Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219533 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #140 skrivet: 17 maj-13 kl 10:07 »
Tack Rustica :) Jag har satt två sorter som jag fått av Sork här! Det är Small Stalk Black Mamouth och Tenneesse Redleaf. Hade bra ordning på dem i början men nu har jag tyvärr blandat ihop några tro jag :-[ Hoppas att man kanske kan se på bladen sen vilka som är vad!
-det är lugmt. kan inte du så kommer jag kunna det..
-ja det kan bli svårt ibland.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #141 skrivet: 17 maj-13 kl 10:09 »
satte ut några av mina Standard Burley idag. Dom får stå i slänten som jag tänkt ha Bondtobaken men men..

amobro

• Uppland
« Svar #142 skrivet: 17 maj-13 kl 11:01 »

Fina bilder HasseStefan.

Bild tre med stora bladet tycker iaf jag ser ut som en typisk SSBM har några själv men i något mindre format.

amobro

• Uppland
« Svar #143 skrivet: 17 maj-13 kl 11:18 »

Har sökt men hittar inte så ställer en fråga till någon som kanske vet: Är  Tenneesse Redleaf en Rustika? Att jag frågar beror på att jag tycker mig känna igen formatet från vanlig Bondtobak. Ser faktiskt väldigt lika ut. Iaf i unga år.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #144 skrivet: 17 maj-13 kl 11:31 »
Har sökt men hittar inte så ställer en fråga till någon som kanske vet: Är  Tenneesse Redleaf en Rustika? Att jag frågar beror på att jag tycker mig känna igen formatet från vanlig Bondtobak. Ser faktiskt väldigt lika ut. Iaf i unga år.
-Nej det är en Tabacum, Används till att göra piptobak på; Gör sig bäst om man torkar bladen och pressar dom i kuber eller som bollar/stavar.
Jag gillar även sorten som snus tobak, vilket nästan alla piptobaks och cigarr varianter gör sig bra till. Det enda är att om man vill ha en bra Burley blandning så bör man välja en äldre burley variant som ger mer tyngd än de nyare lätta..

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #145 skrivet: 17 maj-13 kl 11:33 »
Fina bilder HasseStefan.

Bild tre med stora bladet tycker iaf jag ser ut som en typisk SSBM har några själv men i något mindre format.

Tack tack! Är väldigt nöjd så här långt! Tror faktiskt du har helt rätt ang bild 3! Tycker mig se att TR blad är lite annorlunda men är inte helt säker! Den som lever får se😃

amobro

• Uppland
« Svar #146 skrivet: 17 maj-13 kl 11:42 »

Kanske lite OT men kan detta bli ett hot mot oss?

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/forbidden_seed

Rappen

• Bohuslän
« Svar #147 skrivet: 17 maj-13 kl 11:44 »
@Rustica: va trist för dig med motgångar! Hoppas de tar sig! Jag har ett perfekt ställe på tomten som är helt vindstilla och utan sol som jag satte ut min ena planta i och den ser fortf bra ut, den har stått ute i två dygn nu. Ang mina bilder har jag inte en aning om hur jag gör:( bara bifogar dem när jag postar ett meddelande.

Vindstilla, ja det hade inte varit dumt att ha en plätt som var just det  :P
Satte ut mina igår och i natt fick man rigga upp en ställning med byggplast och duk då det blåste som bara den.
Idag ser dom lite "trötta" ut, men det ser ut som det ordnat sig så här långt.
Spännade det här  ;D
Rustica: som tur är har du ju några att ta av ;-)

Rappen

• Bohuslän
« Svar #148 skrivet: 17 maj-13 kl 11:47 »
Kanske lite OT men kan detta bli ett hot mot oss?

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/forbidden_seed

Ofattbart....dags för ett nytt bondeuppror om detta överförmynderi fortsätter  >:D

amobro

• Uppland
« Svar #149 skrivet: 17 maj-13 kl 12:07 »

Jo Sork, jag trodde väl även det i mitt innersta. Men likheten med en Rustica är slående och lite förvillande. Eller är det bara jag som har förutfattade meningar....?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #150 skrivet: 17 maj-13 kl 12:27 »
Jo Sork, jag trodde väl även det i mitt innersta. Men likheten med en Rustica är slående och lite förvillande. Eller är det bara jag som har förutfattade meningar....?
Oj vet inte vad jag ska svara blad formerna är väldigt olika bland Tabacum varianterna...
Vänta och se så märker du att blommorna är rosa/vita precis som en Tabacum ska ha (finns dock även gula Tabacum men inte dessa!!).

Tännlappen

• -
« Svar #151 skrivet: 17 maj-13 kl 15:24 »
...Ugh... hoppas det löser sig med dina plantor Rustica 1962 ... Övrigt: Kollade tid när jag satte mina plantor i växthuset,tog ca två veckor för dom att etablera sig och börja växa .... Tänkte på dom som bara tänker rulla någon enstaka cigarr så finns det en anvisning i denna bok mot slutet hur man kan rulla....

http://www.uktobaccoseeds.co.uk/uploads/8/6/5/7/8657512/tobacco_without_tears.pdf 

Rustica1962

• Halland
« Svar #152 skrivet: 17 maj-13 kl 19:05 »
  Tack ska ni ha för era tankar ang. mina plantor Rappen och Tännlappen.  o:)
  Var ute och satte en rad eller en 10 + plantor på em idag  , bara Black Mammoth + 1 Southern Tepehuan.
  Satte in alla mina plantor från terassen in i lägenheten igårkväll för jag kände att de fick för mkt stryk därute.
  Får väl försöka hitta på något annat vis att odla på nästa år för det här är alldeles för besvärligt , fastän jag trivs väldigt bra därute på koloniområdet.
  Här har forsatt att blåsa friska vindar från syd / sydväst på en 10-12 meter / sekund och duktigt varmt är det också  sådär 25-30 gr.
  De plantor jag tog in igår ser mkt bättre ut efter en dag i skuggan tycker jag det verkar som.
  Som det verkar nu så blir det plantering hela helgen , vet inte hur många man kan få satt men hoppas på ett bra gäng iallafall.
  Utan snus går det inte att leva.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #153 skrivet: 17 maj-13 kl 22:07 »
Du jobbar på bra Rustica! Jag är imponerad över att inte varenda blad blåst av i den vinden. Led med dig när jag läste om motgångarna. Men tror inte något väder kan stoppa din snusproduktion...
På söndag blir det utplantering av ett gäng plantor för min del också.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #154 skrivet: 17 maj-13 kl 22:11 »
Måste bara slänga ut en fråga: Alla som skriver här säger att plantorna är väldigt frostkänsliga. Är det ingen som är orolig över de sk järnnätterna som alltid brukar komma i början av juni?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #155 skrivet: 17 maj-13 kl 23:24 »
Måste bara slänga ut en fråga: Alla som skriver här säger att plantorna är väldigt frostkänsliga. Är det ingen som är orolig över de sk järnnätterna som alltid brukar komma i början av juni?
Jag är inte så orolig i år efter som att jag bara hoppas på att få lite tobak i år, nog kommer mina plantor stanna av i växten men inte dö.. Dom bör ha rotat sig när/om dom kommer. Vill däremot inte sätta ut allt för stora eller små plantor utan jag kör på en artikel jag läst om att plantan ska ha fem blad och friska rötter.
-Små plantor tål ingen frost medan större tål lite kyla,har plantan stora blad stannar den av i växten efter som att den har större yta att förse med näring. medan mindre plantor som fått pröva på samma jord typ som den den flyttats till slår ut sina rötter mer och fortare. Dessutom står mina plantor skyddade för vind. Har även satt dom så att andra växter( som tar sin näring mer ytligt) ska ge hyfsat skydd mot kyla (om inte kan jag täcka plantorna med säckar).. -Har tänkt att testa lite nu när min tid är lite knapp ett tag framöver..

amobro

• Uppland
« Svar #156 skrivet: 18 maj-13 kl 17:40 »
Rutica! Det brukar iaf vara så i mitt liv att det som börjar dåligt brukar sluta bra och tvärtom. Så med alla dessa olyckor du råkat ut för under hösten och våren kommer du säkert få en snusskörd som räcker i flera år och slår alla andras med hästlängder....

Funderar just nu på hur lång en hästlängd kan vara men skit samma?

Rustica1962

• Halland
« Svar #157 skrivet: 18 maj-13 kl 18:38 »
  Jag ligger i och kämpar på och försöker inte tänka i negativa banor , och det går rätt bra faktiskt.
  Satte typ en 13 plantor idag med ca kanske 5 i varje ''planta'' och fortsätter imorgon och gör något liknande , kanske t.o.m mer , hoppas jag.
  Satt nästan 40 st x 5-eller fler i varje så det e ju lite i landet nu , men en del är är rätt sargade efter transporten ut från stan men försöker inte tänka så , utan istället  att lite tobak ska det väl kunna
  bli iallafall....förhoppningsvis så mkt så att man klarar sig till nästa år.
  Bordsskivan har inte blivit använd än men det kanske den blir imorrn eller så är det 3 bananlådor på pakethållaren som gäller.
  Blåser som bara den härnere , säkert mellan 10-15 m/sek , vilket det har gjort i princip hela veckan
  Kanske lägger upp nån bild imorrn på mitt ''ekipage''
  Trevlig helg alla odlare önskar Rustica
« Senast ändrad: 18 maj-13 kl 18:54 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #158 skrivet: 18 maj-13 kl 19:19 »
Jäklar! Fast det strular för dig Rustica så händer det grejer  :D När du skriver 5 i varje så har du 5 plantor i samma planterings hål eller? Jag trodde man skulle sätta dom 1 o 1  :P
Man spar ju en massa plats om man gör som du, och en massa grävande också.
Hoppas det slutar att blåsa snart hos dig, det underlättar kanske plant flytten. Här är det stilla o åska o kvavt.
Mina plantor är fortfarande ynkliga,men de ser friska o fina ut och jag tror de har vuxit lite  ::)
Ha en fin helg alla tobaks odlare!
Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #159 skrivet: 18 maj-13 kl 19:28 »
"Satte typ en 13 plantor idag med ca kanske 5 i varje ''planta''"
Sätter du ut dom med flera plantor i "grupp" ?
Sparar ju massor med odlingsutrymme, men blir dom inte för trängda när dom växer upp ?
Du jobbar verkligen hårt för ditt snus Rustica, utan tvekan den som sliter hårdast av oss här.
Beundransvärt, må snuset flöda för dig när den tiden kommer !

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser