Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219596 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #280 skrivet: 09 jun-13 kl 18:57 »
  Riktigt , riktigt snyggt är både bilden och plantorna !
  Stora applåder för dig Rappen från mig , verkligen imponerande !
  EDIT : Tack Rappen , funderar på att köra ''latmansodling'' nästa år , påskogödsel eller något annat i upp till 100 st 10 L's spannar här på uteplatsen där jag bor , om det nu tillåts dvs..... ::)
   Som det har blivit för mej så uppfattar jag det som att vissa sorter har gått bra att ha många av tillsammans medans det blev en väldig röra med andra.
   Mammoth gick bra , Olika sorters Rusticor , Africa Red , Perique , Alida och fortsättning följer.......

« Senast ändrad: 09 jun-13 kl 20:33 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #281 skrivet: 09 jun-13 kl 20:40 »
  Riktigt , riktigt snyggt är både bilden och plantorna !
  Stora applåder för dig Rappen från mig , verkligen imponerande !
  EDIT : Tack Rappen , funderar på att köra ''latmansodling'' nästa år , påskogödsel i upp till 100 st 10 L's spannar här på uteplatsen där jag bor , om det nu tillåts dvs..... ::)
   Som det har blivit för mej så uppfattar jag det som att vissa sorter har gått bra att ha många av tillsammans medans det blev en väldig röra med andra.
   Mammoth gick bra , Olika sorters Rusticor , Africa Red , Perique , Alida och fortsättning följer.......

Tack själv, jag har varit lite orolig för att jag inte grundgödslade plätten dom står på, men det ser ut som nässelvattnet gör sitt jobb så här långt...
Jag kan förstå att du funderar på "latmansodling", men det kommer att bli trångt på den uteplatsen, det är ju inga små mängder du odlar..du måste göra slut på enormt mycket snus   ;)
Antar att snuset blir så gott att man snusar mer  8)
Förresten kommer du åt att plocka "tjuvarna" i dina tobaks "buskage", eller struntar du i dom ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #282 skrivet: 09 jun-13 kl 21:29 »
   Det blev aldrig något buskage av min odling , där var eller blev en del som strök med på kuppen....
   Men där är nog en 120 såna där paket med plantor med kanske 5 i varje.
   Hittils har jag inte brytt mig om några tyvar men har plockat bort lite blomställningar....
   Det är mer ett jättestort tak som allt som allt är på flera 100 kvm men där är ju lätt 100 kvm till mina ev spannar utan att det drabbar några andra i form av utrymme , ingen är ju där ändå.
   Jag gör väl knappt av med 1 dosa om dan skulle jag tro , det går ju fint att lagra i pulver eller bladform om man skulle få för mkt av varan.
   Räcker ju att man maler ner vid behov om man säger så.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #283 skrivet: 10 jun-13 kl 02:45 »
Jodå , jag är nöjd så här långt, var precis ute och nöp några tjuvar och tog en bild, tycker
dom växt lite dåligt den sista veckan.
Är dessutom nyfiken på hur dina "sammansatta" plantor ser ut ;-)
EDIT: Gick precis tillbaks och såg hur det såg ut, rediga tobaks buskar är det ju, mycket gott snus till hösten, är det någon som förtjänar det så är det utan tvekan du Rustica, jäklar vad du ligger i !
Riktigt vackert Rappen
Har själv både plockat och satt lite Tjuvar (i spannar) nu i dagarna. Mina mindre plantor får växa i spannar och det 30-tal plantor som jag nu har på friland får jag dagligen plocka sniglar runt och från..

I år är sniglar ett extremt bekymmer hos mig. Har testat:
kaffesump (funkar ganska bra),
kol/aska (funkar tills det regnat sen behövs det ny),
fint salt( klarar även det 1 regnskur),
grovt salt (Funkar 2-3 regnskurar) och
koppar ringar (minskar snigel angreppen men är inte 100%igt skydd).

I slänten lever idag 5st Burley (ganska få med tanke på att jag satte 30-40st) Men skam den som ger sig..
Sen har jag satt ut lite plantor här och var i trädgården för att hitta bästa platsen men hittar ingen riktigt bra plats i år..  Därför försöker jag nu göra plats för Alida:n och Jupitern (som dessvärre bara är decimeter höga än) på min Altan.

Smajsan: Hur går det för din tobak??
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 06:52 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #284 skrivet: 10 jun-13 kl 08:53 »
   Ett litet fint tobaksland uppe i Himle  med Alida  och Bondtobak där det växer väldigt bra , bilderna är tagna i förra veckan.

= skulle tro att det är från mina sk korsningsfrö Alida /  Bondtobak
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 10:39 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #285 skrivet: 10 jun-13 kl 14:18 »
Whoooow ! Det var vad jag kallar tobaksland.
Hur ser vattningen och gödslingen ut för denna odlare Rustica ?
Återkommer med bild när jag når dit.........
Sork: sätter du bara ner "tjuvarna" i planteringsjord ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #286 skrivet: 10 jun-13 kl 15:49 »
  Han har visst egna höns så det blir säkert duktigt gödslat med deras rester sa han till mig för några veckor sedan då han var nere på besök.
  Vet inte hur mkt han vattnar men han gör det med slang iallafall.
  Han började sätta ut den 11 Maj och har 650 Alida + 250 Bondtobak.
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 22:34 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #287 skrivet: 10 jun-13 kl 16:56 »
...Ser bra ut i din odling Rustica 1962  :D . Rappens odling likaså...och naturligtvis Himleodlaren  :D ... Tycker odlingarna som visas här ser ut som proffsodlingar  :) ...  Kollade data från förra året i den gamla tobakstråden...enligt den ska mina plantor bli ca 80cm höga runt den tjugoförsta juni  8) ...Då har plantorna  varit ute ungefär i en månad i det fria...som Himleodlaren...

Tännlappen

• -
« Svar #288 skrivet: 10 jun-13 kl 22:09 »
...Kollade till min odling, såg dom är liksom är på G  :D ...Kunde inte låta bli att ge dom en "liten" dos gödselvatten  ;D ...

Rustica1962

• Halland
« Svar #289 skrivet: 10 jun-13 kl 22:33 »

Tack ska du ha Tännlappen , dom ser väl lite bättre ut i verkligheten än på bilden , där de är lite mindre på något vis.
   Himleodlaren eller Balder som han kallar sig här är nog det bästa jag har sett här i år , utan tvekan , tror inte här är någon som slår honom på fingrarna.... ;)
   Var ute o lukade lite på lotten  och la i mer nässlor i tunnorna + mer ''guld'' men lät bli att vattna , tänkte försöka hålla mej till ons eller Tors , då e det 1 vecka sen sist.
« Senast ändrad: 10 jun-13 kl 23:04 av Rustica1962 »

tompan

• Jämtland
« Svar #290 skrivet: 11 jun-13 kl 02:04 »
I helgen blev de planterat. Årets sorter blev: jupiter burley, rustica/alida, orinoco, orient samsoun, tennesse redleaf, tennesse burley och golden virginia ca 230 plantor totalt. Torsdan gick inge vidare då allt jävlades först harven sen traktorn sen harven igen för att sluta med päralen. fredagen flöt på ganska bra det började ösa ner regn på kvällen när jag plantera så jag blev blöt och lerig. Lördagen flöt på bra fick satt dom sista och även söndagen då de vattnades innan hemfärd, gården är 7 mil hemifrån.

Det ena landet har jag gödslat med aska i vinter och nu vid plantering nässelvatten. Då jag var orolig att platsen inte skulle räcka gjorde iordningen ett till land där de inte blåser lika mycke men där var de stenhård lerjord. Plantorna är ganska små men förhoppningsvis så flyter allt på bra i sommar och de blir en bra skörd.

Lite bilder:
så här såg dom ut innan plantering

landet innan plantering

nattbild då de regna

mums julmust

nä de var visst nässelvatten

arbetsbordet

färdigt i stora

färdigt i lilla

hjälpmedel

Jag hoppas ni gillar alla bilder  ;)

Rustica1962

• Halland
« Svar #291 skrivet: 11 jun-13 kl 08:39 »

Kul att se dina plantor och dina odlingslotter , tompan.  ;)
  Du är ju fjorton resor värre än mej med dina 7 mil till din odling !
  Har inte hört någon som använt aska i sin tobaksodling men vet att det förekommer , Stefan Sundsröm är en av dem som gör det.
  Hoppas det slår jätteväl ut för dej med din odling och att du får ut tobak så du klarar dej till nästa år !  :D
  Ska du göra snus av hela rasket eller där blir nån form av röka  också ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #292 skrivet: 11 jun-13 kl 12:07 »

Sork: sätter du bara ner "tjuvarna" i planteringsjord ?
Japp i krukor med väl fuktad jord. Men låt tjuvarna få minst 4 blad innan.
Sätter man dom i vatten så bildar dom rötter som vill ha blötare jord. Så att tiden innan dom växer blir längre..

Tännlappen

• -
« Svar #293 skrivet: 11 jun-13 kl 16:15 »
 :D.. Fina bilder tompan..upphöjda bäddar ...Som sagt bara odlarproffs här  ;D ... Rustica1962,Visst intressant att se om någon klår Himleodlaren  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #294 skrivet: 11 jun-13 kl 17:46 »
 Tror vi är chanslösa i år Tännlappen .
 Har du också upphöjda bäddar hos dig eller du har plan mark ?
 En av de våra ute på koloniområdet hade kört dit en himla massa fårgödsel tidigare i försomras och man tänkte ju , hur i h-----e ska han få ner det ?
 Han hade visst använt en handplog  och gjort rännor som han drog ner gödslen i . Överskottet han hade på sidorna blev ju själva upphöjningen då när han fyllde dit den ovanpå fårgödslen.

« Senast ändrad: 11 jun-13 kl 21:49 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #295 skrivet: 11 jun-13 kl 18:18 »
  Han har visst egna höns så det blir säkert duktigt gödslat med deras rester sa han till mig för några veckor sedan då han var nere på besök.
  Vet inte hur mkt han vattnar men han gör det med slang iallafall.
  Han började sätta ut den 11 Maj och har 650 Alida + 250 Bondtobak.

Rustica : Hönsgödsel skall inhandlas till nästa år  ;D, helt fantastiskt att se Himle landet.
Sork : Jag skall låta några tjuvar växa till sig och testa !
tompan : Imponerande, att dessutom åka 7 mil till odlingen gör ju inte saken sämre, hoppas dom 7 milen inte är enkel resa...

Tännlappen

• -
« Svar #296 skrivet: 11 jun-13 kl 21:56 »
Rustica1962 .... Jag kör på plan mark,men funderade på upphöjda bäddar då med tanken att det skulle bli svårare för sniglarna att komma upp  :D ...enda jag gjort är att kupa upp lite jord vid plantorna som typ stöd ... Lär nog växa så det knakar hos den där odlaren med fårgödsel...

Rustica1962

• Halland
« Svar #297 skrivet: 11 jun-13 kl 22:01 »
  Rappen : Jag har haft både Weibulls och Hasselfors på 15 kg's säckar då , men det verkar ju som att man ska försöka få tag på '' riktig'' hönsskit....
                Använder du '' Guldvatten ''  Rappen  ?    Där kan du ge dom en riktig kvävechock , utblandat 1:10 , 1 guld 10 vatten
           Frågade en barndomskompis som kan mkt om odling i allmänhet om jag kunde sätta plantorna i ren kogödsel , men han sa att det blir för starkt.
           Men när jag pratade med Balder , alltså Himleodlaren , så resonerade han att det inte går att övergöda en tobaksplanta.
           Exemplet var taget uppe fr Hisingen i Göteborg , utanför ett reningsverk däruppe berättade han att det växte tomater som bara den , det var ju tomatkärnor  som låg  resterna efter
           reningsverket och det växte visst riktigt bra.
           Alltså i 100 % ren s--t.
« Senast ändrad: 11 jun-13 kl 22:15 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #298 skrivet: 11 jun-13 kl 22:04 »
Rustica1962 .... Jag kör på plan mark,men funderade på upphöjda bäddar då med tanken att det skulle bli svårare för sniglarna att komma upp  :D ...enda jag gjort är att kupa upp lite jord vid plantorna som typ stöd ... Lär nog växa så det knakar hos den där odlaren med fårgödsel...
  Ha ha ha , ja så brant att dom välter baklänges   ;D
 Ja , jag hade för mej det också Tännlappen.
 Gubben är 70 -75 år gammal och odlade jordgubbar i bäddarna

« Senast ändrad: 11 jun-13 kl 22:59 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #299 skrivet: 12 jun-13 kl 07:08 »
  Rappen : Jag har haft både Weibulls och Hasselfors på 15 kg's säckar då , men det verkar ju som att man ska försöka få tag på '' riktig'' hönsskit....
                Använder du '' Guldvatten ''  Rappen  ?    Där kan du ge dom en riktig kvävechock , utblandat 1:10 , 1 guld 10 vatten
           Frågade en barndomskompis som kan mkt om odling i allmänhet om jag kunde sätta plantorna i ren kogödsel , men han sa att det blir för starkt.
           Men när jag pratade med Balder , alltså Himleodlaren , så resonerade han att det inte går att övergöda en tobaksplanta.
           Exemplet var taget uppe fr Hisingen i Göteborg , utanför ett reningsverk däruppe berättade han att det växte tomater som bara den , det var ju tomatkärnor  som låg  resterna efter
           reningsverket och det växte visst riktigt bra.
           Alltså i 100 % ren s--t.
Ko-gödsel är ju ett av dom svagaste gödslen och används ofta som jordförbättring.
Kalv-gödsel är starkare så att det är skillnad på skit och skit.
-Vilken ras har oxå lite betydelse, dom där lång håriga små nöt djuren med långa horn ska inte ha allt för bra gödsel (ska vara för mycket mineraler i avföringen).
Jag har tidigare odlat både jordgubbar,tomat och potatis i en gödselstack (den hade då inte används på ett halvår). Resultatet blev väldigt bra. Så att det borde funka med Tobak.

-Har själv funderat på att tigga till mig lite Älg-Blod (som jag fryser ner)  så att jag kan göra blodvatten av till min tobak nästa år, det borde vara något för den som kan fixa (Det är något som funkar bra för den som har mycket mossa i gräsmattan iaf)..
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 07:15 av Sork »

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser