Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219555 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #160 skrivet: 18 maj-13 kl 20:02 »

Jag gjorde såhär när jag planterade om mina plantor att , bara för att jag har fått '' dille'' på olika tobakssorter speciellt åt det lite starkare hållet och knappt kunde sluta beställa + köpa så tänkte jag             
  att någonting måste göras för att få plats med alla plantor jag skulle odla upp.
  Så jag kom fram till att när jag planterar om dem i en större behållare så sätter jag ihop 3-4 st i varje NY burk , bara det att när jag förkultiverade så hade jag säkert 2 3 4 5 i varje liten behållare =   
  4 cl snapsglas i plast.
  Då har vi exvis 4 snapsglas med 3 plantor i varje = 12 plantor , detta för att få plats på 100 kvm.
  Det varierar självklart från burk till burk men där är ju mer än 1 planta i varje ekipage jag kallar för att jag har satt en planta , snarare satt 8-10 st kanske.
  Hoppas ni förstår hur jag menar.
  Har alltså haft någonstans mellan 700 -1000 plantor omgjorda till att bli ca 160- 170  '' plantor''

Rustica1962

• Halland
« Svar #161 skrivet: 18 maj-13 kl 20:26 »

Tack ska ni ha både Rappen o Smajsan !

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #162 skrivet: 18 maj-13 kl 21:46 »
Kämpa på Rustica!!! Idag har jag burit ut mina plantor för härdning! Skulle bli en varm natt så jag tror de får stå kvar över natten! Håll tummarna!

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #163 skrivet: 18 maj-13 kl 21:57 »
Jag har satt ut 10 Alida plantor och 7 st Bondtobak idag. I morgon ska några till ut i myllan. Kommer inte att få plats med allt, så några sparas inne så länge som reserv ifall något går snett...
Ska ta lite bilder imorn.

Smajsan

• -
« Svar #164 skrivet: 18 maj-13 kl 22:25 »
Vet någon här när de där "järn nätterna brukar vara?
När är det utom fara att plantera ut?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #165 skrivet: 18 maj-13 kl 23:19 »
Vet någon här när de där "järn nätterna brukar vara?
När är det utom fara att plantera ut?

De sk järnnätterna brukar infalla i början av juni om jag inte är helt fel ute??

Rustica1962

• Halland
« Svar #166 skrivet: 19 maj-13 kl 08:43 »
Jag har satt ut 10 Alida plantor och 7 st Bondtobak idag. I morgon ska några till ut i myllan. Kommer inte att få plats med allt, så några sparas inne så länge som reserv ifall något går snett...
Ska ta lite bilder imorn.

Du skulle ju kunna ta och sätta ihop en 2-4 st i ett planteringshål istället för 1 st.
« Senast ändrad: 19 maj-13 kl 17:09 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #167 skrivet: 19 maj-13 kl 16:55 »
I Natt ska jag försöka Lägga upp bilder på min tobak  :'(
Snäckorna har jobbat hårt i natt måste jag säga..

Tyvärr kan jag inte visa bedrövelsen än..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Smajsan

• -
« Svar #168 skrivet: 19 maj-13 kl 17:03 »
Men Sork....vad har hänt?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

• -
« Svar #169 skrivet: 19 maj-13 kl 18:32 »
....Planterat ut plantorna idag...Drog fåror med tvåhjulstraktorn   :D ...80cm mellan raderna...Tanken är att kunna köra mellan raderna och luckra jorden ... Bör fungera innan plantorna blir för stora ....

Sork...hoppas dina plantor repar sig efter misstänkt eller sannolik snigelfest...vad du antyder...

Rustica1962

• Halland
« Svar #170 skrivet: 19 maj-13 kl 19:06 »
  Kul att höra att du är på gång Tännlappen , hade varit kul o se en bild på den där 2-hjulstraktorn.... ;)
  Själv har jag oxå planterat ut en sådär 13-15 '' plantor'' med 5 i varje planta kanske a la' Rustica.
  Klädd var man ju inte för dagens väder som bestod mest av regn , korta shorts  + bar överkropp , blev såklart plaskblöt i shortsen + i tofflorna
  Belönade mig med nybakad pizza fr. pitserian med 1 fullt glas rött vin som ackomanjemang eller så
  Ja , vad har hänt med Sork's plantor , har sniglarna mumsat på dem eller ?
  Hoppas det inte har gått för illa med plantorna
  Jag lägger upp några snabba videoklipp från idag , nu när jag kom hem så är telefonen helt pajjad verkar det som , kom antagligen regn i den också

Videoklipp0011

Videoklipp0012

Videoklipp0013
              Tyvärr tog batteriet slut innan jag blev färdig , men det blir bättre nästa gång
« Senast ändrad: 19 maj-13 kl 19:26 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #171 skrivet: 19 maj-13 kl 19:34 »
Kämpa på Rustica!!! Idag har jag burit ut mina plantor för härdning! Skulle bli en varm natt så jag tror de får stå kvar över natten! Håll tummarna!

Ser ju j-----t  bra ut det där HasseStefan !
 All heder åt dej och dina plantor  = praktexemplar

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #172 skrivet: 19 maj-13 kl 20:16 »
Åh Tack Rustica! Kan berätta att de ser fortf väldigt ståtliga ut efter en natt ute! Har varit enormt varmt och soligt här idag! Tur att mina plantor står på ett ställe där solen aldrig når! Verkar som du repat dig efter förra veckans trassel Rustica! Det som inte dödar det härdar, inte sant??
Hoppas dina plantor tar sig Sork! Ang sniglar så köpte jag nåt medel som man kan sprida ut runt sitt land. Det som sker är att sniglarna kommer fram och äter av det för att sedan krypa tillbaka till sina bon å svälta ihjäl! Någon som vet om detta kan funka? Kommer ej ihåg vad medlet hette men kan kolla upp det om nån är intresserad.

Rustica1962

• Halland
« Svar #173 skrivet: 19 maj-13 kl 20:38 »
 Beställde ett medel från Tyskland som heter Ferramol och innehåller järnsulfat tror jag det var.
 Köpte 5 kg för 378 :- med frakt , vilket var väldigt mkt billigare än här i Sverge.Här kostar 1 kg 200 :- utan frakt
 Kan skicka om någon är intresserad och har kvar länken tror jag om nån vill beställa själv.
 Kan stämma rätt bra där som du säger , men tror att man får känna på en hel del s--t och bita i många sura äpplen innan man kommer så långt att man klarar det HasseStefan.

« Senast ändrad: 19 maj-13 kl 21:01 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #174 skrivet: 19 maj-13 kl 21:34 »
..Trevliga videos Rustica 1962... Försöker nu peta in bilder på tobaksland och tvåhjulstraktor  :D ...

Här det lilla landet med alida och Burley ..

systermicke

• Uppland
« Svar #175 skrivet: 19 maj-13 kl 21:54 »
Kul med alla bilder och filmer! En sån traktor skulle jag också vilja ha, visst kan man koppla kärra till den också?

Lägger ut några bilder på utplanterade plantor jag med, merparten har stått ett par nätter och några är satta idag.
Det är 10 st Alida satta 20 mars och ca 15 Rustica i väldigt varierande storlek. De största är satta 10 februari och dessa börjar det bli massa blomknoppar på. Tog en klase knoppar och mosade in under läppen, var bara tvungen att testa ::) Det smakade ju bara som ogräs men nikotin var det gott om ;D

systermicke

• Uppland
« Svar #176 skrivet: 19 maj-13 kl 22:00 »
Du skulle ju kunna ta och sätta ihop en 2-4 st i ett planteringshål istället för 1 st.

Det kanske blir något sånt mot slutet, jag har en bit kvar i landet att sätta på. Eller så sprider jag ut dem lite här och där i rabatterna där det finns plats. Några har jag satt i stora krukor i pergolan.

Smajsan

• -
« Svar #177 skrivet: 19 maj-13 kl 22:03 »
Ja vad härligt att se alla fina bilder och filmer  :D
Och att plantorna är så fina, mina plantor kommer att komma ut i landet mellan jul och nyår.
Hoppas på riklig skörd  ;)
Jag satsar på nästa år, då ska jag göra helt tvärt om mot vad jag gjort nu. Då kanske det går att få ut plantorna i maj  ::)
Lycka till nu allihopa, och jag hoppas det blir en varm och lagom regnig sommar för alla era plantor.
Jag håller er uppdaterade om mina plantor, kanske kan ske ett mirakel och att dom börjar växa sig stora, man vet aldrig.

Rustica1962

• Halland
« Svar #178 skrivet: 19 maj-13 kl 22:09 »
 Lovar skicka upp en laddning antingen i form av tobakspulver så du får göra det själv eller i färdig skepnad , om du inte har något emot det såklart. ( Om jag nu får ut något av mina plantor dvs )
 Fina bilder både Tännlappen+ systermicke , blir mkt roligare på något vis att se allting på bilder / video.Traktorn gillar jag skarpt , en sån skulle man haft.
 Stort + på systermicke som gör detta för första gången i sitt liv och har fått till det såå bra tycker jag iallafall , tror ju knappt han har sysslat med annat än det här ... 8)
 Smajsan , du kan ju passa på nu i sommar att göra nån typ av kompostjord eller något sånt , micke sa till mej att det var inte för ens han använde sin kompost med allt möjligt i som det skjussade på riktigt ordentligt i plantorna.
« Senast ändrad: 19 maj-13 kl 22:21 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #179 skrivet: 19 maj-13 kl 22:23 »
Du är en pärla Rustica  :D Såklart jag inte har något emot det. Nu känns det inte så jobbigt längre att jag misslyckats.
Ja Systermicke får MVG i tobaks odling  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser