Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpa till att få igång mjölken?  (läst 1788 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Hjälpa till att få igång mjölken?
« skrivet: 29 apr-13 kl 17:13 »
Hej,

Fick en fin liten Astrid i går kväll och jag ser att hon är och försöker få mjölk men är osäker på om det blir något...

Satt länge förut och försökte få igång det, men det kommer inget! :o  Hennes juver är fulla med mjölk men när jag försökte kom inte en droppe.

Finns det något bra knep för att få fart i grejerna förutom "hand-kraft"? Kan man använda en bröstmjölk-pump? Alltså en sån som vi använder?

Min dotter tyckte att lilla Astrid hade mjölk runt munnen igår kväll (jag var inte hemma) så jag hoppas, hoppas innerligt att hon lyckats få i sig råmjölken...

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Hjälpa till att få igång mjölken?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 21:57 »
Buffa på juvret som killingen gör. Lite hårt. Sen pressar skjuter man neråt. prova på en typ plasthandske. Fyll den med vatten klipp ett litet hål och försök mjölka den. Jag brukar ha handflatan åt juversidan och inte som man kanske tänker att man mjölkar en ko. Man kan stå gränsle med rumpan åt hornen och mjölka bakifrån. Nu menar jag försöka få fram mjölk och se till att killingen äter och att det kommer mjölk. Det kan gå att killingen äter bakifrån om spenarna vill peka åt det hållet.
Lycka till
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tizzla

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 22:45 »
Är Astrid pigg, glad, nöjd och belåten? Har du försökt få fram mjölk när hon just varit och diat eller när hon "gjort annat" en stund? Jag har ingen geterfarenhet, men det brukar inte vara så lätt att få fram mjölk på hundar när valparna är nyätna. Man får gå mycket efter bebisens tillstånd. Är det riktigt oroväckande kan ju en veterinär ge en injektion med Partoxin (åtminstone till andra djurslag, men det borde fungera till getter också). Hallonblad har jag för mig ska ha lite samma effekt, men det är jag inte helt hundra på och det är inte så gott om dem nu ändå.
Är det mjölkstockning så är det värme och försiktig mjölkning som gäller.
Hoppas det gått och går bra med Astrid och mamman.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-13 kl 01:22 »
Jag hade oxå problem med en av mina nyfödda killingar som inte verkade få mjölk i sig. Försökte mjölka fram lite mjölk, till sist lyckades jag klämma fram en stråle tjock som en knappnål men det var inte lätt. Gav killingen lite mjölkersättning för säkerhets skull men nästa gång jag kom ut så var den rund om magen så den hade lyckats dia sig full. Kanske den fick smak för det genom ersättningen?

Eller satt det en  "vaxpropp" i vägen som jag lyckades få ut?

Sen fick hon juverinflamation eftersom det inte fanns någon mjölkanal i den ena spenen. Hon fick penecelin och jag skulle mjölka ur men det var samma visa, hon släppte inte ner. Så jag tog en annan killing och satt till den friska spenen och den sög som en igel så problemet löste sig när hon fick en extra killing i maten.

Har du en killing till så försök få den att ta spenen så ser du om det kommer något. Lura mamma med lite favorit godis så hon står still och låt någon annan hålla killingen mot spenen, går det så går det.  Huvudsaken att det kommer igång.

Janne på Näset

• -
« Svar #4 skrivet: 30 apr-13 kl 06:19 »

Hennes juver är fulla med mjölk men när jag försökte kom inte en droppe.

Min dotter tyckte att lilla Astrid hade mjölk runt munnen igår kväll (jag var inte hemma) så jag hoppas, hoppas innerligt att hon lyckats få i sig råmjölken...

Har geten mjölk i juvret och killingen är pigg med lagom mjuk och rund mage har du inget att oroa dig över.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 30 apr-13 kl 17:43 »
Tvättat, masserat och mjölkat sedan igår...puh.

En "propp" i vägen var det och efter mycket tvättande och nedblötande lossade den och mjölken kommer som den ska :)

Astrid är pigg och glad så hon har inte fått vara helt utan, tack och lov..

Tack snälla ni för svar

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-13 kl 07:25 »
Låter bra att lilla Astrid är pigg :) !

Om mamma get har gott om råmjölk är det bra att mjölka ur lite och spara i små förpackningar i frysen, ifall fler små killingar kan tänkas behöva lite råmjölkstillskott.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser