag varken bor där eller har verksamhet där (än i alla fall), så tidigare år har jag skrivit 0 på alla ställen i NE-blanketten och levt lyckligt ovetande om allt man måste veta om sådant här.

Men förra våren så fick jag 2830 kr för några träd i en linjegata. Jag antar att det ska tas upp som en intäkt i deklarationen och att jag ska betala skatt på det?  Ska jag betala in moms? (Jag är inte momsregistrerad dock).

Kanske någon vänlig själ som kan sådant här kan hjälpa med vad jag ska skriva och i vilka rutor? Tacksam för lite hjälp  :)

Existens!

• Gäst
SV: Enkel deklarationsfråga
« Svar #1 skrivet: 23 apr-13 kl 10:48 »
Ja, det kan väl vara lika bra att ta upp det, så har du gjort alla rätt.

Var det plus moms?  Jag utgår nu från att beloppet var utan moms, så får du själv räkna om det.

Då skriver du in 2830 vid R1  och R11.

Sen fortsätter du på sidan 2 i NE-blanketten och skriver 2830 vid R12, R17,R21,R29, R33, R35 och R42.

Vid R43 göras avdrag för egenavgifter 707 kr.

Då blir det vid R47 2123.  Det beloppet för du in i ruta  102 på inkomstdeklarationen. ( baksidan )

Sen får du fylla i en momsbilaga, den hittar du här :  http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf80007901/1351695649598/216806.pdf

I ruta 05 skriver du in  2830 och på det blir momsen  707 kr som förs in vid ruta 10 och 34.

Sen förs då 707 kr in i ruta 109 på inkomstdeklarationen.

Klart!  :)

björnson

« Svar #2 skrivet: 23 apr-13 kl 11:22 »
Tusen tack! Fantastiskt vad du kan; men, oj oj oj, kära nån så krångligt för några träd  :P  Det är så man funderar om det inte hade varit bättre att "råka" glömma...

Jag sitter inte med specifikationen just nu, men om de satte in 2830 kr på mitt konto (vanligt person-löne-konto),  då var det med moms väl?

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-13 kl 11:29 »
Ja, om det var summan som kom in, så är det ju med moms, dvs  2264 kr + moms 566.

björnson

« Svar #4 skrivet: 23 apr-13 kl 11:32 »
Fint. Tack än en gång!

björnson

« Svar #5 skrivet: 23 apr-13 kl 14:49 »
Angående momsen: ska jag betala in den separat någonstans? Eller dras den automagiskt från mitt skattekonto på något vis nu när jag fyllt i blanketterna (e-tjänsten)?

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 apr-13 kl 17:30 »
Ja, den dras från skattekontot så småningom. Finns det då inte pengar där så kommer det ett brev med uppmaning att betala in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser