Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219614 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #320 skrivet: 14 jun-13 kl 22:50 »
Rustica, alltid lika roligt att se dina filmer och bilder, så jag skall inte vara sämre jag, inte så stort land, men här är en bild på mitt största blad i vilket fall.

Tack Rappen , det är kul att höra att du tycker mina upplägg !

Rustica1962

• Halland
« Svar #321 skrivet: 15 jun-13 kl 09:15 »
   Nya bilder från Balder i Himle , denna gång med måttstock 
   Alida här under , var den 87 eller 97 ?                                                                                                                                 

=    ''Korsning''  Alida/Rustica , verkar vara mest Rustica på 87 cm som högsta notering .       

« Senast ändrad: 15 jun-13 kl 15:21 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #322 skrivet: 15 jun-13 kl 14:10 »
..Onekligen kraftfulla plantor Balder har  :D ... Balder du kanske läser här ibland ? Skulle vara intressant att veta hur du drog upp dina plantor innan utsättning...Bredsådde du? eller sådde du i krukor en och en och därmed slapp omplantering? Drevs dom upp i växthus? Vet att jag själv tappar tid när jag bredsår och sedan planterar om i småkrukor....

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #323 skrivet: 15 jun-13 kl 16:18 »
Balders Plantor är riktigt fina.. När såddes fröerna??
-Faktiskt riktigt trevligt att titta på alla vackra tobaksplantor.

Mina egna ligger långt efter fast växer rätt bra dom också. Min första sådd har jag dock inte haft tid att besöka på ett tag men grannen sköter nog om dom får jag hoppas.
Men min senare sådd är dock 20cm nu..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

danskemanden

• Danmark
« Svar #324 skrivet: 15 jun-13 kl 17:29 »
Meget fin dyrkning, Balder. Skal det være snus? Ni hundrede frøplanter * ca 150g rawtobakko bør give 335 kg snus. Hvis du snuser 50g dag det vil vare i 18 år. Masser! ;D

Rappen

• Bohuslän
« Svar #325 skrivet: 15 jun-13 kl 17:50 »
Satan i gatan vilka monster ! :o
Balder kommer att få en JÄKLA massa snus, förresten, jag planterade ut ungefär samma
tid som Balder, mina största är kanske runt 40cm höga  :(
Mycket imponerande Balder, mer info om din odling tas tacksamt emot  o:)
Rustica, jo, dina bilder och filmer är minst sagt inspirerande, keep it up !

Rustica1962

• Halland
« Svar #326 skrivet: 15 jun-13 kl 20:13 »

Det bara vräker ner regn härnere med en del åska på det , hoppas jorden  ( leran ) hinner svälja....
  Tror mer på typ en 50 gr / planta x 850 plantor = 42,5 kg x 2,5 kg snus / kilo massa = c:a 100 kg snus , men det klarar man ju sig länge på i vilket fall som helst.....
  Tänkte att jag ska försöka att inte köra ut o kolla nu på nästan 1 vecka , det lär väl regna en del nu så vattna behöver man nog inte bekymra sig över
  Här kommer fler filmer + bilder , det kan du lita på Rappen , och Tack ska du ha Tännlappen för att du gillade mitt land !

Önskar alla en trevlig tobakshelg !

Maria C S

• Småland
« Svar #327 skrivet: 16 jun-13 kl 13:41 »
Jättefint land och film rustica .. trevligt att se  :)
Ja själv har jag inte fått ut mina plantor än virginian grodde bara 3 men jag missade att vattna (ställde lådan högre upp och den torkade ut för snabbt)
Bättre kom Maryland som nu trängs i så lådan än men dom e pigga och livskraftiga och dom grodde lätt och snabbt jämfört med virginia som är det enda jag odlat innan.

Regnet vräker ner och planen är att få ut allt kommande vecka.. allt e sent här.. men men...

Jag kommer att ta frön i höst.

Jag vet inte om det blir rök tobak eller om jag hel hjärtat ska ge mej på snus för jag fick problem med lungorna i vintras och det är kanske dags att låta dom slippa rökandet (är inte bra än, ska hämta läkemedel på apoteket)

Rapporterar vidare senare. Har beställt nematoder (slut hos tillverkaren(i engand) och fås tidigast vecka 26 i sverige)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #328 skrivet: 16 jun-13 kl 16:30 »
  Tack ska du ha Maria C S !
  Håller på att bygga upp ett nytt lager med Guldvatten som jag tänkte vattna med till Midsommar.
  Lycka till med din odling !

= Hittade denna när jag var ute o snurrade på nätet , någon Dark Fire Typ kanske Kentucky , rena monstret
« Senast ändrad: 16 jun-13 kl 17:16 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #329 skrivet: 16 jun-13 kl 18:45 »
 :D...Japp tobaksmonster  :o ...Tänkte på er som har många sorter och som ska ta frön...Själv använt fiberduk som jag klippt i en stor cirkel...åtgång av material mycket stor men jag har inte så många olika sorter...Borde vara bättre att försöka limma eller sy ihop en lång liksom tunnel av lämplig diameter och sedan klippa önskad längd och kanske bara häfta ihop så det blir en påse eller huva...förhoppningsvis mindre materialåtgång. Övrigt: Typ ängssnigel varit synlig men än så länge i mindre mängd...

Maria C S

• Småland
« Svar #330 skrivet: 16 jun-13 kl 19:42 »

Tack ska du ha Maria C S !
  Håller på att bygga upp ett nytt lager med Guldvatten som jag tänkte vattna med till Midsommar.
  Lycka till med din odling !

= Hittade denna när jag var ute o snurrade på nätet , någon Dark Fire Typ kanske Kentucky , rena monstret

:o oh shit !! De va monster plantor .. he he trodde de va från din odling rustica  ;D innan jag skrollat ner  :)

Jag har spritt kaffe sumps vatten över hela landet idag å mer kaffe har kommit från vandrarhemmet .. vilken tillgång :D så det blir nog fart på odlingarna vad tiden lider.

Rustica1962

• Halland
« Svar #331 skrivet: 16 jun-13 kl 20:05 »

Önskar det hade varit det , Maria , men man får hålla tiilgodo med det lilla man har.
   Har faktiskt någon planta som är en Kentucky Dark Fire men kan väl aldrig tänka att den blir så här stoor
   Skrev till en frökompis i USA häromdagen som kommit över en rätt stor samling frö av alla dess olika sorter ( tobaksfrö såklart ) och gjorde en önskelista till honom.
   Blir spännande att se vad han tycker om den..... :-[
« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 18:23 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #332 skrivet: 16 jun-13 kl 20:06 »
:D...Japp tobaksmonster  :o ...Tänkte på er som har många sorter och som ska ta frön...Själv använt fiberduk som jag klippt i en stor cirkel...åtgång av material mycket stor men jag har inte så många olika sorter...Borde vara bättre att försöka limma eller sy ihop en lång liksom tunnel av lämplig diameter och sedan klippa önskad längd och kanske bara häfta ihop så det blir en påse eller huva...förhoppningsvis mindre materialåtgång. Övrigt: Typ ängssnigel varit synlig men än så länge i mindre mängd...
jag har skydds overaller av typ fiberduk som jag tänkt ta armar och ben av och göra påsar av..
-Någon som vill ha prov påsar??

Kan dess värre inte helt 100 lova att jag hinner göra jätte många men några ska jag nog hinna fixa om någon är jätte intresserad..
Pma mig i sf.

Maria C S

• Småland
« Svar #333 skrivet: 16 jun-13 kl 22:16 »

Önskar det hade varit det , Maria , men man får hålla tiilgodo med det lilla man har.
   Har faktiskt någon planta som är en Kentucky Dark Fire men kan väl aldrig tänka att den blir så här stoor
   Skrev till en frökomis i USA häromdagen som kommit över en rätt stor samling frö av alla dess olika sorter ( tobaksfrö såklart ) och gjorde en önskelista till honom.
   Blir spännande att se vad han tycker om den..... :-[

Nä vi kan nog inte räkna med att få såna stora plantor här ens under optimala förhållanden.
Generellt så blir växter lägre, ju längre norr man kommer och det gäller de flesta växter.

De e så kul att ha kontakt med andra odlare i världen. Hoppas du får lite roliga önske frön  :)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #334 skrivet: 17 jun-13 kl 12:38 »
Nä vi kan nog inte räkna med att få såna stora plantor här ens under optimala förhållanden.
Generellt så blir växter lägre, ju längre norr man kommer och det gäller de flesta växter.

De e så kul att ha kontakt med andra odlare i världen. Hoppas du får lite roliga önske frön  :)

Stora blad hänger ofta samen med få blad, 5 -10 blad pr. planta kan ge mer vikt en 20-30 blad då bara dom nedersta blir mogna på våra korta sommarmånader.
Läste i en gammal tobaks bok från Amerika att många odlare toppade sina plantor tidigt, 5 - 10 blad pr. planta var igen efter toppningen, och dom hade mera vikt pr. planta en dom som toppade mindre.

Rustica1962

• Halland
« Svar #335 skrivet: 17 jun-13 kl 14:35 »

Intressant aspekt på förfarande , Lurkers

Maria C S

• Småland
« Svar #336 skrivet: 17 jun-13 kl 19:52 »
Tack Lurkers det var helt nytt för mej, kanske ha några test plantor som blir toppade  :).
Det är logiskt att energin skulle kunna gå till att göra större blad om toppen försvinner.

Rustica1962

• Halland
« Svar #337 skrivet: 17 jun-13 kl 20:55 »

Annorlunda sätt att plantera tobaksfrö på , givetvis från USA.Tyvärr utan text

Just Finished Planting My Virginia Gold Tobacco Seeds! Using Soil Blocks!
« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 21:16 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #338 skrivet: 18 jun-13 kl 01:14 »
Stora blad hänger ofta samen med få blad, 5 -10 blad pr. planta kan ge mer vikt en 20-30 blad då bara dom nedersta blir mogna på våra korta sommarmånader.
Läste i en gammal tobaks bok från Amerika att många odlare toppade sina plantor tidigt, 5 - 10 blad pr. planta var igen efter toppningen, och dom hade mera vikt pr. planta en dom som toppade mindre.
Det har jag oxå läst, En burley jag kom över rek att man inte låter få mer än 14blad för bästa resultat. Tyvärr är det dom som åkte ut i slänten och sniglarna tyckte skulle ha noll blad för bästa resultat...

-har väl 3 sådana plantor kvar vid liv nu och kommer nog   inte göra några egna tester med det i år (utan det som blir det blir) ska däremot ta fröer från alla sorter som går i blom.
Min bondtobak kommer starkt nu medan Black bolivian verkar saka efter lite (har dock inte hört med grannen hur hans mår). 
Min Jupiter Burley liknar mer och mer Alida men växer piggare för mig än alidan..
Roligt som fan att se hur de olika sorterna växer och anpassar sig olika bra..
« Senast ändrad: 18 jun-13 kl 01:20 av Sork »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #339 skrivet: 18 jun-13 kl 18:28 »
Jäkligt kul att se allas bilder! Herregud va stora Plantor Balder har! Hur lång tid tar det innan plantorna börjar växa efter man satt ut dem? Satte ut mina 1 juni, de lever å ser ganska bra ut men tycker de växer lite dåligt:(. Har hört att de ska kunn växa 5 cm/dag!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser