Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219699 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #540 skrivet: 29 jun-13 kl 22:25 »
Rustica, störtskön brytning från tobak. Allt är inte tobak.
Kul att man kan glädja någon annan !

« Senast ändrad: 30 jun-13 kl 10:32 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #541 skrivet: 29 jun-13 kl 23:20 »
..Hoppas du kommer tillrätta med blomknoppsproblemet...minns du nämnde det förra året... Själv googlat med "spiongoogle" på nässlor... verkar ju vara fullgott gödselmedel...gratis till blomaffärernas fasa  :o ... Angående lukt så luktar gödselvatten på höneskit inte heller direkt som någon parfym...Övrigt: gott om kråkfågel där jag röjt  :D ...smaskas det nog snigel...
-Det hoppas jag me, men det var endast Alidan.. Vill minnas att alla fick rätt mycket Nässelvatten förra årtet me.. Har också läst att det ska vara bland det bästa man kan ge sina vänner i landet.. Jo för fasen i år är ett nytt år ju.. Får bara plantorna växa upp ska det lösa sig (hoppas och tror jag).
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #542 skrivet: 29 jun-13 kl 23:28 »
Tännlappen:
Har inte hänt så mycket sedan den bilden.. :(
Den första raden som är den "blötaste" ligger efter både i höjd och blad storlek, syns tydligt på bilden.
Enligt vad jag läst på amerikanska tobaksidor, skulle detta tyda på "wet feet", vilket verkar stämma rätt bra.
Jo jäklar lite blött ser det allt ut.. Kanske ska odla grodor och ansöka om bidrag  :-\
Jag skulle nog satsat på risodling istället...  ;)
Efter den senaste blötveckan har det stannat av i landet, trodde det skulle räcka med vindskydd, men jag borde satsat på regnskydd också >:D
Inga sniglar trots blötvädret, kan bero både på kaffet och brädorna som ligger runt plätten, som en spärr.
Läste om någon utrotnings hotad groda som trivs i risfälten kanske vore något..
Sniglarna gillar nog inte att simma men passa dig så att ingen blåval för virrar sig, då lägger sig nog rubbet..

Maria C S

• Småland
« Svar #543 skrivet: 29 jun-13 kl 23:50 »

001

Ser riktigt bra ut, he he, ja sånt gammalt kaffe slår nässel vatten lätt i vidrighets test  ;D *fy satan  :P *
Men riktigt fint och jag tror det blir ett bra skydd barriär mot sniglarna.
Det blir snabbt bättre doft när syre kommer ner och det blir andra bakterier  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

• -
« Svar #544 skrivet: 30 jun-13 kl 01:31 »
...Rappen kollade din senaste bild...ska nog klara sig ser ut som dina plantor står lite högre...bara hålla koll så inte hela landet står under vatten..ja då blir det väl att ösa eller dränera på något vis...

Rustica 1962...växer bra i ditt land...klart intressant att kolla om din snigelbarriär gör nytta...Hmm ...druckits mycket kaffe  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #545 skrivet: 30 jun-13 kl 09:00 »
Lägg träkol i det drar ur det värsta (kanske inte all den stanken men lite iaf)..

Går det lika bra med grillkol måntro ?
Halmstad nu på morgonen , ösregn och 10 grader varmt ..... :'(
Funderar på att ta middan med mig ut på landet ( sill + potais+kokta ägg + 1 kall öl )  o kolla läget 
'' Hittade'' 2 L gammal kaffesump till , den åker oxå med ut
« Senast ändrad: 30 jun-13 kl 10:47 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #546 skrivet: 30 jun-13 kl 10:22 »
Jo jäklar lite blött ser det allt ut.. Kanske ska odla grodor och ansöka om bidrag  :-\ Läste om någon utrotnings hotad groda som trivs i risfälten kanske vore något..
Sniglarna gillar nog inte att simma men passa dig så att ingen blåval för virrar sig, då lägger sig nog rubbet..
Ett FANTASTISKT bra svar, gav otroligt mycket, tyder på enorm kunskap.
Risken finns att dom lägger sig, jo nog gör det det alltid, då 2 plantor redan laggt sig, men tagit sig igen...

Rappen

• Bohuslän
« Svar #547 skrivet: 30 jun-13 kl 10:41 »
...Rappen kollade din senaste bild...ska nog klara sig ser ut som dina plantor står lite högre...bara hålla koll så inte hela landet står under vatten..ja då blir det väl att ösa eller dränera på något vis...

Rustica 1962...växer bra i ditt land...klart intressant att kolla om din snigelbarriär gör nytta...Hmm ...druckits mycket kaffe  :D

Dom som står "lägst" är dom som ligger efter i växten, och dom andra som står lite högre och inte blir lika rotblöta är både större och kraftigare, så nästa år så skall jag se till att landet är jämnare, kanske med en liten lutning "neråt" så fårorna dränerar bättre.
Rustica, ser ut som sniglarna inte har en chans att komma in till din tobaks buffe´framöver snyggt blev det ju också, ingen värme här i natt heller, men idag skiner solen.

Tännlappen

• -
« Svar #548 skrivet: 30 jun-13 kl 14:38 »
...Var tufft väder inattas  :o ....min lilla odling fick mycket stryk...många Burley lagt sig ner...nu uppstöttade med pinnar  :D ...I det stora landet no problemo vilket tyder på att plantorna där byggt bättre rotsystem och kanske stammar eftersom dom står mer utsatta för vädrets makter...

Smajsan

• -
« Svar #549 skrivet: 30 jun-13 kl 15:00 »
Igår haglade det här, jag fick panik  :o  o sprang ut till tobakslandet med en plast att lägga över plantorna. Men när jag hade trasslat fram en stor plast och sprungit till landet så var det hela över. Plantorna klarade sig, bara ett enda litet blad gick sönder puh!
Här regnar det från o till hela tiden så jag kan inte gödsla med mitt nässelvatten, får väl vänta med det  :-\
Men visst är nätterna i det kallaste laget? Hur varmt har ni på nätterna?
Vi har runt 8- 10 grader på nätterna.
Spelar natt tempen in på tillväxten av plantorna?
Här är NU sol och riktigt varmt, då ser man nästan hur plantorna sträcker på sig efter en kall natt med regn på morgonen.
Hoppas faktiskt på lite varmare nätter framöver.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #550 skrivet: 30 jun-13 kl 16:58 »
Sorry Moderator:n men nu kan det tyckas som att jag glider från ämnet..

Sniglarna gör sig fina i ett saltvatten bad, Skogssniglarna fräser till och blir en spermaliknande sörja medan snäckorna försöker fly (men innan dom också börjar fräsa)..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #551 skrivet: 30 jun-13 kl 17:03 »
kastar ut en bild på det jag försöker skydda, tror inte att det är någon mening (den hinner nog inte oavsett). Men lyckas jag så har jag gjort det omöjliga.. Hellre att dom dör av kyla än sniglar..

Black Mammoth

Alida och Bondtobak

Tännlappen

• -
« Svar #552 skrivet: 30 jun-13 kl 17:44 »
Aha Sork ...ser ut som lundsnäcka som ska vara en glupsk varelse till skillnad från trädgårdssnäckan ....då är det inte spanska snigeln som är boven i dramat...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #553 skrivet: 30 jun-13 kl 18:32 »
Aha Sork ...ser ut som lundsnäcka som ska vara en glupsk varelse till skillnad från trädgårdssnäckan ....då är det inte spanska snigeln som är boven i dramat...
Tusen tack Tännlappen, Misstänker att jag har mig själv att skylla (och allt regn 15mm om dagen gör ju sitt). Men jag skulle nog aldrig ha röjt slänt (svordom,svordom)en.. Men jag ville testa en tobak som ska ha rätt lite vatten till nästa år.. Den ska odlas på värdelös jord ofta sluttningar (har för stunden glömt vad den hette) men en mail kompis odlar den till "mycket fin piptobak" tänkte att min .....Slänt vore perfekt, sen skulle det vara kul att se hur pass den gör sig i snus.. Nåväl nästa år tar jag på mig nya utmaningar Cigarr och snustobak vore väl katten om man får börja göra snus på Näckrosor,kirshkål och nässlor. Vore ju något

Rustica1962

• Halland
« Svar #554 skrivet: 30 jun-13 kl 19:47 »
Men visst är nätterna i det kallaste laget? Hur varmt har ni på nätterna?
Spelar natt tempen in på tillväxten av plantorna?

Tempen SPELAR SÄKERT EN VÄLDIGT STOR ROLL på tillväxten av plantorna , ju varmare  desto bättre  :D
Det skulle varit som det var -92 , Klar blå himmel + 25-30 gr varmt  3 MÅNADER i STRÄCK   ;) :) :D ;D
= Den högsta plantan jag har i dagsläget , en Isla Pueblo , en variation av många olika Bondtobaker  110 cm hög
Ursäkta men det är inte en utan kanske 5 st
Skulle tagit fler bilder men batteriet tog slut...... :o
« Senast ändrad: 30 jun-13 kl 20:25 av Rustica1962 »

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #555 skrivet: 30 jun-13 kl 20:01 »
Hej gottfolk! vad med en sommar/höst fest for oss odlare? snacka tobak, mat og (och) en bira eller två?

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #556 skrivet: 30 jun-13 kl 20:04 »
Sorry Moderator:n men nu kan det tyckas som att jag glider från ämnet..

Sniglarna gör sig fina i ett saltvatten bad, Skogssniglarna fräser till och blir en spermaliknande sörja medan snäckorna försöker fly (men innan dom också börjar fräsa)..

Du är sniglarnas Dr.  Mengele!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #557 skrivet: 30 jun-13 kl 21:10 »
Du är sniglarnas Dr.  Mengele!
-Mästerkockarna nästa!!!

Bara det kunde sluta regna.. Är mest rädd att om jag slutar plocka går dom till Grannen och då minskar nog hans (igår) orörda tobak..

Rappen

• Bohuslän
« Svar #558 skrivet: 30 jun-13 kl 21:12 »
Tempen SPELAR SÄKERT EN VÄLDIGT STOR ROLL på tillväxten av plantorna , ju varmare  desto bättre  :D
Det skulle varit som det var -92 , Klar blå himmel + 25-30 gr varmt  3 MÅNADER i STRÄCK   ;) :) :D ;D
= Den högsta plantan jag har i dagsläget , en Isla Pueblo , en variation av många olika Bondtobaker  110 cm hög
Ursäkta men det är inte en utan kanske 5 st
Skulle tagit fler bilder men batteriet tog slut...... :o

Riktigt, riktigt vackert !

Rustica1962

• Halland
« Svar #559 skrivet: 30 jun-13 kl 22:15 »

Tackar !

Hade man haft en riktig kamera hade nog bilderna kommit mer till sin rätt än vad dom gör med telefonkameran.
Hoppas ni inte missförstår mej , men i verkligheten kändes plantan ännu större än vad den ser ut på denna bilden.
Och då är det ändå en iPhone , fast bara en 4:a

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser