Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219510 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #100 skrivet: 14 maj-13 kl 21:09 »
  Tack ska du ha Tännlappen !
Man har ju läst om folk som har kaffesump i rabatterna så det är ju inte utan att man tänker att det kunde vara något.
    = Del Gold , stark hybrid
  = Corojo , cigartobak
 = Kessu finsk Bondtobak
  = 5 Perique i en burk
  = 5 kanske Black  Mammoth i en gurkburk
  = African Red
  = Southern Tepehuan  Bondtobak
   = Oxå Southern Tepehuan
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 21:28 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #101 skrivet: 14 maj-13 kl 21:40 »
Bra jobbat Rustica! Jag har skolat om vissa plantor som fått några gula blad i större krukor! Hoppas de tar sig! Ska försöka posta en bild lite senare!

Kan det vara näringsbrist tro ?

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #102 skrivet: 15 maj-13 kl 08:11 »
Kan det vara näringsbrist tro ?

Det va absolut näringsbrist! Och att de hade en för liten kruka. va så långa rötter att man knappt såg nån jord när jag lyfte upp plantan :o. Blir till att köpa mer jord idag å sätta om resten av de som fått gula blad. Börjar få ont om plats nu för jag har satt lite för många plantor tror jag 8) Tror det rör sig om ca 250-300 plantor å de tar ju sin lilla plats här hemma även om jag är långt ifrån 700 som du ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #103 skrivet: 15 maj-13 kl 09:47 »

Det där med att dom tar plats känner jag igen på direkten , fick nästan panik när jag förstod att här behövs ett smärre underverk för att lösa detta.
  Det blev så bara för att jag var så typ intresserad av olika spännande typer av tobak och kunde inte hejda mej själv att köpa nya frö , men jag ångrar mej inte en enda sekund.
  Man är en erfarenhet rikare

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #104 skrivet: 15 maj-13 kl 10:00 »
Micke vilken super fin planta  :D Jag har plantor av samma frön (tror jag), fått av rustika. Men din planta är ca. 1000 ggr större än mina. När sådde du dina?

Mina största plantor sådde jag 10 februari, som den på bilden. sen har jag sått i flera omgångar både i mars och början av april för att se vad som funkar bäst för mina förhållanden. Tycker mig märka att de gillar mycket näring. När de fick rejält med kompost på hönsbajs och matrester drog de verkligen iväg och växte jättefort. Har sedan fortsatt att gödsla med detta och hästbajs. De som däremot bara fått köpt jord har typ stannat i växten, några dog tillochmed som bara fått såjord och jag dröjde för länge med att plantera om.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #105 skrivet: 15 maj-13 kl 11:00 »
Det va absolut näringsbrist! Och att de hade en för liten kruka. va så långa rötter att man knappt såg nån jord när jag lyfte upp plantan :o. Blir till att köpa mer jord idag å sätta om resten av de som fått gula blad. Börjar få ont om plats nu för jag har satt lite för många plantor tror jag 8) Tror det rör sig om ca 250-300 plantor å de tar ju sin lilla plats här hemma även om jag är långt ifrån 700 som du ;D
-Vill du underlätta för plantan så kan du ta jord från den plats plantan senare ska växa, I det här stadiet är plantans rötter mer värt än bladen faktiskt. Ju mer rötter desto bättre förutsättningar. Bladen visar bara om plantan mår dåligt eller bra.

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #106 skrivet: 15 maj-13 kl 11:29 »

Har Sork möjligtvis några bilder att visa oss från sin odling ?

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #107 skrivet: 15 maj-13 kl 11:33 »
-Vill du underlätta för plantan så kan du ta jord från den plats plantan senare ska växa, I det här stadiet är plantans rötter mer värt än bladen faktiskt. Ju mer rötter desto bättre förutsättningar. Bladen visar bara om plantan mår dåligt eller bra.

Tänkte faktiskt testa det på några plantor också!! Ska börja med härdningen om ngn vecka!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #108 skrivet: 15 maj-13 kl 12:29 »

Har Sork möjligtvis några bilder att visa oss från sin odling ?
Jag tänkte visa upp en Burley
Och en övervintrad Havana (ingen fröjd för ögat men)..

+ En bild som jag tog i morse på SNIGLAR där min tobak ska växa...
-Men hittar inte sladden till mobilen så att jag får inte in bilderna (än)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #109 skrivet: 15 maj-13 kl 14:03 »

Ser fram emot bilderna Sork !

amobro

• Uppland
« Svar #110 skrivet: 15 maj-13 kl 18:22 »
Trevliga bilder att titta på!

Själv bifogar jag en bild på min bästa Virginia.

1. Frösatt 15/3
2. 2-literskruka
3. Vanlig plantjord blandat med Rölunda Blodmjöl (grisblod)
4. Gödslad med urin
5. Största bladet 35*25cm (ganska bra redan i mitten av Maj tycker jag)

« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 18:51 av amobro »

tompan

• Jämtland
« Svar #111 skrivet: 15 maj-13 kl 21:09 »
-Du kan inte få upp ett litet vindskydd lite snabbt och enkelt?
Ett tips kan vara att gröva ner plantorna djupt, Jag tar av dom nedre bladen och låter jord nivån gå över platsen dom suttit på. Det kommer snart bildas rötter på stammen (under jorden) så att plantan står då stadigare och får en extra chans att samla vatten och näring.

Sork varför tar du bort dom nedre bladen? När jag planterar om så låter jag dom nedersta bladen få vara i jord och då blir plantan väldigt stabil.

Traktorn har fått jobbat så nu har jag ett land ca 20*30 meter och ett som är 15 * 3 meter så förhoppningsvis får alla plantor plats. Dom är inte färdiga än men de ena år plöjt och harvat medan de mindre bara är plöjt. Dom lär nog behöva nån fler harvning innan plantering. Kommer bilder senare. Förra året använde jag sly som låg sen året innan för att stabilisera plantorna fint att slippa köpa pinnar.

Nån som vet om de är lämpligt att strö ut lite sågspån antagligen blandat med råttskit för att förbättra jorden? Jag tänkte även gödsla med nässelvatten samt kompost och hoppas de ska fungera bra då de är för långt  till närmaste bonde där jag kan hämta koskit.

Rustica1962

• Halland
« Svar #112 skrivet: 15 maj-13 kl 21:22 »
Trevliga bilder att titta på!

Själv bifogar jag en bild på min bästa Virginia.

1. Frösatt 15/3
2. 2-literskruka
3. Vanlig plantjord blandat med Rölunda Blodmjöl (grisblod)
4. Gödslad med urin
5. Största bladet 35*25cm (ganska bra redan i mitten av Maj tycker jag)

Snyggaste plantan jag sett idag iallafall , utan tvekan !

« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 21:52 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #113 skrivet: 15 maj-13 kl 21:26 »

Nån som vet om de är lämpligt att strö ut lite sågspån antagligen blandat med råttskit för att förbättra jorden?
Det var det bästa jag har hört idag , gödsla med råttskit !
Är den brunnen eller färsk tompan ?   ;D
Suveränt !
« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 22:49 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #114 skrivet: 15 maj-13 kl 21:28 »
Den där Virginia var det verkligen stora blad på. Kiss verkar funka väldigt bra i rätt mängd.

Själv har jag byggt ett vindskydd till tobakslandet idag så det blir lite mjukstart när de kommer ut på riktigt. Kunde inte låta bli att sätta ut en planta också, men det fick bli en av mina minsta, bara på prov.
Här kommer lite bildet på dagens bygge, får se om plasten håller om det blåser upp. Tobakslandet är 8 m långt och 1,3 m brett.

systermicke

• Uppland
« Svar #115 skrivet: 15 maj-13 kl 21:32 »
Råttskit funkar säkert, skit e väl alltid bra.
Det enda jag kan säga om sågspån är att det tar lång tid att förmultna men det kanske inte gör något.

Rustica1962

• Halland
« Svar #116 skrivet: 15 maj-13 kl 21:50 »

Ser ju utan tvekan väldigt bra ut det där vindskyddet micke !
  Tog du byggplasten eller du köpte fiberduk ?
  Själv var jag ute och planterade ytterligare 2 plantor av märket Southern Tepehuan , och det blåser duktigt härnere typ 10 sekundmeter

systermicke

• Uppland
« Svar #117 skrivet: 15 maj-13 kl 21:53 »
Kollade väderprognosen precis och de säger att det ska vara runt 10 grader och varmare på nätterna framöver här i norrtälje. Det var 10 dagars prognos och sen är det ju nästan juni. Kanske man vågar sätta ut plantorna  :-\

systermicke

• Uppland
« Svar #118 skrivet: 15 maj-13 kl 21:54 »
Jag körde på byggplasten som jag hade hemma.
Hur gick det för dina plantor i den blåsten Rustica?

Rustica1962

• Halland
« Svar #119 skrivet: 15 maj-13 kl 22:04 »

Ok. Bra val tycker jag om du frågar mej.
  Den som hade stått ute sen i Lördags hade fått lite stryk på bladverket och lite allmänt oxå , men den hade absolut inte gett upp på något vis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser