Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219501 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #80 skrivet: 14 maj-13 kl 10:48 »
Men vad bra att du slipper bära plantorna längre Rustica, har det gått bra med plantan du planterade ut?

Jodå , den såg pigg ut när var därute i söndags , ungefär såhär pigg.....

Underbart, Jag var övertygad om att det ska funka att sätta ut dom små liven (i delar av sverige nu). Såg att du har nässlor vid plantan också Rustica, är det ett medvetet val eller har det bara blivit så? Läste en bok om att det absolut inte är någon nackdel att låta nässlorna finnas vid sina odlingar faktum är att nässlor och maskros gör gott för sin omgivning (när dom inte kväver den). Nässlor ska göda sig själva och närliggande plantor, medan Maskroser har ett ämne som får närliggande växter att utvecklas och mogna fortare än dom skulle gjort utan..
-Är inte säker på vad boken hette men tror att den hette "Morötter älskar Tomater"  hittar ni hobby odlare den lilla slitna 70-tals boken på biblioteket ( eller på någon loppis) så står det en massa nyttiga saker i den som man kan använda till dom flesta odlingarna.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #81 skrivet: 14 maj-13 kl 10:55 »
Kul!
Jag ska nog testa att sätta ut någon planta imorn jag med. Men det blir nog någon av de lite mindre. Vissa av mina plantor har blivit så stora att jag inte vet hur de ska klara vinden ute. Men de är väldigt fina, bifogar en bild.
-Du kan inte få upp ett litet vindskydd lite snabbt och enkelt?
Ett tips kan vara att gröva ner plantorna djupt, Jag tar av dom nedre bladen och låter jord nivån gå över platsen dom suttit på. Det kommer snart bildas rötter på stammen (under jorden) så att plantan står då stadigare och får en extra chans att samla vatten och näring.

Rustica1962

• Halland
« Svar #82 skrivet: 14 maj-13 kl 11:24 »
   Kan ju knappast bli bättre det där  micke !
   Blir nästan lite avis där..... :-[
   Är det från mina frö eller någon annan sort ?
   Ja , det är medvetet gjort Sork , du vet ju det där med nässelvatten osv osv , fast detta är i fast form.Tänkte se om inte nässlorna kunde förmultna över en tid ihop med gräset.
   Jaha , skulle det vara bra att ha maskrosor runt plantorna menar du Sork ?
   Vad tror du micke om du hade tagit genomskinlig byggplast och grävt ner den i samband med att du planterar plantan i en omkrets på typ en halvmeter eller så ?
   Eller , väldigt enkelt , har du en gammal dålig spann som du tar bort botten i och sätt den över plantan och tryck ner spannen lite i marken   ::)

Har fått bygga om min cykel med en bordsskiva som jag klädde med  uppsprättade banankartonger + spikade dit dom runt om.
 Detta för att kunna transportera ut mina plantor till kolonilotten som ligger 5 km från där jag bor.
 Börjar likna kärlek bannemej.Kanske kan få i en 15-20 plantor på ''flaket''...... ;D

« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 12:07 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #83 skrivet: 14 maj-13 kl 11:31 »
Ja visst är de fina! Det är dina frön och de har fått mycket kärlek höns och hästbajs dessa plantor  :)
Men de pallar inte vinden riktigt  :-\

systermicke

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 14 maj-13 kl 11:34 »
Vad tror du micke om du hade tagit genomskinlig byggplast och grävt ner den i samband med att du planterar plantan i en omkrets på typ en halvmeter eller så ?

Kanske ska försöka mig på något i den stilen och stadga upp dem ordentligt.

systermicke

• Uppland
« Svar #85 skrivet: 14 maj-13 kl 11:37 »
Ett tips kan vara att gröva ner plantorna djupt, Jag tar av dom nedre bladen och låter jord nivån gå över platsen dom suttit på. Det kommer snart bildas rötter på stammen (under jorden) så att plantan står då stadigare och får en extra chans att samla vatten och näring.

Låter bra! Kombination av något slags vindskydd och djupt satta blir det.
Och sen är det bara att hålla tummarna!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #86 skrivet: 14 maj-13 kl 11:46 »
   Kan ju knappast bli bättre det där  micke !
   Blir nästan lite avis där..... :-[
   Är det från mina frö eller någon annan sort ?
   Ja , det är medvetet gjort Sork , du vet ju det där med nässelvatten osv osv , fast detta är i fast form.Tänkte se om inte nässlorna kunde förmultna över en tid ihop med gräset.
   Jaha , skulle det vara bra att ha maskrosor runt plantorna menar du Sork ?
   Eller , väldigt enkelt , har du en gammal dålig spann som du tar bort botten i och sätt den över plantan och tryck ner spannen lite i marken   ::)
Absolut INTE i ditt fall, skulle skriva att Maskrosen göder sig själv och har ett ämne som får när växande växter att utvecklas och mogna tidigare men hämmar växtens storlek.. -Bidde i all hast fel där (sorry)..
Skulle kanske kunna vara något för den eller dom som blir sena med sin odling, Hur vida tobaksplantan bryr sig om Maskrosen vet jag inte säkert... Men det kan ge den en kick..
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 11:58 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #87 skrivet: 14 maj-13 kl 11:53 »
Sundström har små burkar med tyngd på över små plantor så att det blir som mini drivbänkar, Hans "Stefans lilla gröna" kan nog vara läsbar för några, han tar ju även upp lite om Tobak. Inget jag har för avsikt att odla eller bereda efter men helt klart en ok bok en regnig dag..
Tobaks delen tog mig nog 3minuter att läsa igenom men...

systermicke

• Uppland
« Svar #88 skrivet: 14 maj-13 kl 11:57 »
Sundström har små burkar med tyngd på över små plantor så att det blir som mini drivbänkar, Hans "Stefans lilla gröna" kan nog vara läsbar för några, han tar ju även upp lite om Tobak. Inget jag har för avsikt att odla eller bereda efter men helt klart en ok bok en regnig dag..
Tobaks delen tog mig nog 3minuter att läsa igenom men...

Bra ide med burk. Jag gillar verkligen boken, inspirerande läsning även om tobaksdelen inte är så lång.

Micke

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #89 skrivet: 14 maj-13 kl 12:01 »
Bra ide med burk. Jag gillar verkligen boken, inspirerande läsning även om tobaksdelen inte är så lång.

Micke
Ja alla tips kan man ju spåna vidare på om inte annat.. Sådana böcker gillar jag oftast.
Ungefär som här, Inget någon skriver är lag utan man kan ta lite här och lite där och få det att passa sin egen odling.

systermicke

• Uppland
« Svar #90 skrivet: 14 maj-13 kl 14:10 »
Har fått bygga om min cykel med en bordsskiva som jag klädde med  uppsprättade banankartonger + spikade dit dom runt om.
 Detta för att kunna transportera ut mina plantor till kolonilotten som ligger 5 km från där jag bor.
 Börjar likna kärlek bannemej.Kanske kan få i en 15-20 plantor på ''flaket''...... ;D

Riktigt tjusigt! ;D
Inte tillgång till bil då gissar jag?

Rustica1962

• Halland
« Svar #91 skrivet: 14 maj-13 kl 14:38 »

Nej , man har ju inte det , men är glad för att jag har lite visioner eller fantasi.... :D
  Kunde tagit en större transportbil nere från torget här men det kostar ju och är lite för enkelt + inte alls lika roligt
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 17:12 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #92 skrivet: 14 maj-13 kl 15:12 »
 8) Gillart!

systermicke

• Uppland
« Svar #93 skrivet: 14 maj-13 kl 16:20 »

Kanske är en dum fråga men om det blir nollgradigt någon natt, stendör plantorna på friland då?

Rustica1962

• Halland
« Svar #94 skrivet: 14 maj-13 kl 16:38 »

Kan inte riktigt säg micke , men jag hade nog väntat isåfall gentemot att att riskera dina fina plantor.
  De är säkert rätt tuffa men 0-gradigt är säkert för mkt för dom skulle jag tro.

Smajsan

• -
« Svar #95 skrivet: 14 maj-13 kl 16:55 »
Oj vilken fiffi grej du har fixat Rustika  :D Ja kan dom i Indien så går det väl även i halland  ;)
Mina små stackars plantor har överlevt natten, såg faktiskt piggare ut än de någonsin gjort.
Hoppas de nu tar lite fart o växer.
Men till natten ska det bli 1 plus grad så då får jag kanske ta in dom, eller bädda på dom ett extra täcke.
Micke vilken super fin planta  :D Jag har plantor av samma frön (tror jag), fått av rustika. Men din planta är ca. 1000 ggr större än mina. När sådde du dina?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #96 skrivet: 14 maj-13 kl 17:14 »

Tack tack Smajsan !
  Du har ingen bild eller två vi kunde fått se dina plantor tror du ?
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 17:24 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #97 skrivet: 14 maj-13 kl 17:23 »
Jag vågar inte ta en bild o visa för de ser alldeles ny sådda ut nästan, så ynkliga. Ser knappt ut som plantor än  ::)
Men ok ska försöka få till en bild. Återkommer i kväll med den, för nu ska jag åka o handla.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #98 skrivet: 14 maj-13 kl 18:17 »
Bra jobbat Rustica! Jag har skolat om vissa plantor som fått några gula blad i större krukor! Hoppas de tar sig! Ska försöka posta en bild lite senare!

Tännlappen

• -
« Svar #99 skrivet: 14 maj-13 kl 19:02 »
...Googlade runt lite om kaffesump...verkar lugnt att använda det,ger lite näring...Ph-värdet ska bli som det vatten man använder vid bryggningen...Myllade själv ner sump i krukor med gurka o squash ...ska nog överleva dom med  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser