Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219653 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #440 skrivet: 24 jun-13 kl 08:06 »
från gödsel till annan skit här känner jag (Bajsblöjor). Ni får ha en underbar dag idag, själv hinner jag nog inte hänga mer här idag.. men vi höres..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #441 skrivet: 24 jun-13 kl 08:11 »
Jag brukar å gödsla mina plantor nån gång med EpsomSalt för magnesium och andra mineraler, magnesium ger en fin vit aska från cigarren   ;)
japp det är lixom mycket annat nyttigt för växter men avslöjas inte i npk-skalan. men exempel grisskit ska väl ha rätt stora mängder i sig själv har jag ett svagt minne av..

nähä ha det så gott

Maria C S

• Småland
« Svar #442 skrivet: 24 jun-13 kl 09:06 »
Det går jätte bra att lägga ut tidningar(dags stidningar) i gångarna och täcka med exempelvis gräsklipp.
Nä dom innehåller inte en massa farligheter så som dom gjorde förr (ny teknik)
Jag brukar lägga halm men nu har vi fått gammalt ensilage så det ska gå till gångarna.

Faktum är att tidningar i sig utan täckning gör jobbet, det upptäckte jag förra året (endel blev aldrig täckt med halm)så vad man än vill lägga på så fungerar det.

Bilder från odlingsgruppen i 0mställning halland.

En sak som man bör beakta som jag står inför nu är ju sniglar.. så det blir för min del att lägga kaffesump i gångarna sen tidningar och sen kaffesump eller avkok på tidningarna innan ensilaget läggs på.

Gäller att tänka till så man inte skapar mysiga små dags läger åt dom under tidningarna, som dom kan krypa fram ur när mörkret faller.

Tackar för alla fina bilder från era projekt blir så inspirerad !

Tännlappens film igår kickade mej till att göra en experiment bädd , så jag gjorde en bädd med inbakat bädd  :) me kanin skit !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #443 skrivet: 24 jun-13 kl 10:33 »
Suck nu har Sork givit upp den förbannade slänten..
gårdagens och nattens regn uppskattade sniglarna (tror att det bara är en planta som man skulle kunna rädda) men nu vet jag ju det och kommer lägga större vikt på hur intill liggande miljö ser ut..

Himla tur att jag har alla spannar med tobak och ett par små odlingar kvar. Men nu är dagen vigd åt annat än tobak, ett rum att tapetsera färdigt och sen ska det lekas och badas (och laga mat så att frugan inte blir allt för sur när hon kommer hem).

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #444 skrivet: 24 jun-13 kl 10:38 »
Tännlappens film kan jag av någon konstig anledning inte se annars har jag nog sett alla filmer som placerats ut här..
Har Tännlappen lagt en Sork-spärr  ???   :-\

Rustica1962

• Halland
« Svar #445 skrivet: 24 jun-13 kl 11:44 »
   Sök på Cultivation of tobacco på YouTube , det är den andra videon uppifrån , varar i 9:12

Rustica1962

• Halland
« Svar #446 skrivet: 24 jun-13 kl 12:06 »

Du Smajsan , bara tänkte lite här , tror du att du kunde ljugit lite för katten också ?
    Ta han i örat och säg att om han gödslar där inne en gång till så kommer inte han att finnas längre efter det .
    Fråga honom om han vill ha det så....?   ;D

Smajsan

• -
« Svar #447 skrivet: 24 jun-13 kl 15:21 »
    Du Smajsan , bara tänkte lite här , tror du att du kunde ljugit lite för katten också ?
    Ta han i örat och säg att om han gödslar där inne en gång till så kommer inte han att finnas längre efter det .
    Fråga honom om han vill ha det så....?   ;D

Ja plantorna gick på det o katten har jag tagit i örat med....men han är en slyngel så han ger högaktningfullt den i vad jag säger  ;)

Har en fråga: Nu när plantorna är i landet där de ska stå tillsvidare och det är vattnat ordentligt med rot blöta. När kan jag täcka med ogräs o dyl? Det står väl inte på innan ogräset kommer upp.

Och Plantorna har sol nästan från kl 10,30 till sen kväll så jag hoppas det blir nog för att få mycket blad massa till mitt goda snus  :) Det är också grymt varmt där inne när solen ligger på.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #448 skrivet: 24 jun-13 kl 16:14 »

Fina bilder och kul att se hur det ser ut hos dig Maria C S !
  Har skickat efter en ovanlig Bondtobak från Tyskland , anledningen var att jag såg en bild från deras forum.
  Men idag lade jag märke till en grej på bilderna , denne odlare hade vad jag tycker det ser ut som , sand mellan sina plantor och det tycker ju inte sniglarna om väl ?

Skulle man inte kunna göra något sånt här för att hålla borta sniglarna tro ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #449 skrivet: 24 jun-13 kl 17:23 »
RUSTICA1962 -Ser nästan ut som en bild jag såg förra året men han hade aska/kalk blandning. Kan ju bli rena Alcatraz för sniglarna i fortsättningen..

Tännlappen

• -
« Svar #450 skrivet: 24 jun-13 kl 20:40 »
Tännlappens film kan jag av någon konstig anledning inte se annars har jag nog sett alla filmer som placerats ut här..
Har Tännlappen lagt en Sork-spärr  ???   :-\

:D ...Så grym är jag inte... Råkar ut för liknande fenomen ibland på andra sidor....Brukar komma upp något om att öppna typ filmen i ett nytt fönster och då fungerar det...

Tännlappen

• -
« Svar #451 skrivet: 24 jun-13 kl 20:45 »
..Smajsan du borde ju kunna börja täcka så smått tycker jag om så önskas,även kanske med lite eftertanke om du har gott om sniglar...Gott det är varmt och gosigt på odlarstället...

Tännlappen

• -
« Svar #452 skrivet: 24 jun-13 kl 20:48 »
...Maria C S ..intressant att höra sedan om det blir bra med kaninskit....

Tännlappen

• -
« Svar #453 skrivet: 24 jun-13 kl 20:53 »
Rustica 1962...Det där med grisskiten  :D ...Måste ju vara så att bonden slänger grisskiten på vanliga gödselstacken och inte sparar separat.

Rustica1962

• Halland
« Svar #454 skrivet: 24 jun-13 kl 22:25 »

Det är inget som åker ut med svämmgödslen eller ?

Smajsan

• -
« Svar #455 skrivet: 24 jun-13 kl 22:50 »
Nu för tiden kör bönderna ut svin skiten som flyt gödsel. När jag var liten körde min pappa ut dynghögen med dyngspridaren. Vi använde alltid gödseln.
Med lite inblandat av shetlands ponny skit i. Som inte är så mycket alls  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #456 skrivet: 24 jun-13 kl 22:56 »
Jag har luckrat runt mina plantor idag efter sista stört skuren sent i går kväll. Kände på jorden och den var så varm o go så. Jag vet inte om jag törs gödsla mer nu i början innan de får riktiga rötter.
Kanske räcker med höns skiten under jorden?
Eller tycker ni jag ska gödsla mer just nu? Med nässelvatten tex.

Jag vet att jag är lite tjatig, men kan inte riktigt hejda mig nu när tobaks bacillen har tagit tag i min själ. Fattar inte hur jag kan bli så  ::)

Rustica1962

• Halland
« Svar #457 skrivet: 24 jun-13 kl 23:01 »

Jag tror det blir jättebra med nässelvatten upptill hönsgödslen.
   Kollade upp svämgödsel oxå , Tännlappen och det verkar bestå av dynga urin och vatten.

Tännlappen

• -
« Svar #458 skrivet: 24 jun-13 kl 23:32 »
   Jag tror det blir jättebra med nässelvatten upptill hönsgödslen.
   Kollade upp svämgödsel oxå , Tännlappen och det verkar bestå av dynga urin och vatten.
Japp som nämnts storbonde har väl då troligtvis en rejäl gödselbehållare och det mesta blandas i den med spolning från lagårn...Sedan backar dom till med en gödselspridartank som då suger upp det flytande gödslet från den öppna gödselbehållaren,(septitank ?)sedan sprids det på åkern,osar bra  :o ...Liten bonde kanske då har original gödselstack där dyngan från dom olika djuren blandas...som ett äldre jordbruk... Dynga är då blandning av olika gödselsorter om det nu finns olika djur på gården... :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #459 skrivet: 25 jun-13 kl 01:29 »
Rustica 1962...Det där med grisskiten  :D ...Måste ju vara så att bonden slänger grisskiten på vanliga gödselstacken och inte sparar separat.
Givetvis så är det oftast så. "Ibland ser man inte skogen för alla träd".
Vi hade dock separata stall med separata stackar. Kan faktiskt bara minnas att vi använde oss av den med ko och häst gödsel på. -Har dock inte tänkt på det innan Rustica1962 började snacka svinskit. Kan faktiskt vara så lätt som att svinskiten såldes till någon spannmåls bonde i trakten och att vi själva bara använde oss av den gödseln  med ko och häst skit i..
Vet att vi ofta bytte olika saker mot andra på den tiden så att det är fullt möjligt att det även gödseln ingick i något "avtal". Måste jag allt fråga om..

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser