Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219617 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #360 skrivet: 20 jun-13 kl 23:36 »
 ;D he he jaha e de så man gör  ;D

Ser mycket fint ut Rustica, ögon fröjd !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #361 skrivet: 20 jun-13 kl 23:56 »

Tack för det Maria !
                Och jag önskar dej och alla andra odlare en trevlig Midsommar !

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #362 skrivet: 21 jun-13 kl 00:19 »
Rustica1962 jättefina plantor!!!!

Du verkar ha en trevlig granne me  ;D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #363 skrivet: 21 jun-13 kl 00:37 »
   Här är videon jag utlovade till Midsommar ,

My Edited Video
  , nu i ny  förbättrad version .
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 19:15 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #364 skrivet: 21 jun-13 kl 08:48 »
Det var en jävla fin video Rustica  :D
Men fan i helvete vad du svär  ;)
Nu skojar jag med dig, dom växer så det knakar ser man på filmen, det kommer bli snus för 2 år.
Mal du ner hela växten? Jag tänker på stam och det som inte är blad, som tjyvar o blommor? Måste tjyvarna o blommorna också bli gul/bruna av torkning? Eller mal du dom färska.
Ha en fin midsommar och hoppas det inte kommer regna o ruska på dig och dina plantor  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Balder

• Halland
« Svar #365 skrivet: 21 jun-13 kl 08:50 »
Tack för informationen Balder !
Jag hade fått för mig du planterade ut i maj, vilket fick mig att undra vad för super knep du har, nu känns det "lugnare" ;-)
Ang kaffesump mot sniglar så kan jag bara konstatera att det ser ut att fungera utmärkt för min del, två mördare
har jag avrättat, och efter det började jag med kaffet= totalt snigelfritt.
Måste säga att doften i landet är underbar, en tydlig cigarr doft, som får det att vattnas i munnen =)
Ser riktigt lovande ut så här långt !
Jovisst var det i Maj jag planterade ut jag kan tydligen inte läsa innantill,men jag har bra förutsättningar gammal åkermark zon 1 och hittils kanonväder

Rustica1962

• Halland
« Svar #366 skrivet: 21 jun-13 kl 13:18 »
.
Mal du ner hela växten? Jag tänker på stam och det som inte är blad, som tjyvar o blommor? Måste tjyvarna o blommorna också bli gul/bruna av torkning? Eller mal du dom färska?

Har tänkt att bara använda bladen i år , en kompis utanför stan ska få stammarna.Han torkar dom och maler sen ner desamma och lägger den '' massan ''  bland ströet till sina hönor för att hålla borta parasiter och dylikt med hjälp av nikotinet.....
Tyckte inte där var någon krut i stammarna , därför släpper jag dom.
Om jag hade använt dem så hade både de och blommorna fått torka.Stammarna blir inte  bruna utan bara stenhårda.
Blommorna däremot kan mkt väl bli bruna om man torkar dem tillräckligt länge , det är min erfarenhet iallafall.
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 19:16 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #367 skrivet: 21 jun-13 kl 16:50 »
Helvete vad det växer i Halmstad Rustica! Mycket kul att se!! Här, lite norrut ser det faktiskt ut att ta sig lite nu! Ska gödsla på lite om jag hinner till helgen å ränsa en jävla massa ogräs:( önskar alla en trevlig midsommar!!!!

Rustica1962

• Halland
« Svar #368 skrivet: 21 jun-13 kl 18:42 »
Helvete vad det växer i Halmstad Rustica! Mycket kul att se!! Här, lite norrut ser det faktiskt ut att ta sig lite nu! Ska gödsla på lite om jag hinner till helgen å ränsa en jävla massa ogräs:( önskar alla en trevlig midsommar!!!!

Ja , tack så mkt , det växer på bra tycker jag också.
Ta o kolla videon igen som jag skapade det här videoklippet med YouTubes videoredigerare (http://www.youtube.com/editor)
Den blev mkt mkt bättre.
Var inte 15 kg jag använde utan 15 Liter såklart , o tänkte säga '' tilläggsisolerat'' istället för  tilläggsgödslat...... ;D

Tännlappen

• -
« Svar #369 skrivet: 22 jun-13 kl 00:46 »
Ja , tack så mkt , det växer på bra tycker jag också.
Ta o kolla videon igen som jag skapade det här videoklippet med YouTubes videoredigerare (http://www.youtube.com/editor)
Den blev mkt mkt bättre.
Var inte 15 kg jag använde utan 15 Liter såklart , o tänkte säga '' tilläggsisolerat'' istället för  tilläggsgödslat...... ;D

... ;D börjar man snacka om "tilläggsisolerat" i värmen när man står i tobakslandet....Jaaa då måste man ju skylla på värmen  8)...fina plantor och spännande uppföljning av den fårgödslande bonnen  ;D ...

Tännlappen

• -
« Svar #370 skrivet: 22 jun-13 kl 00:58 »
Här kommer en liten sammanfattning av tobaksodlingen i Himle.Bra jord och bra väder gröna fingrar och lite tur!Jag började så den 8/3 och jag bredsådde i planteringsjord, planterade om dom när dom fått sina första blad i yrkesodlarjord,började bära ut dom i växthuset på dagarna skolade om dom när dom var 6-10 cm.Fick stå kvar i växthuset över natten från slutet av mars,började plantera ut dom den 11/4 i två land som var gödslat med 3 kärror hönsskit och en spann aska var.Sedan har jag stödgödslat en gång med nässelvatten och hönsskit och vattnat vid behov då det inte har regnat mer än ett par ggr.Men dom har sol hela dagen och växt så det knakade men det börjar avta nu Rusticas Rustica verkar ha stannat på 112cm Alidan har väl lit kvar att ge och har nått 148 förra året paserade dom 2m och det blir snus alltihopa.
....Javisst..helt klart har du gröna fingrar  :D ... bra att få reda på hur du gjort...då kan jag och andra här jämföra data... Ser att det är främst jordvalet efter din omskolning som skiljer från mina plantor...jag har använt typ något som heter trädgårdsjord...det är väl mest gödslad torv...vet sedan tidigare att tobaksplantorna inte gillar den jorden riktigt när dom är små...Nu blandade jag ut den kraftigt med såjord men resultatet inte riktigt bra men bättre än utan utblandning...Nästa år blir det bättre jord...  8)

Tännlappen

• -
« Svar #371 skrivet: 22 jun-13 kl 01:01 »
.
Mal du ner hela växten? Jag tänker på stam och det som inte är blad, som tjyvar o blommor? Måste tjyvarna o blommorna också bli gul/bruna av torkning? Eller mal du dom färska?

Har tänkt att bara använda bladen i år , en kompis utanför stan ska få stammarna.Han torkar dom och maler sen ner desamma och lägger den '' massan ''  bland ströet till sina hönor för att hålla borta parasiter och dylikt med hjälp av nikotinet.....
Tyckte inte där var någon krut i stammarna , därför släpper jag dom.
Om jag hade använt dem så hade både de och blommorna fått torka.Stammarna blir inte  bruna utan bara stenhårda.
Blommorna däremot kan mkt väl bli bruna om man torkar dem tillräckligt länge , det är min erfarenhet iallafall.
...Det där med att använda tobaksspill i fågelreden...läst att det är vanligt utomlands för att få kontroll på ohyran..själv lagt spill i reden..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #372 skrivet: 22 jun-13 kl 06:50 »
Jovisst var det i Maj jag planterade ut jag kan tydligen inte läsa innantill,men jag har bra förutsättningar gammal åkermark zon 1 och hittils kanonväder
Zon:1 förklarar en hel del. Har själv bott på Gotland som är Zon:1 och där får man allt att växa bra. Nu mer bor jag i småland och dessutom Zon:5 men försöker odla på Zon:4 råd. Det är inte det smartaste (borde ha mer is i magen än vad jag har). Men mina odlingar funkar faktiskt rätt bra nu mer. I början fick jag inte något att ta sig..
Då har du ju nästan bara att häva ut lite fröer och vattna så att dom gror sen rensa ogräs så får du ett bra resultat..

Maria C S

• Småland
« Svar #373 skrivet: 22 jun-13 kl 08:47 »
Zon:1 förklarar en hel del. Har själv bott på Gotland som är Zon:1 och där får man allt att växa bra. Nu mer bor jag i småland och dessutom Zon:5 men försöker odla på Zon:4 råd. Det är inte det smartaste (borde ha mer is i magen än vad jag har). Men mina odlingar funkar faktiskt rätt bra nu mer. I början fick jag inte något att ta sig..
Då har du ju nästan bara att häva ut lite fröer och vattna så att dom gror sen rensa ogräs så får du ett bra resultat..

Nja, de här med zoner, hänger ihop med hur kallt, varmt det blir, dvs max/minimum temperaturer.

Jag har ju flyttat från halland (zon 1) till småland (zon 4)

Skillnaden mellan halland och småland är inte så stor om man ska odla ettåriga växter.
Det är smärre skillnader i exempelvis sista frostnatten på våren som kan infalla så sent som i mitten av maj och på hösten kan det komma nån köld knäpp tidigare.

Men skillnaden mellan zon 4 i småland och zon 4 i värmland är stor eftersom värmland ligger längre norr ut så går tjälen betydligt senare ur marken och då behöver många plantor förkultiveras och kanske hållas inne längre.
Typ av jord påverkar markuppvärmningen en hel del.

Inlandsklimat är ett annat fenomen som smålänningen kan få känna på och det kan vara extrem värme å torka/kyla å torka gissar att zon 5 är lite värre endå och det sklijer ju så klart om du befinner dej längre norr ut.

Jag har inte riktigt lärt mej lokal området än då det första och andra året blir läroår i hur naturen beter sig lokalt.. HÄR.

Men med arrangemang så kan man skapa varmare zoner som gör det möjligt för perenna växter att överleva vintern.
Med regnvatten uppsamling tar man sig igenom torr perioderna.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #374 skrivet: 22 jun-13 kl 11:06 »
Maria cs helt rätt Odlingszon har med temp att göra. Tempen har i sin tur ganska stor betydelse för växten..
Här skiljer det ett par fjuttiga grader på jord tempen när man jämför med Gotland (andra platser kan jag inte jämföra mellan). Genom att använda mer gödsel kan jag höja tempen lite just där jag odlar (men det funkar ju inte på växter som vill leva snålt). Häst gödsel i halm funkar jättebra På exempel Morot. Ko gödsel är betydligt "klenare" och därför har jag i år använt det till växter som vill ha mager jord.

-Kanske uttryckte mig klumpigt innan  :-[
för övrigt så ser detta året ut att bli mitt bästa odlings år sedan jag flyttade hit för 9år sedan. Skönt att det går åt rätt håll för mig..

Rappen

• Bohuslän
« Svar #375 skrivet: 22 jun-13 kl 11:23 »
Jaha, då har man lärt sig något nytt, odlingszoner..
Även med zoner så tycker jag det är rätt otroligt hur Balders plantor var/är dubbelt så
höga som mina, i och för sig är man totalt nybörjare men ändå.
För tillfället är vinden det stora problemet här, när det gäller vind måste detta vara zon 6 ;-), jag ser redan hur blad skadats och
börjar bli liite orolig att dom störtsta skall "välta"..
Rustica : Ser jäkligt bra ut ! Intressant att se hur dom ihop"buntade" tar sig.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #376 skrivet: 22 jun-13 kl 11:55 »
Jaha, då har man lärt sig något nytt, odlingszoner..
Även med zoner så tycker jag det är rätt otroligt hur Balders plantor var/är dubbelt så
höga som mina, i och för sig är man totalt nybörjare men ändå.
För tillfället är vinden det stora problemet här, när det gäller vind måste detta vara zon 6 ;-), jag ser redan hur blad skadats och
börjar bli liite orolig att dom störtsta skall "välta"..
Rustica : Ser jäkligt bra ut ! Intressant att se hur dom ihop"buntade" tar sig.
Har ni samma sort (varianter av tobak)?
Ja vinden spelar oxå in lixom typ av jord. Du kan ha mer lera i din (lera är mer näringsrik än exempel sand men för lerig jord kan kväva växter). Jag tittar gärna på alla bilder och funderar ut sätt att förbättra mina egna men försöker inte kopiera allt för mycket. Man måste utgå från sina egna förutsättningar..
-Din odling kommer ska du se. Använd dig av forumets välvilja och gör stegvis förändringar i din odling (Kopierar du allt så vet du ju inte vad som gör odlingen bättre/sämre). Se även till att ditt odlings sätt passar just dig bäst. Hinner man inte vattna och pilla varje dag så kan man kanske välja att ge odlingen uppmärksamhet en gång i veckan.. Det viktigaste är väl inte att vara bäst? och vad avgör att man är bäst?? Så stort som möjligt eller så hanterbart som möjligt?

-Jag är jätte glad att så många valt att börja odla, det gör att jag tycker att ni alla är bäst (alla verkar så öppna här och berättar öppet om så väl misstag som saker som gjort odlingen väl).

Rappen

• Bohuslän
« Svar #377 skrivet: 22 jun-13 kl 13:31 »
Har ni samma sort (varianter av tobak)?
Ja vinden spelar oxå in lixom typ av jord. Du kan ha mer lera i din (lera är mer näringsrik än exempel sand men för lerig jord kan kväva växter). Jag tittar gärna på alla bilder och funderar ut sätt att förbättra mina egna men försöker inte kopiera allt för mycket. Man måste utgå från sina egna förutsättningar..
-Din odling kommer ska du se. Använd dig av forumets välvilja och gör stegvis förändringar i din odling (Kopierar du allt så vet du ju inte vad som gör odlingen bättre/sämre). Se även till att ditt odlings sätt passar just dig bäst. Hinner man inte vattna och pilla varje dag så kan man kanske välja att ge odlingen uppmärksamhet en gång i veckan.. Det viktigaste är väl inte att vara bäst? och vad avgör att man är bäst?? Så stort som möjligt eller så hanterbart som möjligt?

-Jag är jätte glad att så många valt att börja odla, det gör att jag tycker att ni alla är bäst (alla verkar så öppna här och berättar öppet om så väl misstag som saker som gjort odlingen väl).

Saken är att jag är jäkligt nöjd så här långt, dom största närmar sig 80 cm i höjd, och bladen är i mitt tycke enorma 30-40cm långa 20-30 breda, vilket gör att dom fångar vind som segel...
Ändå så ligger man ungefär en månad efter Balder ( och då planterade jag ut vid samma tid som han)...en sak till, jag stödjer Balders teori om gödslingen till 100 %  ;D förresten så är det ju ingen teori det är fakta, om man ser till hans odling.
« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 13:38 av Rappen »

Maria C S

• Småland
« Svar #378 skrivet: 22 jun-13 kl 13:50 »
Maria cs helt rätt Odlingszon har med temp att göra. Tempen har i sin tur ganska stor betydelse för växten..
Här skiljer det ett par fjuttiga grader på jord tempen när man jämför med Gotland (andra platser kan jag inte jämföra mellan). Genom att använda mer gödsel kan jag höja tempen lite just där jag odlar (men det funkar ju inte på växter som vill leva snålt). Häst gödsel i halm funkar jättebra På exempel Morot. Ko gödsel är betydligt "klenare" och därför har jag i år använt det till växter som vill ha mager jord.

-Kanske uttryckte mig klumpigt innan  :-[
för övrigt så ser detta året ut att bli mitt bästa odlings år sedan jag flyttade hit för 9år sedan. Skönt att det går åt rätt håll för mig..

Jord temperatur gör stor skillnad på vissa växter.
Vatten temperatur är en annan sak som kan påverka tillväxten på känsliga växter.

Främsta orsaken till att jag vill ha uppsamlat regnvatten är för att vattnet blir ganska nära luft temperaturen.

Jag odlar ju allt möjligt och omöjligt.

Men jag kan nämna en släkting till tobaken och det är äggplantan som är extremt känslig i rötterna och även luft temp.

Jag var i Halland och vattnet tröt så jag tog vatten direkt från kran, äggplantorna hängde som lessna grisöron efter det !
Dom stannade upp i tillväxten i flera dagar.

När jag klurade på var tobaken skulle stå här så ville jag ha en plats som var solbelyst tidigt på morgonen och helst hela dagen.

Jag har gjort upphöjda bäddar för att dom blir varmare än om jag skulle sätta ner dom på slät mark.

Det finns träd och buskar och hus som stoppar den mesta vinden men från norr blåser det fritt (vi har sällan norrvindar här)
Vind torkar ut och kyler ner så det är sånt man bör titta på med.

Natttemperaturer kan kyla ner/hindra tidig uppvärmning av jorden.
Där man har tjäldjup  som hindrar är det bra att exempelvis vattna jorden tidigt så går tjälen fortare.
Man kan täcka dom blivande bäddarna med något mörkt ex svatr plast/väv för att värma upp jorden.

Detta fungerar ju bra om det är frågan om mindre ytor.

PC rör och byggplast kan vara bra sätt att förlänga säsongen, speciellt på platser med kyliga nätter i början och slutet på odlings perioden, vid tillfälliga knäppar kan tom värme ljus göra skillnad.

Ja aktiviteter i jorden skapar värme, jag vattnar med Nässelvatten och det sätter fart på dom små micro organismerna.
Att strö ex gräsklipp (utan ax) runt plantorna håller dels fukten men sätter fart på maskarna som omvandlar det till näring + att dom ju luftar runt rötterna.

Buskar som slår sönder vinden kan vara värdefullt på extremt blåsiga platser.
Ställen med mycket nordan vind bör skyddas omsorgsfullt.

Andra bra och enkla lösningar på våren framför allt är ju enkla drivbänkar.
Den simplaste jag sett var gjord av små halmbalar med plast över, halmen användes senare i odlingen.

Jorden gör skillnad lerjord är kall och tar lång tid att värma upp, sand jord blir varm men tappar lätt näring.

Var man än befinner sig så har varje ställe sina specifika problem/svårigheter.
Ni är alla superduktiga och inspirerande att läsa och se vad ni gör.

God fortsättning på odlandet ! Nu ska jag göra lite nytta i landet.

Rustica1962

• Halland
« Svar #379 skrivet: 22 jun-13 kl 16:54 »

Redan  nu i år funderar jag på att ev. gräva upp typ rännor på min lott  , 2 spadar brett + 1-2 spadar djupt och fylla dom med ko och hönsgödsel.
     Överskottet av jord som då blir tänkte jag göra upphöjda bäddar av då , ungefär som Rappen har det på sin lott med mjuka kullar..... ;) riktigt riktigt snyggt.
     Sen tänker jag också på att exprementera lite med en liten eller stor odling här hemma på taket i spannar med sand och grönmassa.
     Tänker börja samla maskrosblad , nässlor och gräs och kompostera massan i svarta sopsäckar a' 50 L.
     Har ringt Mästarnas Mästare i denna typ av odling , Nils Åkerstedt , som bor i Mörbylånga på Öland och frågat honom om råd.
     Han var väldigt trevlig och delar mer än gärna med sig av  sin erfarenhet som sträcker sig över 30 år tillbaka i tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser