Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219516 gånger)

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #120 skrivet: 15 maj-13 kl 22:08 »
Låter som att du lyckats med härdningen då  :D

amobro

• Uppland
« Svar #121 skrivet: 15 maj-13 kl 22:11 »
Citera
Den där Virginia var det verkligen stora blad på. Kiss verkar funka väldigt bra i rätt mängd.

Citera
Snyggaste plantan jag sett idag iallafall , utan tvekan !

Tackar! Tackar! Men man kan ju undra vad det är för monsterfrön som odlats fram i växtlaboratorierna over ther... Den dära Virginian är ju minst tio gånger större än andra sorter jag odlat i år och frösatt vid ungefär samma tid....

tompan

• Jämtland
« Svar #122 skrivet: 15 maj-13 kl 22:12 »

Nån som vet om de är lämpligt att strö ut lite sågspån antagligen blandat med råttskit för att förbättra jorden?
Det var det bästa jag har hört idag , gödsla med råttskit !
Är den brunnen eller färsk tompan ?   ;D

Det finns uthus på gården som  har blivit snickeri över vintern så därför massor av spån och jag har sett spår av råttskit, jag tänkte blanda ner den när jag harvar, spånet alltså  :P. Det lär ju kunna hålla kvar vätskan i jorden iallafall.

systermicke

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 15 maj-13 kl 22:16 »
Det finns uthus på gården som  har blivit snickeri över vintern så därför massor av spån och jag har sett spår av råttskit, jag tänkte blanda ner den när jag harvar, spånet alltså  :P. Det lär ju kunna hålla kvar vätskan i jorden iallafall.

Kanske luckrar upp jorden lite också.
Själv har jag grävt ner massa gammal halm och hästskit i tobakslandet.

Rustica1962

• Halland
« Svar #124 skrivet: 15 maj-13 kl 22:27 »

Googlade runt lite och hittade detta ang. spån i gödsel : • Spån. Spånet ger, liksom torven, en kompakt gödsel. Att sågspån förgiftar jorden med bland annat terpener,
finns det ingen som helst grund för. Lövspån bryts ned på samma sätt som halm medan barrspån bryts ned
långsammare, vilket inte ger samma kväveförlust. Måttliga kväveförluster i form av ammoniak.

Kommer från denna sidan : http://www.jti.se/uploads/jti/t82.pdf

Rustica1962

• Halland
« Svar #125 skrivet: 15 maj-13 kl 23:02 »

Tackar! Tackar! Men man kan ju undra vad det är för monsterfrön som odlats fram i växtlaboratorierna over ther... Den dära Virginian är ju minst tio gånger större än andra sorter jag odlat i år och frösatt vid ungefär samma tid....

Vad hittar amobro på med sin tobak ?
 Gör du cigaretter/snus eller kanske bägge delar ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #126 skrivet: 16 maj-13 kl 05:09 »
Råttskit ska faktiskt vara ett riktigt bra gödsel. Nackdelen med det är att råttor äter vad de kommer över, Köttätande djurs gödsel ska eller bör man inte använda sig av efter som att dom har aggressiva bakterier( Kan vara bra att veta). Med tanke på att råttor är ganska små djur (om du inte frågar min fru då förstoss) som äter mycket (och snabbt) så hinner deras kroppar inte ta upp all näring innan de skiter ut den. Detta gör att deras skit bör ligga högre upp på Npk skalan än fjäderfän.
-Själv använder jag mig av Kaninskit vilket även det ligger högre på skalan.. Misstänker att även du ska vara lite försiktig så att du inte övergödslar..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #127 skrivet: 16 maj-13 kl 05:24 »
Sork varför tar du bort dom nedre bladen? När jag planterar om så låter jag dom nedersta bladen få vara i jord och då blir plantan väldigt stabil.

Traktorn har fått jobbat så nu har jag ett land ca 20*30 meter och ett som är 15 * 3 meter så förhoppningsvis får alla plantor plats. Dom är inte färdiga än men de ena år plöjt och harvat medan de mindre bara är plöjt. Dom lär nog behöva nån fler harvning innan plantering. Kommer bilder senare. Förra året använde jag sly som låg sen året innan för att stabilisera plantorna fint att slippa köpa pinnar.

Nån som vet om de är lämpligt att strö ut lite sågspån antagligen blandat med råttskit för att förbättra jorden? Jag tänkte även gödsla med nässelvatten samt kompost och hoppas de ska fungera bra då de är för långt  till närmaste bonde där jag kan hämta koskit.
-Dom tar jag bort för att plantan inte ska slösa energi på dom och sen ska rötterna snabbare skuta ut där bladen har varit än på övriga stammen.
Det är något min morfar alltid gjorde med sina tomater och jag låter väl hans ande sväva över mina odlingar (kan jag gissa)..

Spån funkar utmärkt om jorden är lerig och hård. Har den urin i sig så förmultnar den fortare. Urin är för övrigt ett jättebra alternativ till gödsel. Men Urin har mycket salter och mineraler som kan skada nästan lika mycket som det gör nytta..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #128 skrivet: 16 maj-13 kl 06:25 »
Hä....Nej inte svära nu.. Har dock glömt hur man får upp bilderna här hur gör ni??
« Senast ändrad: 16 maj-13 kl 06:32 av Sork »

amobro

• Uppland
« Svar #129 skrivet: 16 maj-13 kl 06:29 »
Citera
Vad hittar amobro på med sin tobak ?
 Gör du cigaretter/snus eller kanske bägge delar ?

Bara snus, inget annat.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #130 skrivet: 16 maj-13 kl 06:45 »

Standard Burley Tobacco (Tabacum Burley Var Compact)

Standard Burley Tobacco (Tabacum Burley Var Compact)

Årets Small Stalk Black Mammoth Och vid dess högra sida står en Havana från förra året. Ingen vacker syn men kul och den har då och då kunnat ge mig några mogna blad..

TENNESSE REDLEAF och en WISCONSIN SEEDLEAF båda från förra årets sådd. Även dom är fula men roliga..

-Ska komplitera bilderna med Jupiter och Alida senare, Men nu har jag annat att göra.. Höres!!

systermicke

• Uppland
« Svar #131 skrivet: 16 maj-13 kl 07:42 »
Fina plantor Sork!

Hur gjorde du med de som du sparat sen förra året? Har du sparat bara stammen då? inomhus?

Rustica1962

• Halland
« Svar #132 skrivet: 16 maj-13 kl 07:59 »
  Finfina plantor du har där Sork !
Sparar man inte  sk. ''tyvar'' alltså tjuvskott fr  årets plantor och låter dom '' övervintra'' inomhus ?
« Senast ändrad: 16 maj-13 kl 08:10 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #133 skrivet: 16 maj-13 kl 08:16 »
Fina plantor Sork!

Hur gjorde du med de som du sparat sen förra året? Har du sparat bara stammen då? inomhus?
-Det är de plantorna som inte ville sig riktigt förra året. Dom mognade men växte för dåligt. Skördade bladen men lämnade toppen. vissa torkade stammen på och blev därför snus medan andra förblev gröna och är nu mer ett par fula monster i fönstret nere..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #134 skrivet: 16 maj-13 kl 11:03 »
  Finfina plantor du har där Sork !
Sparar man inte  sk. ''tyvar'' alltså tjuvskott fr  årets plantor och låter dom '' övervintra'' inomhus ?
-Det ska man kunna göra. Men nya fröer är ett bättre alternativ.

Tobaksplantan är dock inte en ettårig växt men hos oss är den det efter som att den inte fixar våra vintrar..
Har man plantan skyddad så kan den kanske överleva men den blir då svagare på Nikotin och bladen ska inte uppnå samma fantastiska storlek.

ekonomisanering

« Svar #135 skrivet: 16 maj-13 kl 14:47 »
Idag rökte jag en hemmagjord cigarett. Sonen odlar tobak o hade torkat ett blad, massa mer jobb ska han göra senare. Men vi vart nyfikna o trots han inte fermenterat o gu vet vad, sä smaka den helt ok

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #136 skrivet: 16 maj-13 kl 21:55 »
Så här ser det ut hemma nu;) Har även börjat härda en planta som är lite mindre!

Rustica1962

• Halland
« Svar #137 skrivet: 17 maj-13 kl 08:47 »
Det är verkligen imponerande att se dina fina plantor HasseStefan !
Vad har du för sorter där på bilden och vad ska du göra med tobaken när den är färdig ?
Mina plantor har verkligen varit ute och fått en hel del stryk de sista dagarna , fiberduken blåste sönder i typ 10-12 sekundmeter vind och gjorde en del mkt illa.
Igår cyklade jag ute med ett gäng på pakethållaren i 3 ihopskarvade bananlådor , kom halvvägs sedan åkte dom av.... :(
Det var motigt som bara den , men fick planterat ut en 8-9 plantor och fick nästan bita mig i läppen för att hålla tillbaka all min frustration  >:(
Idag är man helt slut i hela kroppen o knoppen eftersom man är rätt typ otränad.
Var lägger du upp dina bilder ifrån som blir så bra ?
Sist nu gjorde jag mina ifrån imgur.com.

« Senast ändrad: 17 maj-13 kl 09:14 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #138 skrivet: 17 maj-13 kl 09:00 »
Det är verkligen imponerande att se dina fina plantor HasseStefan !
Vad har du för sorter där på bilden ?

Tack Rustica :) Jag har satt två sorter som jag fått av Sork här! Det är Small Stalk Black Mamouth och Tenneesse Redleaf. Hade bra ordning på dem i början men nu har jag tyvärr blandat ihop några tro jag :-[ Hoppas att man kanske kan se på bladen sen vilka som är vad!

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #139 skrivet: 17 maj-13 kl 09:25 »
@Rustica: va trist för dig med motgångar! Hoppas de tar sig! Jag har ett perfekt ställe på tomten som är helt vindstilla och utan sol som jag satte ut min ena planta i och den ser fortf bra ut, den har stått ute i två dygn nu. Ang mina bilder har jag inte en aning om hur jag gör:( bara bifogar dem när jag postar ett meddelande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser