Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219758 gånger)

Smajsan

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #700 skrivet: 25 jul-13 kl 19:48 »
Rustica: Det ser vi fram emot  :D

Hoppas det snart kommer lite regn, det är snustorrt här i marken, gräsmattorna är gula o torra. Ett uppfriskande regn och sen kan det vara fint igen. Riktigt härlig sommar vi har. Men allt börjar bli grått av damm, så gärna lite regn.
Vi har haft "midnatts sol rallyt" runt knuten. Och det dammade rejält. Vi bor 75 cm från grusvägen  ;) Så tobaks plantorna behöver verkligen sköljas så man slipper grus i munnen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #701 skrivet: 25 jul-13 kl 22:14 »
Rustica: Det ser vi fram emot  :D
Vi har haft "midnatts sol rallyt" runt knuten. Och det dammade rejält. Vi bor 75 cm från grusvägen  ;) Så tobaks plantorna behöver verkligen sköljas så man slipper grus i munnen.
Gruset blir du av med när du sköljer av dina blad från småkryp som dött av nikotinet på dina plantor.

Smajsan

• -
« Svar #702 skrivet: 26 jul-13 kl 11:56 »
Nu fick jag så jag teg  :-[
Det har åskat o regnat här så allt är nu av spolat o grönt igen. Det kom regn så det räcker de närmsta 2 veckorna. Tror jag ska göra ett ryck o gödsla lite till faktiskt. Med klädnypa på näsan  ;)
Eller hörsel skydds ploppar i näsan då  ;)
Jag gör min allra sista hink nässelvatten i brist på annat. *ryser*
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #703 skrivet: 26 jul-13 kl 18:56 »

Jag hade nässlor i maten nu ikväll , förvälda , fyllde rödspättafileer med dom+pressad potatis och vitt vin som dryck till..... :)

Tännlappen

• -
« Svar #704 skrivet: 26 jul-13 kl 19:18 »
...En till som börjat skörda blad... :D

Tännlappen

• -
« Svar #705 skrivet: 26 jul-13 kl 20:34 »
...Lyckades fånga larven som gnager tobak på bild..för mig Sork var intresserad av hur larven såg ut...även bild på gnagskada..

Rustica1962

• Halland
« Svar #706 skrivet: 26 jul-13 kl 22:24 »

Fina bilder du lägger upp där Tännlappen !
  Gillar bladet , trots gnagskadan..... :D

Tännlappen

• -
« Svar #707 skrivet: 27 jul-13 kl 01:16 »
 :D ...Tackar...tycker bladen bortsett från gnagskadan är fina i år...verkar som värmen gör gott...inte behövt vattna ännu..

Rustica1962

• Halland
« Svar #708 skrivet: 27 jul-13 kl 11:03 »

Verkar inte bli någon artikel denna veckan , en liten besvikelse tycker jag.....
  Men vi tar nya friska tag nästa vecka och hoppas den dyker upp då   :D
  Tännlappen : Vilken tobakssort är det på bilden ?

Tännlappen

• -
« Svar #709 skrivet: 27 jul-13 kl 13:24 »
 :D ...Mellanstort blad av impectas typ fröhandels Virginia på bilden...nog slags Maryland tobak sort misstänker jag...

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #710 skrivet: 28 jul-13 kl 13:13 »
Hur går det för er med skörden? Jag har tagit de nedersta bladen på alla plantor. Om man luktar riktigt ordentligt så känner man en svagt sötliknande doft från de blad som torkat. Eller kanske det är ett önsketänkande? Vattnas i munnen gör det iaf! Hoppas dock på lite regn snart!

Rustica1962

• Halland
« Svar #711 skrivet: 28 jul-13 kl 18:06 »
   Du har säkert rätt HasseStefan att det luktar sötliknande och gott , inget önsketänkande utan en ren fantastisk sanning.
   Har bara tagit lite grann , har ytterligare lite som hänger uppe , men väntar liksom på den där stora skörden så att säga.....
   Malt ner ynka 50 gr eller så och det luktar mkt gott , fick gåshud sist jag luktade på det.
   Har börjat bearbeta en ny lott på 100 kvm nu , köpte en sån där jordborr på 15 cm diameter x 1 M lång och har faktiskt borrat + jordiserat nästan 10 hål nu.
   Fyller hålen med maskrosblad , nässlor , gräs , kirskål ungefär , ger mkt vatten och täpper sen igen hålet.
   Blivit mkt influerad av http://www.skurupsborren.se/ och tänkte att jag skulle prova det till nästa år , fast jag köpte min borr på Jula istället.
« Senast ändrad: 28 jul-13 kl 19:49 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #712 skrivet: 29 jul-13 kl 11:06 »
   Du har säkert rätt HasseStefan att det luktar sötliknande och gott , inget önsketänkande utan en ren fantastisk sanning.
   Har bara tagit lite grann , har ytterligare lite som hänger uppe , men väntar liksom på den där stora skörden så att säga.....
   Malt ner ynka 50 gr eller så och det luktar mkt gott , fick gåshud sist jag luktade på det.
   Har börjat bearbeta en ny lott på 100 kvm nu , köpte en sån där jordborr på 15 cm diameter x 1 M lång och har faktiskt borrat + jordiserat nästan 10 hål nu.
   Fyller hålen med maskrosblad , nässlor , gräs , kirskål ungefär , ger mkt vatten och täpper sen igen hålet.
   Blivit mkt influerad av http://www.skurupsborren.se/ och tänkte att jag skulle prova det till nästa år , fast jag köpte min borr på Jula istället.

Ja det kommer väl ta några dagar för dig att skörda allt? Hur har du tänkt göra sen? När allt torkat, maler du ner all din tobak då eller kan man låta den hänga tills vintern innan man maler den? Hur förvarar du den när den är mald? För jag antar att du inte kan göra snus av allt på en gång??

Rustica1962

• Halland
« Svar #713 skrivet: 29 jul-13 kl 12:56 »

Det kommer säkert att ske succesivt verkar det som , tar hem lite då och då för att torka färdigt.
 Gör ju inget om det hänger kvar på plantan och torkar heller.
 Har kommit halvägs med att bygga en okomplicerad torkställning med vinkeljärn jag borrar upp i taket och fäster 3 M långa brädor i som jag hade sen innan.
 Man kan säkert torka ute också , om man har möjlighet till det och det torkar säkert snabbare om det är fint väder med lite vind på det.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #714 skrivet: 29 jul-13 kl 15:11 »
Ja jag "primar" också, ser ut som bladen ovanför dom man tar växer till sig eftersom, och förhoppningsvis blir dom någorlunda jämna i storlek, en sak är klar jag hade aldrig räknat med att få sådana mängder med tobak, helt fantastiskt vad det blir av dom pyttesmå fröna.
Jag har nog skördat runt 10 kg blad, och plantorna ser inte allt för plockade ut, helt enormt.
EDIT: Rustica du får allt skanna artikeln och lägga ut här när den tryckts, nästa steg är TV, Rusticas Tobakshörna hade passat bra !
« Senast ändrad: 29 jul-13 kl 15:33 av Rappen »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #715 skrivet: 29 jul-13 kl 16:44 »
Vilken djungel Rappen! Herregud va fina och ståtliga! Kommer bli hur mycket snus som helst av det där!! Hur många plantor fick du ner i backen?

Rustica1962

• Halland
« Svar #716 skrivet: 29 jul-13 kl 18:18 »
  Förbannat snyggt Rappen !
  Stora applåder   :D
  Tänkte försöka använda Skärmklippsverktyget och göra en sk skärmdump och lägga ut den här.
  Nu är torkställningen färdig till 100 % , lite tack vare HasseStefan som fick mig att påminnas om att den måste göras färdig.... 8)
  Är det inte roligt så säg.....
  http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/swish/accboth?query=tobacco&si=0&start=0 = Adressen till världens största fröbank för tobaksfrö
                                                                                                                             Vet inte hur det funkar , hittade bara adressen av en tillfällighet.
                                                                                                       Enligt en medlem på ett tobaksforum i USA har de frö från mer än 2500 olika tobakssorter !
                                                                                                                             Själv hittade jag 1831 träffar och det både räcker och blir över.....
                                                                                                                             Då var vintern räddad  :D  ( läsning )
                                                                                                                             Kan nästan tro att det är nån statlig instution eller nåt sånt
                                                                                                                             Typ Jordbruksdepatementet
= Szamosi , Ungersk variant
« Senast ändrad: 30 jul-13 kl 07:19 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #717 skrivet: 30 jul-13 kl 12:12 »
..Fin odling Rappen ....Rejält blad Rustica1962...ser skördemoget ut,börjar gulna i spetsen..Övrigt: Själv gått fram som en skördetröska...hängt upp bortåt 900-1000 blad...chansar på bra torkning innan höstfukten sätter in och möglet kommer som ett brev på posten...Börjar bli ont om plats för torkning....

Rustica1962

• Halland
« Svar #718 skrivet: 30 jul-13 kl 14:47 »

Tack ska han ha , själv kommer jag inte fram och vattna för det har växt igen.....och vi får inte vattna med slang från kranarna heller. Kan få böter 500 :- om någon ser mig..... :-[
    Som tur var kom här en skur i middags på någon mm , kom åt 4 av 10 rader igår men nu e det stopp.   
    Funderar på att köpa en sån här och köra den med en sladdlös borrmaskin och en slang ner i vattentunnan , som är full av nässelvatten.
« Senast ändrad: 30 jul-13 kl 15:26 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #719 skrivet: 30 jul-13 kl 15:13 »
 :D ..förvisso syns du inte i djungeln...men någon nitisk person kan ju följa vattenslangen.... :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser