Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eftermiddagsfika..  (läst 6047 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
eftermiddagsfika..
« skrivet: 04 feb-07 kl 13:20 »
Om ni är sugna på nåt riktigt gott..vad blir det då..? :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
Re:eftermiddagsfika..
« Svar #1 skrivet: 04 feb-07 kl 14:53 »
Citronpaj med lättvispad grädde till. Gärna en paj som fått stå och "ässa te sej" någon dag.  :P

Men just idag blir det, alldeles strax, kanelbullar (eh, fast utan kanel och i stället fyllda med mandelmassa och smör) och så en kopp kaffe till det...
Höns, stickning och pelargoner

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #2 skrivet: 04 feb-07 kl 19:03 »
Känner du inte lukten? Jag har ju precis kokat kaffe å bakat kakor. Välkomna på kaffe, kör tre mil norr från Umeå, sväng vid orange skylten. Sen är det det gröna huset  :)

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 04 feb-07 kl 19:21 »
Åh! Magda, vilken absolut superhärlig prickig burk!! *vill ha*
Och så prickiga kakor!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 04 feb-07 kl 20:34 »
Tack för det :)

Burken behåller jag men kakorna kan du få receptet på:
150 g rostade, skalade å hackade hasselnötter (jag hade inga nötter så jag tog solrosfrön)
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 dl råsocker
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
200 g smör
2 ägg (jag hade inga så jag strntade i äggen)
200 g grovhackad choklad

rör ihop å klutta ut på en plåt , dom flyter ut en del. grädda 10-15 min i 175 grader, eller tre vedträn  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Vidar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 feb-07 kl 20:36 »
Krabbelurer!

Dom har många olika namn men i stort sett är det sockerkakssmet som man steker plättar på och serverar med lite sylt och grädde.

Snuskgott!  :-[

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-07 kl 21:11 »
Åå! E här fler krabbelurälskare! Men inte med sylt.. det ska vara smör och socker bara, och kanske citron på. Det är sommar, glasveranda, alla i familjen är glada å sen deckar vi av paltkoma allihop när vi har ätit för mycket.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 05 feb-07 kl 07:50 »
här är min familjs favoriter:

Banangrädde

en banan
½ apelsin
½ dl grädde

vispa grädden tjock, mosa bananen, och pressa i apelsinsaften. Rör i grädden (sockra eventuellt lite). Njut. Kan frysas till "glass".

Snöbollar

som choklad bollar, men istället för kakao, så sätter man vaniljsocker, och rullar bollarna i florsocker.....

frukt i ugn

frukt som man gillar
förslagsvis päron och bananer
smör
havregryn
socker
sirap eller honung

smörj en ungsfast form, och lägg i frukten , tränad i bitar. Klicka över några smörklickar (teskeds stora). Smält ca 50 g smör, blanda i ca 1 -1,5 dl havregryn, och ½ dl socker, rör ihop. Ringla honung/sirap över frukten och strö över havregrynströsslet. Vill man ha det extra lyxigt så lägger man på några bitar choklad också. Sedan in i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter. Njut med grädde eller glass.

Vi är ena riktiga gottegrisar i min familj.... :-[ ;)

......så vi gillar förståss kladdkaka, kanelbullar och kärleksmums med..... ;D
Live simply......so that others may simply live.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #8 skrivet: 05 feb-07 kl 08:02 »
Smarrigt värre, synd att jag inte tål banan....

Jag hittade ett litet "fel" i min bild... Händerna ni ser till vänster i bild tillhör min lilla son. Men spisen är inte varm så han brände sig inte. En stund senare eldade vi i den å då ville han ha elden.... Vill ha, vill ha följt av stortjut när han inte fick "ta" elden....

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 feb-07 kl 14:21 »
Krabbelurer!

Dom har många olika namn men i stort sett är det sockerkakssmet som man steker plättar på och serverar med lite sylt och grädde.

Snuskgott!  :-[

Krabbelurer är så bra när man får oväntade gäster eftersom de är snabbgjorda. Vi brukar vända dem i kanel blandat med socker! Mums!
MVH Rosita zon 1

Varg-älva

• Finland
« Svar #10 skrivet: 05 feb-07 kl 16:48 »
Det ska vara körsbärspaj med vispad grädde. Eller fransk chokladkaka. Fast jag föredrar körsbärspajen.

Vidar

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 feb-07 kl 17:25 »
Krabbelurer kan serveras på hundra olika vis, alla är underbara!

Frukt i mjöd är en annan favorit. Man tar en halvliter av sitt starka, söta, vällagrade goda mjöd och häller en påse torkad frukt i den. Låter stå en dag eller två och serverar med grädde. Livsfarligt! ;D

Vinkokta fikon är inte heller helt fel, fast det receptet är nästan hemligt...

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-07 kl 18:48 »
Hörru Vidar vilka smarriga ideer som jag aldrig hört förr! Fast det är nog inget fel på dom andra heller :P vi är också en godisgrisfamilj  ;)

Brukar ofta bli en kladdkaka med kokos, paj av alla slag. O har vi lite mannagrynsgröt över så är åländsk pannkaka en höjdare.

Just nu platsar jordgubbskräm med glass på topplistan....
Men gissa om det blir krabbelurer snarast! låter lika underbart som fattiga riddare! Tror dom får sällskap av varmchoklad med pepparkakskryddor i..... :D :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vidar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 feb-07 kl 19:10 »
Det var väl nåt om att summan av lasterna är konstant och jag har varit singel rätt länge nu  :-[

Ska se om jag hittar receptet på fikonen, dom är nästan drogklassade.
Har fått samtliga kollegor på skolan där jag jobbade tidigare att för en gångs skull vara tysta i flera minuter ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 feb-07 kl 20:52 »
JAA TACK     ;D *dräglar* ;D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 06 feb-07 kl 14:10 »
Mmm... fattiga riddare! Jag måste baka formfranska snart!  :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 19 feb-07 kl 13:39 »
Morotskaka med rejält av philadelfiasmet på ;D
Smulpaj med rödavinbär och hasselnötter, sirap i stället för socker så det blir extra knäckigt servera med vispgrädde såklart
Marängsviss är en klassiker som går snabbt att svänga ihop när man "kräver" nåt så där helt oväntat på en torsdags kväll.

Annars är kafferep med flera sorters kakor min favorit. Då åker mormors gamla småblommiga kaffeservis fram givetvis har jag grädde i snipa och kaffet i en vacker matchande kanna. Och det lilla sköra kakfatet i två våningar tronar mitt på bordet som har en fin struken duk på. Underbara ritualer!!! ;D (borde var född för ett halvt sekel sedan)
Då ska det var bullar, mjuk pepparkaka, chokladrutor, drömmar, kolasnitt och kokkostoppar och halongrottor på faten!!! Då är jag i himlen. Sen är det bara ett trevligt lagom snattrigt sälskap som saknas!!!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

git

• På våran gård är det
« Svar #17 skrivet: 19 feb-07 kl 16:33 »
tackar tackar. du bor i Trolhättan, ja då kan jag vara uppe om så där tre timmar. Det lät så got gotti gott gott och mitt skaferi är aldeles tomt. "snyft"
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-07 kl 20:15 »
Oj står det fortfarande att jag bor i Trollhättan! ska genast ändra!
Bor nu mera i Småland eftersom jag har "brytit mig loss" som det verkar heta. ;D
Men du är välkommen ändå!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #19 skrivet: 21 feb-07 kl 08:43 »
Jag bor i en våffelslukarfamilj. Vi gör ganska grova våfflor med rågmjöl och havregryn i och sen är det glass och sylt till.  Själv mår jag inte så jättebra av våfflor men jag gjorde en pumpapaj häromdagen som var fin.
Och jag gillar också kafferep. Mer att göra det än att äta det, men det brukar inte ställa till problem.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser