Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219757 gånger)

HasseStefan

• Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #680 skrivet: 21 jul-13 kl 21:24 »
Helt fantastiskt att se Rustica! Är ju enorma! Här lite norrut har det varit ganska kallt några dagar men det har växt helt ok! Har toppat alla mina plantor utom 2 som jag tänkte ta frö från. De är ca 110 cm höga. Mätte ett blad till 73 cm idag! Är grymt nöjd! Ang plocka tjuvar eller inte så har jag försökt plocka mina så gått det går! Har idag även hunnit bygga mig ett litet snuskök i ladan! Lägger ut nån bild på hur det ser ut nu och på hur det såg ut för nån månad sen.
« Senast ändrad: 21 jul-13 kl 21:40 av HasseStefan »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #681 skrivet: 21 jul-13 kl 21:39 »
Satan i gatan vilken syn Rustica !
Allt jobb du "plöjt" ner i tobaken har betalat sig flerfaldigt.
Här på täppan har det vuxit klart, skördar efterhand, och dom "först" skördade är
snart färdig torkade, torkat så gott som perfekt, doftar så det vattnas i mun, om några veckor blir det snus "bak", nyfiken som fasen på hur snuset kommer att bli...
EDIT:Ser bra ut i Hälsingland också !

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #682 skrivet: 21 jul-13 kl 21:43 »
Satan i gatan vilken syn Rustica !
Allt jobb du "plöjt" ner i tobaken har betalat sig flerfaldigt.
Här på täppan har det vuxit klart, skördar efterhand, och dom "först" skördade är
snart färdig torkade, torkat så gott som perfekt, doftar så det vattnas i mun, om några veckor blir det snus "bak", nyfiken som fasen på hur snuset kommer att bli...

Hur lång tid tog det för dina att torka? Har hängt upp några men de har inte känts helt torra. De känns liksom lite mjuka på nåt sätt. Antar att de ska nästan ska kännas som att det knastrar om dem när de är helt torra??

Rappen

• Bohuslän
« Svar #683 skrivet: 21 jul-13 kl 22:14 »
Hur lång tid tog det för dina att torka? Har hängt upp några men de har inte känts helt torra. De känns liksom lite mjuka på nåt sätt. Antar att de ska nästan ska kännas som att det knastrar om dem när de är helt torra??
Jag hängde upp dom 27/6, det har varit ökentorrt här dom senaste veckorna, så mina är knastertorra, skulle det bli
fuktigare väder antar jag dom mjuknar...var lite orolig att dom skulle torka "gröna" men med lite nybörjartur så är dom flesta
bruna och förhoppningsvis smaskiga till snus, doftar helt jäkla underbart  :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #684 skrivet: 22 jul-13 kl 00:26 »
-Jätte fina plantor!!!

Jag råkade snava in på en förbannat intressant sida idag (var ute efter helt annat men....
Kolla in denna sida om ni vill läsa historia!!!

http://www.regionmuseet.se/rapporter_pdf/2013/2013-013.pdf

Tror ingen blir besviken..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #685 skrivet: 22 jul-13 kl 10:09 »
     Jag tackar så mkt för de fina kommentarerna !
     Ser bra ut för dig HasseStefan , jättefina bilder har du också !    Kan tänka mej att du har fått mersmak av detta odlandet inför nästa år !   :D
     Rappen : Förered dig på en positiv smärre chock skulle jag tro......
     Buskar av olika tobakssorter är väl nästan vad det är.
     Sork : Intressant länk du lade upp , såg du att dom hade med en mörk 52023 Oxt. ( antagligen Oxtungetobak ) som vi nämnde förra året.....
     Nu heter den One Sucker i USA och jag köpte faktiskt ett bra gäng på eBay i förra veckan.
     1000 frö med frakt för 5.50 USDollar. Finns fler att köpa för den som vill det från worldseedsupply.net på eBay
     Fick dem här nu med posten , gick mkt snabbt.

« Senast ändrad: 22 jul-13 kl 12:32 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #686 skrivet: 22 jul-13 kl 13:44 »
     Jag tackar så mkt för de fina kommentarerna !
     Ser bra ut för dig HasseStefan , jättefina bilder har du också !    Kan tänka mej att du har fått mersmak av detta odlandet inför nästa år !   :D
     Rappen : Förered dig på en positiv smärre chock skulle jag tro......
     Buskar av olika tobakssorter är väl nästan vad det är.
     Sork : Intressant länk du lade upp , såg du att dom hade med en mörk 52023 Oxt. ( antagligen Oxtungetobak ) som vi nämnde förra året.....
     Nu heter den One Sucker i USA och jag köpte faktiskt ett bra gäng på eBay i förra veckan.
     1000 frö med frakt för 5.50 USDollar. Finns fler att köpa för den som vill det från worldseedsupply.net på eBay
     Fick dem här nu med posten , gick mkt snabbt.

Japp Rustica1962 Såg det, Såg även att Mammoth är me med rätt stavning och allt oxå. Har lixom läst och läst på sidan..
Skulle varit intresserad om jag haft plats för mer... Eventuellt till näst nästa år..

Rustica1962

• Halland
« Svar #687 skrivet: 22 jul-13 kl 14:06 »
    Har bestämt träff med den lokala tidningen här Hallandsposten imorgon förmiddag kl. 10.
    Dom ska göra någon form av artikel med bilder om min odling . Ska försöka få dom till att släppa ut det gratis , annars tar man betalt per dygn med 10 : -
    Ska bli jätteroligt , hoppas man bara inte försover sig eller glömmer bort det...... :o
    Sork : det är en av sorterna jag ska odla nästa år.
« Senast ändrad: 22 jul-13 kl 16:42 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #688 skrivet: 22 jul-13 kl 16:44 »
    Har bestämt träff med den lokala tidningen här Hallandsposten imorgon förmiddag kl. 10.
    Dom ska göra någon form av artikel med bilder om min odling .
    Ska bli jätteroligt , hoppas man bara inte försover sig eller glömmer bort det...... :o
-Spännande Rustica1962, det lär du ju inte försova dig till.. Tänker försöka följa din odling av den här på Alternativ då.
-Tänker själv försöka odla lite cigarrtobak, piptobak och snustobak nästa år.
-Länken hittade jag för den delen av en slump sökte på kemikalier som finns på mitt jobb när grabben kom och la en leksak på tangenterna.. sparade sidan och läste den medan jag nattmatade bebisarna.. Tänk så jag sökt efter gamla tobakssorter som vi haft i sverige (med betydligt sämre resultat än hans).. Det kan vara en bra grund för mitt sökande om info vad det lider..

Lycka till i morgon då!!

Rustica1962

• Halland
« Svar #689 skrivet: 22 jul-13 kl 19:10 »
  Ja , hoppas det går bra...... 8)
  Här kommer en riktig guldgruva om man är intresserad av tobakshistoria :   http://tobakshistoria.com/index.php
« Senast ändrad: 22 jul-13 kl 23:36 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #690 skrivet: 23 jul-13 kl 17:01 »
    Dom ska göra någon form av artikel med bilder om min odling . Ska försöka få dom till att släppa ut det gratis , annars tar man betalt per dygn med 10 : -

Nu är man ju nyfiken på hur det gick med intervjun med tidningen! Hoppas du inte försov dig...

Rustica1962

• Halland
« Svar #691 skrivet: 23 jul-13 kl 17:21 »
   Jag tror att det gick rätt så bra iallafall , hoppas repotern får till det nu när han lägger ut det på tryck bara.... :D
   Pratade nog minst 1 timme med dem och nämnde både det ena och det andra.
   Fotografen tog rätt mkt bilder , frågade dem om de kunde lägga upp den som en ''gratisartikel'' att läsa för vem som helst , men det var svårare med det sa de   
   I början på detta året kunde man läsa en hel del på nätupplagan av tidningen men nu med hårdare avkastningskrav från ägarna så drar man åt på alla håll o kanter.
   Money , money , money in the rich man's world  osv
   Reportaget kommer ut denna veckan iallafall , det vet jag , adressen är : http://hallandsposten.se/
   Missade att säg att det har odlats tobak i Halmstad för länge sedan , 1737 odlades det på våra befästningsvallar som löpte runt staden och hade en vallgrav utanför sig.
   I värsta fall kostar det 10 :- att både läsa och se bilderna.
« Senast ändrad: 23 jul-13 kl 17:34 av Rustica1962 »

Sjaunja

• -
« Svar #692 skrivet: 23 jul-13 kl 17:36 »
Om man ber om det så mailar dom artikeln till dej så du får läsa innan den går i tryck. Det blir ofta fel.

Rustica1962

• Halland
« Svar #693 skrivet: 23 jul-13 kl 18:25 »
  Tyckte han nämnde något om det ja , får slå honom en signal imorrn så jag kan kolla över det innan det går i tryck.....
  Då kanske man kunde lagt ut det mailet här då , hade ju varit bra.
  Tack för tipset !
« Senast ändrad: 23 jul-13 kl 22:20 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #694 skrivet: 24 jul-13 kl 10:01 »

Läste artikeln de skickade imorse , var inte riktigt nöjd så jag redigerade den lite och skickade tillbaka den och hoppas att de tar '' min'' version istället..... ;D

Balder

• Halland
« Svar #695 skrivet: 25 jul-13 kl 10:21 »

Här kommer en uppdatering från Himle med bilder,inlagda med guidning av min mentor Rustica. Alidan har växt färdigt och är delvis skördad.Rustican skördad och det högsta rotskottet har kommit upp en meter,rotskotten från Alidan sackar efter men säsongen ar inte slut än,så det blir en liten bonusskörd och en redig paj från årets snus under läppen,kan inte bli mycke bättre
« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 11:02 av Balder »

Rustica1962

• Halland
« Svar #696 skrivet: 25 jul-13 kl 10:21 »

verkar som att det har blivit en liten tobaksplanta där jag härdade tobaken i försomras..... ???

« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 10:55 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #697 skrivet: 25 jul-13 kl 11:20 »
  Kanonsnyggt jobbat där Balder , högsta möjliga betyg !  :D
  Kul med dina rotskott också , vilken bonus minsann   ;D
  I övrigt , har dragit de första dragen med kvarnen och jesus vilken doft som framträdde , jag fick GÅSHUD     ;D
  Så lätt det var att mala....
  Kunde stått här och hållt på hela kvällen + hela natten , lätt , skulle bara haft någon som hade matat mej   8)

« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 17:26 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #698 skrivet: 25 jul-13 kl 18:22 »
Nu blir jag riktigt avundsjuk  :o Menar ni att ni redan har färdigt snus av era plantor?
Och Balder vilka skott, vad är det för sort som har de höga skotten?
Kan knappt se framför mig att jag kommer skörda ens.
Men kul att höra och se att det går så bra för er  :D Rustica du kommer få mala mycket om man tittar på fin tobaks jungel.
Mina plantor växer än så jag fortsätter att vattna och titta på de vackra gula blommorna som börjar slå ut. Det doftar även riktigt gott på kvällarna när vi går förbi landet.

Jag visade en jobbar kompis tobaks landet idag. Det första hon frågade var om det var lagligt. Det frågar faktiskt många.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #699 skrivet: 25 jul-13 kl 19:28 »

Klart att du kommer att skörda , Smajsan , det är väl inte tu tal om annat !
   Själv hade jag bara ett litet gäng blad som jag torkade över någon vecka eller så.Dom hängde i tvärdrag så det gick rätt snabbt , men det var bara ett 20-tal små blad.
   Det kommer att dröja ett tag till innan man kan göra en liten omgång eller så , kanske till när ni kommer ner , vem vet ?
   Tänk om jag kunde bjuda på hemkört till efter 3 kaffet , då hade jag varit riktigt glad.... ;)
   Den som väntar på något gott.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

10 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser