Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219731 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #600 skrivet: 05 jul-13 kl 18:08 »

My tobacco garden and when to remove flower heads and suckers!!! Saving seed for next year!

Hittade detta kan kanske vara bra info
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Smajsan

• -
« Svar #601 skrivet: 05 jul-13 kl 20:23 »
Bra Sork! Det var den videon jag menade. Faktiskt mycket lärorik för mig som aldrig sett en tobaks planta blomma  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #602 skrivet: 05 jul-13 kl 21:47 »
Bra Sork! Det var den videon jag menade. Faktiskt mycket lärorik för mig som aldrig sett en tobaks planta blomma  :D
Oki det var inte rätt klipp men.. Det jag tänkte var ett där odlaren står och räknar blad innan han knäcker stammen.
-han förklarar varför han gör som han gör + att han stolt talar om hur han hanterar olika sorter/varianter..
Fast detta var nog inte heller så illa..

-Idag har varit fint (här) och mycket har blivit gjort.. Fick ett mail med info cigarrtobak riktigt intressant läsning..

Smajsan

• -
« Svar #603 skrivet: 05 jul-13 kl 22:19 »
Jag menade att ditt klipp var bra, det med toppningen  :-[ Min hjärna flaxar iväg ibland.
Det var fortsättnings videorna som han berättade om frö och hur man skördar.
Den första videon med honom visar hur han smart sår och sedan skolar om på ett mycket fiffigt sätt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #604 skrivet: 06 jul-13 kl 20:01 »

001

Ett litet videoklipp från idag när jag var ute kolonin och gjorde lite diversegrejor.......
« Senast ändrad: 06 jul-13 kl 20:44 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #605 skrivet: 06 jul-13 kl 22:43 »

001

Ett litet videoklipp från idag när jag var ute kolonin och gjorde lite diversegrejor.......

Men vilka jävla plantor!!!! Hatten av Rustica! Det är du värd efter allt slit! Jag va ute och mätte ett av mina större blad och det va 50 cm. Tänkte lägga upp bild på den men det kan man ju inte efter att ha sett din film:)

Rustica1962

• Halland
« Svar #606 skrivet: 07 jul-13 kl 08:28 »
  Ja , dom liknar kanske mer buskar än plantor , men det är bara för att där är så många plantor i en planta , om du förstår hur jag menar.
  När alla mina alldeles för många plantor skulle omplanteras ( 7-800 st) så förstod jag ju att jag måste göra något som gör att jag får färre plantor  ???
  Funderade på 2 kolonilotter istället för en , men det avskräckte mig att ha 2 lotter , mer jobb ju.......

Började plantera frö i snapsglas som jag gjorde hål i botten på ( plast ) . Satte dom en burk som med vatten i  , 15 snapsglas i varje burk.
  Hålet i botten gjorde ju att de vattnade sig själva precis när de skulle vattnas   ::)
  När de hade växt ur glasen planterade jag om dem i 1 Liters muggar ,  men använde 4 st snapsglas till varje 1 Litersmugg.
  Där kanske är ett genomsnitt på 10 plantor i det som ser ut att vara 1 planta.
  Klart du ska lägga upp din bild , HasseStefan , låt inte mitt lilla videoklipp hindra dig !
  Nu ger jag mig ut för att ge plantorna en efterlängtad vattning , med mkt nässlor + urin i , hoppas de kommer att gilla den   :D

« Senast ändrad: 07 jul-13 kl 18:45 av Rustica1962 »

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #607 skrivet: 07 jul-13 kl 20:43 »

001

Inte vatten först! toppa dom och så ge dom vatten! ...dom flesta är jo i väg på gå i blom!!

Jag har tagit bort så mycket som 6-7-8 av dom understa bladen..å med det så kommer tjuvarna och alt det andra..satsar på 8-10 mogna blad för september å det tror jag jag ska få till! ..rökte en av mina hemlagade cigarrer i går med en hemlagad Stout å lite Punk- rock på min dotters Ipod ) ...."organsmisk var ordet" - cigarrerna var typ 100 gånger bättre en nånsin , ölet var balanserat,. och musiken till mina grannars skräck..antagligen för jävligt...
« Senast ändrad: 07 jul-13 kl 22:18 av Lurkers »

Rustica1962

• Halland
« Svar #608 skrivet: 07 jul-13 kl 22:41 »

Om jag säger så här , där ligger många blomställningar på marken efter mina besök där denna helgen......
  Gick ovanligt bryskt åt dem både Lör + Sön , inte riktigt min stil annars , är oftast lite försiktigare av mig.
  Men jag kommer ihåg från ifjol hur Bondtobaken kunde blomma , ibland var plantan på väg att knäckas av tyngden från alla blommor.
  Om man sen vattnar innan man toppar tror inte jag spelar någon större roll , iallafall gör det inte det för mig..... 8)

Lurkers

• Värmland
« Svar #609 skrivet: 07 jul-13 kl 23:08 »
  Om jag säger så här , där ligger många blomställningar på marken efter mina besök där denna helgen......
  Gick ovanligt bryskt åt dem både Lör + Sön , inte riktigt min stil annars , är oftast lite försiktigare av mig.
  Men jag kommer ihåg från ifjol hur Bondtobaken kunde blomma , ibland var plantan på väg att knäckas av tyngden från alla blommor.
  Om man sen vattnar innan man toppar tror inte jag spelar någon större roll , iallafall gör det inte det för mig..... 8)

"Om man sen vattnar innan man toppar tror inte jag spelar någon större roll "

Nej , du har rett där! men du har ekstemt många sorter av olika  tobak..ta frön från alla å skapa en "svensk" sort av någon av dom?
Fina plantor allihop!! keep up!
« Senast ändrad: 07 jul-13 kl 23:25 av Lurkers »

Rustica1962

• Halland
« Svar #610 skrivet: 07 jul-13 kl 23:18 »

http://www.skurupsborren.se/

Någon här som kollat upp den här killen och hans metoder ?
    Hittade honom bara nu i helgen och tycker hans jordiseringar låter väldigt spännande.
    Skulle t.o.m kunna tänka mej att köpa en borr av honom , finns diameter mellan 175 - 225 mm.
    Kolla in vilka pumpor han odlar fram !
    350 kg

http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/odlingsmetodik/odlaren_jordisering_2011.pdf

« Senast ändrad: 08 jul-13 kl 00:25 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #611 skrivet: 07 jul-13 kl 23:36 »
    Någon här som kollat upp den här killen och hans metoder ?
    Hittade honom bara nu i helgen och tycker hans jordiseringar låter väldigt spännande.
    Skulle t.o.m kunna tänka mej att köpa en borr av honom , finns diameter mellan 175 - 225 mm.
    Kolla in vilka pumpor han odlar fram !
    350 kg

http://www.skurupsborren.se/

Tja...inte är jag längre inne på porrsidor på nätet... ;) men den där hemmasidan ..

Rustica1962

• Halland
« Svar #612 skrivet: 08 jul-13 kl 00:26 »
Tja...inte är jag längre inne på porrsidor på nätet... ;) men den där hemmasidan ..

Inte porr Lurkers , borr..... ;)
« Senast ändrad: 08 jul-13 kl 06:51 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #613 skrivet: 08 jul-13 kl 06:46 »

;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #614 skrivet: 08 jul-13 kl 09:16 »

Nej , du har rett där! men du har ekstemt många sorter av olika  tobak..ta frön från alla å skapa en "svensk" sort av någon av dom?
Fina plantor allihop!! keep up!

Det kom som en överraskning för mig Lurkers  :o , menar du verkligen att man skulle kunna skapa en egen tobak ?
Kan du utveckla det lite mer   ???

Lurkers

• Värmland
« Svar #615 skrivet: 08 jul-13 kl 13:10 »
Det kom som en överraskning för mig Lurkers  :o , menar du verkligen att man skulle kunna skapa en egen tobak ?
Kan du utveckla det lite mer   ???

Alida var ursprungligen en vanlig Virginia, (och är det enda) så vist kan man "skapa" en egen typ tobak med egenskaper man tycker om (utseende, mognadsgrad, smak, o.s.v)...men det tar väll för lång tid?

Rustica1962

• Halland
« Svar #616 skrivet: 08 jul-13 kl 14:40 »

Ja , du menar klart den vanliga vägen med korspollinering .....slog mig nu

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #617 skrivet: 08 jul-13 kl 18:35 »
Alida var ursprungligen en vanlig Virginia, (och är det enda) så vist kan man "skapa" en egen typ tobak med egenskaper man tycker om (utseende, mognadsgrad, smak, o.s.v)...men det tar väll för lång tid?
-tänk bara på att om det är en hybrid ni funderar på att göra så kan den lika väl tappa bra egenskaper som den får dom.
ni vet heller inte om fröerna funkar i längden?
den kan lika  gärna bli steril eller bli mamma plantan på nytt

Rustica1962

• Halland
« Svar #618 skrivet: 08 jul-13 kl 22:19 »
  Tännlappen , kom precis att tänka på dej , djungelkänslan har infunnit sig nu väldigt tydligt..... :o ;D :D ;)
  Vattnade på rätt duktigt igår , höll på i typ 4 timmar :o innan jag var färdig , och där gick en himla massa gödselvatten iform av nässel+guldvatten.
  Toppade mkt igår och idag var det dags tyckte jag att ge sig på bl.a Mammoth och några andra lite mer ordinära sorter , jämfört med de olika Bondtobakssorterna.
  1 M 45 cm på den högsta Mammothen och 1 M 35 cm var den högsta typen av Bondtobak , Isla Pueblo.
  När jag kom ut idag såg jag till min förvåning att en del av de olika sorterna jag har hade gått upp och nästan ställt sig nästan i givakt  och det tog jag som ett gott tecken.
  Blir till att ladda vattentankarna nu i veckan med mer nässelvatten ( verkar tåla hur mkt nässlor som helst ) och samla på sig mer '' guld '' till nästa vattning.
  Mer och mer djungelkänsla i Halmstad    ;D   Det har t.o.m gått så långt nu att jag tappade kontrollen på var jag hade slutat vattna när kannan fylldes på.
  Blir en bild senare i veckan på '' lasset '' med nällor på kärran.
  Bästa sättet att misslyckas är att inte försöka.
« Senast ändrad: 08 jul-13 kl 22:28 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #619 skrivet: 09 jul-13 kl 01:34 »
 ;D ...Nu vet du var du ska gömma dig om kronofogden kommer  ;D ...Själv har jag halv djungelkänsla  :D ..

Dela detta:

* Inloggade just nu

21 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser