Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219578 gånger)

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #220 skrivet: 28 maj-13 kl 11:14 »
Har händer det inte så mycket just nu. Har en del tobak kvar att plantera och har haft lite minisniglar som mumsat lite hål i bladen här och där ute i landet. Tänkte sätta ca 10 plantor i 10 liters hinkar som en liten säkerhet om det blir värre med sniglarna ute eller kommer någon annan naturkatastrof...

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #221 skrivet: 28 maj-13 kl 15:20 »
Har händer det inte så mycket just nu. Har en del tobak kvar att plantera och har haft lite minisniglar som mumsat lite hål i bladen här och där ute i landet. Tänkte sätta ca 10 plantor i 10 liters hinkar som en liten säkerhet om det blir värre med sniglarna ute eller kommer någon annan naturkatastrof...

Här i gården er man sent ute, driver avhärdning (den lata versionen)  på terrassen, men har kört ut en massa kompost, så lite mera kogödsel så är det dags! men i kväll blir det ut med flugspön (just nu kläcker dom stora dagsländorna)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #222 skrivet: 28 maj-13 kl 20:11 »
Hej igen alla tobaksodlare!
Nu har mina micro mini plantor faktiskt börjat växa, inte så att dom är stora men man ser att de tagit fart nu.
Tror de har fixat rötter tiden efter omplanteringen, så nu hoppas jag att de växer på så de kan planteras ut någon gång.
Hur går det för er? Rustica har du hojat ut med alla plantorna nu? Nu är jag riktigt nyfiken hur det går.
trevligt, trodde väl dom skulle komma..
satte du av fröerna jag skickade me eller väntar du med dom??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Smajsan

• -
« Svar #223 skrivet: 28 maj-13 kl 20:29 »
Jag har satt dom och de har tittat fram  :D Så jag hoppas de hinner med dom också, de kommer kanske ifatt mina låååångsamma minisar  ;) Tack för dom  :D
Jag ska flytta hela drivbänken nu så att den står i solen fler timmar under dagen, det tror jag är ett bra recept för att få fart på tobaks plantor.
Nu har jag en ny fråga: Jag odlar tomat plantor i samma drivbänk, är det ok? Eller ska jag flytta isär dom?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #224 skrivet: 28 maj-13 kl 21:13 »
Jag har satt dom och de har tittat fram  :D Så jag hoppas de hinner med dom också, de kommer kanske ifatt mina låååångsamma minisar  ;) Tack för dom  :D
Jag ska flytta hela drivbänken nu så att den står i solen fler timmar under dagen, det tror jag är ett bra recept för att få fart på tobaks plantor.
Nu har jag en ny fråga: Jag odlar tomat plantor i samma drivbänk, är det ok? Eller ska jag flytta isär dom?
Du Bör inte ha dom i samma. Dom kan få samma sjukdomar och där med slås hela odlingen ut..
Dessutom vill båda sorterna ha mycket näring..

Smajsan

• -
« Svar #225 skrivet: 28 maj-13 kl 21:25 »
Ok!
Jag ska flytta dom till varsin drivbänk i morgon. När kan jag börja att gödsla dom? Jag har inte gjort det efter jag planterade om dom. Lite skraj att göda dom för mycket.
Har tänkt att göra nässelvatten i kväll och vattna dom i morgon med det. Eller ska jag vänta tills de blivit lite större?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #226 skrivet: 28 maj-13 kl 21:26 »
Det tror jag inte. Har Alidan kommit igång så kommer den nog vara steget före... Virginian kan med tur mogna väldigt tätt där efter.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #227 skrivet: 28 maj-13 kl 21:28 »
Ok!
Jag ska flytta dom till varsin drivbänk i morgon. När kan jag börja att gödsla dom? Jag har inte gjort det efter jag planterade om dom. Lite skraj att göda dom för mycket.
Har tänkt att göra nässelvatten i kväll och vattna dom i morgon med det. Eller ska jag vänta tills de blivit lite större?
hur stora är dom?
är dom små så kan plantorna ta skada eller rentav (oftast) dö om bladen får någon droppe på sig..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #228 skrivet: 28 maj-13 kl 21:31 »
nu mer kan man köpa koppar tejp och sätta runt spannens utsida. både snyggt och en bra försäkring...

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #229 skrivet: 28 maj-13 kl 22:23 »
Nu har jag satt ut ett gäng plantor! Jävlar vad bladen är sköra!! Hur Rustica kunde cykla med sina är för mig en gåta:) Min fråga till er är när ska man gödsla första gången efter utplanteringen? Har nässelvatten på G och jag gödslade ju såklart jorden innan jag började sätta ut mina plantor.

Smajsan

• -
« Svar #230 skrivet: 28 maj-13 kl 22:26 »
Aha! så dom kan dö. Vilken tur du sa det för annars hade allt mitt slit varit ogjort. Men nässelvattnet står o drar tills imorgon då kan ju tomaterna få lite gott i vattnet.
Men de största plantorna har 6 st. blad och dom är kanske 5 cm höga o de minsta har 4 blad och är kanske 2 cm.
Pinsamt så små de är  :-[ Men jag ger mig inte  >:D Dom ska växa. Och nu ser jag att dom växer det gjorde jag inte förut.
Jag ska iallafall flytta dom imorgon så de får mer ljus, för nu är dom härdade flera gånger om.
Är nässelvatten ett starkt gödselmedel?

Tännlappen

• -
« Svar #231 skrivet: 28 maj-13 kl 23:26 »
...HasseStefan ...gödsla när du ser att plantorna är på gång,börjar växa kraftigt ... Övrigt: egna odlingen ser ut att må  bra  :D  efter lite mer än en vecka ...inga snigelangrepp ännu och inga hagelstormar  :o ...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #232 skrivet: 29 maj-13 kl 03:25 »
Aha! så dom kan dö. Vilken tur du sa det för annars hade allt mitt slit varit ogjort. Men nässelvattnet står o drar tills imorgon då kan ju tomaterna få lite gott i vattnet.
Men de största plantorna har 6 st. blad och dom är kanske 5 cm höga o de minsta har 4 blad och är kanske 2 cm.
Pinsamt så små de är  :-[ Men jag ger mig inte  >:D Dom ska växa. Och nu ser jag att dom växer det gjorde jag inte förut.
Jag ska iallafall flytta dom imorgon så de får mer ljus, för nu är dom härdade flera gånger om.
Är nässelvatten ett starkt gödselmedel?
Jag brukar börja vattna med näring med kanna när dom har 4 blad.
-Nej nässelvatten är inte starkt men har man otur så bränner även det lite på bladen och pytte små blad tål det inte men 6 blad och 5cm höga lär inte vara något bekymmer. Jag snackade mindre plantor..

Rustica1962

• Halland
« Svar #233 skrivet: 29 maj-13 kl 07:23 »
Nu har jag satt ut ett gäng plantor! Jävlar vad bladen är sköra!! Hur Rustica kunde cykla med sina är för mig en gåta:) Min fråga till er är när ska man gödsla första gången efter utplanteringen? Har nässelvatten på G och jag gödslade ju såklart jorden innan jag började sätta ut mina plantor.

Det gick att cykla men plantorna fick mkt stryk och rätt många blad bröts av men förhoppningsvis lär man sig kanske något till nästa år.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #234 skrivet: 29 maj-13 kl 10:27 »
Det gick att cykla men plantorna fick mkt stryk och rätt många blad bröts av men förhoppningsvis lär man sig kanske något till nästa år.

Jag har lärt mig en hel del inför nästa års sådd. Jag kommer att försöka komma på hur många plantor jag behöver sätta och jag kommer att sätta dem 1 och 1 för att lättare plantera ut dem så att bladen inte går av och för att de inte ska få stå för tätt och få för lite näring då jag har ont om stora krukor 8) 8)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #235 skrivet: 29 maj-13 kl 16:22 »

Angående minisniglar som var et problem förra året, så är et botemedel å riva av dom nedersta bladen så solen torkar upp jorden under plantorna, då är inte det problemet så stort längre, jag tok patruller förra året  morgon och kväll med et glas ljummet saltvatten och samlade upp (dödade) dom.
Men detta året har jag tänkt å ta en "primming" ta av dom understa 1 -2 bladparen på alla plantorna.

Rustica1962

• Halland
« Svar #236 skrivet: 29 maj-13 kl 21:05 »
 Lägger upp lite blider här för en odlare uppe i Himle , som ligger sydväst från Varberg , han har sådär en 450 Alidaplantor som är på mkt stark frammarsh och drygt 200 Bondtobak han fick av mig i vintras.

Titta och njut på en riktig kanonodling , själv tycker jag att det inte kan bli mkt bättre än så här .Bara att applådera.

« Senast ändrad: 29 maj-13 kl 21:35 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #237 skrivet: 29 maj-13 kl 21:38 »
Men oj vilka land  :o och vilka plantor. Underbart att se hur det kan se ut. Är bilderna från iår?

Rustica1962

• Halland
« Svar #238 skrivet: 29 maj-13 kl 22:17 »

Ja det är dom , han var nere hos mig nu i veckan ute på min kolonilott och vi utbytte tankar och ideer om tobaksodling och själva tillverkningen i stort.
  Mkt Trevligt.
« Senast ändrad: 29 maj-13 kl 22:42 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #239 skrivet: 30 maj-13 kl 07:46 »
Angående minisniglar som var et problem förra året, så är et botemedel å riva av dom nedersta bladen så solen torkar upp jorden under plantorna, då är inte det problemet så stort längre, jag tok patruller förra året  morgon och kväll med et glas ljummet saltvatten och samlade upp (dödade) dom.
Men detta året har jag tänkt å ta en "primming" ta av dom understa 1 -2 bladparen på alla plantorna.

Bra tips!
Det ska jag också göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser