Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219600 gånger)

Rappen

• Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #300 skrivet: 12 jun-13 kl 18:32 »
  Rappen : Jag har haft både Weibulls och Hasselfors på 15 kg's säckar då , men det verkar ju som att man ska försöka få tag på '' riktig'' hönsskit....
                Använder du '' Guldvatten ''  Rappen  ?    Där kan du ge dom en riktig kvävechock , utblandat 1:10 , 1 guld 10 vatten
           Frågade en barndomskompis som kan mkt om odling i allmänhet om jag kunde sätta plantorna i ren kogödsel , men han sa att det blir för starkt.
           Men när jag pratade med Balder , alltså Himleodlaren , så resonerade han att det inte går att övergöda en tobaksplanta.
           Exemplet var taget uppe fr Hisingen i Göteborg , utanför ett reningsverk däruppe berättade han att det växte tomater som bara den , det var ju tomatkärnor  som låg  resterna efter
           reningsverket och det växte visst riktigt bra.
           Alltså i 100 % ren s--t.

Himleodlaren har ju bevisligen lyckats, så övergöda kan man tydligen inte.
Påsad hönsgödsel måste väl sakna det riktiga "stinget" antar jag..
Nej inget urin, utan bara starkt nässelvatten har jag kört med så här långt, man kanske skulle slå en drill i vattenkannan också...

Rustica1962

• Halland
« Svar #301 skrivet: 12 jun-13 kl 23:17 »
 Har gjort så att jag har kompletterat med hönsgödsel efter planteringen också.
 Tog ett runt skaft jag hade liggandes , sådär 2,5 - 3 cm i diameter , rännde ner det i jorden en bit ifrån plantan och fyllde igen tomhålet som blev med hönsgödsel.
 Fyllde givetvis igen med jord på toppen och tryckte till så att inte '' kvävet '' gick upp i luften.
 Vet inte om det funkar , men det växer på rätt bra ivilketfall som helst   :D
 Förhoppningsvis så löses hönsgödslet upp när jag vattnar och ger bra näring till plantan , det är min förhoppning iallafall.
 Man får prova sig fram.....
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 23:23 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #302 skrivet: 12 jun-13 kl 23:59 »
  Ha ha ha , ja så brant att dom välter baklänges   ;D
 Ja , jag hade för mej det också Tännlappen.
 Gubben är 70 -75 år gammal och odlade jordgubbar i bäddarna
;D ..Blir cirkussniglar  ;D ...Jag har väldigt lätt jord typ sandblandad så frågan är ju om inte upphöjda bäddar blir platta bäddar efter några dagar  :D ... Bara hålla spionöga på den där jordgubbsodlaren för att kolla resultatet  8) ... Borde ju gå att göra dylika bäddar av gräsklipp om man har tillgång till det.  Övrigt: Lagt gräsklipp i tobaksraderna för att bromsa upp torkan och jordflykten, ska ju även vara bra som näring. Blir det snigelinvasion får man ta bort det....

Tännlappen

• -
« Svar #303 skrivet: 13 jun-13 kl 00:04 »
..Det där med gödselhål som du gjort Rustica1962 funkar säkerligen bra, för mig det såldes slags gödselpinnar man körde ner i rötterna på växter. Läst om folk som gjort hål och fyllt med köksavfall sedan täckt, japp blir gödning av det åsså  ;D

Balder

• Halland
« Svar #304 skrivet: 13 jun-13 kl 10:47 »
Hej tobaksvänner,nu är det bara mina teorirer att man inte kan övergöda,vissa växter skadas givetvis men tomat potatis älskar gödsel och verkar inte få nog varför skall kusinen tobak vara sämre.Jag har två land på 10 gånger 4 meter körde ner 3st skottkärror på varje land sen har jag gödselvattnat en gång med hönsskit och nässelvatten en gång och vattnat varannan dag ungefär då det inte har regnat på en månad här men nu vräker det ner så flera Alida har lagt sej ner,men dom reser sej nog igen annars hängs dom på tork och blir till snus för det börjar att tryta nu.Förra året var en provodling på 100 Alida jag malde ner allt blad ock stam har klarat mej tills nu men nu ser jag botten på dosan,så i år har jag ökat på det blev 450 Alida och 200 Rustica från Rustica.Mvh från Balder i Himle

Rustica1962

• Halland
« Svar #305 skrivet: 13 jun-13 kl 12:59 »
  Blivit lite svalare nu sen regnet kom inatt härnere hos oss , och då får man väl ut o se om där har blivit någon snigelinvasion efter regnet.Blir nog att sprida ut 1 kg Ferramol också.

Maria C S

• Småland
« Svar #306 skrivet: 13 jun-13 kl 13:11 »
  Blivit lite svalare nu sen regnet kom inatt härnere hos oss , och då får man väl ut o se om där har blivit någon snigelinvasion efter regnet.Blir nog att sprida ut 1 kg Ferramol också.

Börja regna här med har presis spritt hos oss och hos grannen och till den öde tomten som e igen vuxen.
Vattnar jorden med andra kok från kaffesump och ska sprida sumpen i och runt odlingarna så kan dom iallafall inte föröka sig här, då dom tydligen inte tål koffein.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #307 skrivet: 13 jun-13 kl 15:17 »
Hej tobaksvänner,nu är det bara mina teorirer att man inte kan övergöda,vissa växter skadas givetvis men tomat potatis älskar gödsel och verkar inte få nog varför skall kusinen tobak vara sämre.Jag har två land på 10 gånger 4 meter körde ner 3st skottkärror på varje land sen har jag gödselvattnat en gång med hönsskit och nässelvatten en gång och vattnat varannan dag ungefär då det inte har regnat på en månad här men nu vräker det ner så flera Alida har lagt sej ner,men dom reser sej nog igen annars hängs dom på tork och blir till snus för det börjar att tryta nu.Förra året var en provodling på 100 Alida jag malde ner allt blad ock stam har klarat mej tills nu men nu ser jag botten på dosan,så i år har jag ökat på det blev 450 Alida och 200 Rustica från Rustica.Mvh från Balder i Himle
Förra året tappade endel av mina plantor blommorna enligt en biolog är det ett täcken på övergödning. så att jag ska i år inte gödsla efter att plantorna fått knopp.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #308 skrivet: 13 jun-13 kl 18:55 »

En liten video om hur det såg ut på min kolonilott i eftermiddags

001

Smajsan

• -
« Svar #309 skrivet: 13 jun-13 kl 20:13 »
Jätte fin film Rustica. Ser riktigt bra ut. Vilket trevligt ställe att odla på med så många odlings intresserade runt omkring. Mina plantor är  små men har vuxit lite bättre den senaste veckan. Snart ska jag plantera ut dom i deras slut destination, det jätte stora landet.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #310 skrivet: 13 jun-13 kl 22:00 »
Rustica, alltid lika roligt att se dina filmer och bilder, så jag skall inte vara sämre jag, inte så stort land, men här är en bild på mitt största blad i vilket fall.

tompan

• Jämtland
« Svar #311 skrivet: 13 jun-13 kl 22:59 »
tompan : Imponerande, att dessutom åka 7 mil till odlingen gör ju inte saken sämre, hoppas dom 7 milen inte är enkel resa...

Hmm om de ändå vore turochretur ::)... Men det finns ju bra mycket mer än bara tobaksland. Gården funkar som fritidsboende med många aktiviteter så man är där ganska ofta. Jag räknade lite i våras och kom fram till att de blir ca 4-5 resor mer än vanligt och de är inte så farligt för en fridsam helg och ett år med egen snus. Men de blir ju ingen cykel för min del dit.

Rustica1962: Du har en fin odling du, de lär bli nåra kilo när de e dags.

Det är glädjande för mig då ni pratar sniglar då jag inte såg en enda förra året och hoppas de fortsätter så, mördarsnigllar slipper jag  iallafall då dom inte finns så här långt norrut.

Hur gör ni när ni skördar tobaksblad med flugor på? Förra året hade jag mycket flugor på några blad men dom borstades bort när bladen var torr.

tompan

• Jämtland
« Svar #312 skrivet: 13 jun-13 kl 23:05 »
Japp i krukor med väl fuktad jord. Men låt tjuvarna få minst 4 blad innan.
Sätter man dom i vatten så bildar dom rötter som vill ha blötare jord. Så att tiden innan dom växer blir längre..

Det va ett mycket bra tips, jag har plantor sen förra året som var små och bara fått stå kvar i fönstret och där kommer de mycke skott så de ska jag prova i helgen.

Min första omplantering i april så ryckte jag upp för många plantor än vad jag hade krukor då, så dom som var över åkte i en skål med vatten och några lever än och har faktiskt växt. Dock har dom fått näring några gånger.

Rustica1962

• Halland
« Svar #313 skrivet: 14 jun-13 kl 03:46 »
  Hur gör ni när ni skördar tobaksblad med flugor på? Förra året hade jag mycket flugor på några blad men dom borstades bort när bladen var torr.

tompan :  Jag brukar skölja av dom under kökskranen på bågge sidorna och sen hänga på tork
« Senast ändrad: 14 jun-13 kl 08:41 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #314 skrivet: 14 jun-13 kl 03:47 »

Blev lite fel här , så jag täcker upp det med en bild..... :-[
« Senast ändrad: 14 jun-13 kl 08:33 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #315 skrivet: 14 jun-13 kl 10:59 »
tompan jag spolade av dom innan jag hängde upp dom, sen borstade jag bladen (med mjuk pänsel) när dom börjat bli bruna.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #316 skrivet: 14 jun-13 kl 11:53 »

En liten video om hur det såg ut på min kolonilott i eftermiddags

001

Wow! du har å göra till hösten!  ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #317 skrivet: 14 jun-13 kl 12:30 »

Ja, jag hoppas verkligen på det Lurkers !

Maria C S

• Småland
« Svar #318 skrivet: 14 jun-13 kl 12:39 »
Sniglar hade jag problem med för första gången på tobak förra året och det var vanliga sniglar.
Man kan ju tro att dom inte äter tobak för tobak är ju giftigt, men det är uppenbarligen inte giftigt för sniglar.
Ja vi har funnit mördarsnigel/spansksnigel här och jag ska beställa nematoder i dag.
Jag har vägt lite på det men på sikt är det nog det vettigaste att göra då grann tomten är obebodd och igenvuxen.
Mördar sniglarna är svåra att handskas med och det blir nog omöjligt att skydda odlingarna manuellt om och när det blir masskläckning.
Man kan alltid göra den egna marken lite otrevlig för dom, men med den föröknings och överlevnads takten som dom spanska sniglarna har så känner jag att det behövs naturliga fiender.

Nematoderna angriper alla snigelarter/snäckor men området är inrutat i flera tomter med vägar runt så det får bli lokal utrotning så kan dom naturliga invandra igen senare.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

• -
« Svar #319 skrivet: 14 jun-13 kl 22:02 »
Rustica1962...såg video...ser nice ut,kommer bli en mäktig syn när plantorna blir högre än staketet  :D ..fina potatisar med hos din granne där...övrigt:Själv fått regn nu när jag täckt mot torka  ;D men fördelen är att det inte stänker så mycket jord på bladen av regnet... sniglarna ligger lågt än så länge....

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser