Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219618 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #340 skrivet: 18 jun-13 kl 21:15 »
...Mina plantor har snart varit ute i en månad...ser att aktiviteten ökar mer och mer...snart skjuter dom fart som raketer  :o ...Hmmm...Man göder sin gris men gödslar sina plantor läste jag i en bok så man vet skillnaden  :D ..

Rustica1962

• Halland
« Svar #341 skrivet: 18 jun-13 kl 22:04 »
Jäkligt kul att se allas bilder! Herregud va stora Plantor Balder har! Hur lång tid tar det innan plantorna börjar växa efter man satt ut dem? Satte ut mina 1 juni, de lever å ser ganska bra ut men tycker de växer lite dåligt:(. Har hört att de ska kunn växa 5 cm/dag!!

Det kan man säkert inte generalisera , HasseStefan. Vi har säkert olika jordar allihop och har gödslat i olika utsräckning + vattnat med nässlor och annat smått och gott , en del inte osv....
Jo , Balders plantor är ena riktiga monster tycker jag också , men sist jag pratade med honom tyckte han att dom hade typ stannat av en del i utvecklingen.
Var faktiskt ute o vattnade mina nu ikväll och tyckte det såg riktigt  bra ut och blev självklart  glad för det  :D
Mina första 13 ekipage ( med 5 el flera i ) satte jag ut för drygt en månad sedan , jagat på dem med xtra hönsgödsel efter plantering + saltkalkpeter som ger en mkt häftig kväveeffekt.
Bra där Tännlappen , helt rätt inställning  ;D
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 07:52 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #342 skrivet: 18 jun-13 kl 23:36 »
 ..Fixar in lite bilder hur det ser ut i nuläget som sagt är jag nöjd  :D

Här en bonusbild,växthuset på natten  :o  :o  :o

Smajsan

• -
« Svar #343 skrivet: 18 jun-13 kl 23:43 »
Wow vilka plantor Tännlappen  :D
Men spindeln *ryser* hur stor var den? ÅÅhh! vad äcklig  :-X

Jag ska plantera ut mina plantor i helgen.
Ska då försöka få till en bild att sätta in här. Har gödslat ganska hårt med höns skit direkt från bajsbrädan. upplöst i vatten över natten. Och om dom gillar det. Man nästan hör hur dom växer....tack o lov.
Börjar faktiskt tro att jag kan få några plantor att överleva, så jag kan ta frö iallafall.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

• -
« Svar #344 skrivet: 19 jun-13 kl 00:00 »
 :D ..Tackar  Smajsan... Spindeln stor som en korsspindel fick förstora lite med mobilen,lös med en lampa samtidigt  :D...Blev en häftig bild  ;D av växthusväktaren.. Tror det är en kubikspindel...Hoppas det går bra med utplanteringen..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #345 skrivet: 19 jun-13 kl 02:35 »
Jaha vad tror ni om mitt första experiment??
-En påse av Microfiber filter ???
Jag kan med en gång säga att stängningen inte kommer funka som tänkt...

Men den bör ju funka iaf (allt blir inte som man tänkt)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #346 skrivet: 19 jun-13 kl 07:30 »
Jäkligt kul att se allas bilder! Herregud va stora Plantor Balder har! Hur lång tid tar det innan plantorna börjar växa efter man satt ut dem? Satte ut mina 1 juni, de lever å ser ganska bra ut men tycker de växer lite dåligt:(. Har hört att de ska kunn växa 5 cm/dag!!

Tar ofta någon veckor innan dom sätter fart, dom första veckorna brukar dom all energin på å utveckla rotsystemet, ( därför bra att inte vattna så mycket i början) då vaxar dom inte mycket, men dina plantor kommer garanterat å starta sin väg upp nu  :D  ( Ge dom lite gödning flytande sådan, feks. hönsgödning så ska du se att dom rör på sig, mycket tid igen av odlingssäsongen.

Rustica1962

• Halland
« Svar #347 skrivet: 19 jun-13 kl 10:06 »

Har du någon/ några bilder från ditt land Lurkers ?
  Hade varit spännande att se hur det ser ut hos dig...... :D

Lurkers

• Värmland
« Svar #348 skrivet: 19 jun-13 kl 11:48 »

Har du någon/ några bilder från ditt land Lurkers ?
  Hade varit spännande att se hur det ser ut hos dig...... :D

Njet! har ingen bilder från mitt land ...enda, var något sent ute i år så inte så stora plantor enda, lite mindre en Tännlappen's, men dom kommer..ska se om jag tar bilder dom närmste dagarna.Har dessutom tagit bort dom 2 nedersta bladparen från alla plantor så dom ser lite spinkiga ut (just nu  ;D )
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 11:58 av Lurkers »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #349 skrivet: 19 jun-13 kl 13:28 »
"Har dessutom tagit bort dom 2 nedersta bladparen från alla plantor"
Jag gjorde faktiskt samma sak idag, då dom inte såg så aptitliga ut + att dom var små.
Var inte så säker på om det var rätt eller fel, men när "rävar" som Lurkers gör samma så
kan det ju inte vara så galet..

Lurkers

• Värmland
« Svar #350 skrivet: 19 jun-13 kl 14:26 »
"Har dessutom tagit bort dom 2 nedersta bladparen från alla plantor"
Jag gjorde faktiskt samma sak idag, då dom inte såg så aptitliga ut + att dom var små.
Var inte så säker på om det var rätt eller fel, men när "rävar" som Lurkers gör samma så
kan det ju inte vara så galet..

Vet ej om rätt eller fel, men för cigarr-produktion så är dom bladen inte mycket till bruk, et annat plus är att dom små åkersniglarna får mindre utrymme å gömma sig på, + att jag kommer å toppa plantorna till max 10 -12 blad, tror inte många klarar å få 20-30 blad pr. planta mogna här i Sverige, men för dom som malar alt upp till Snus spelar det antagligen mindre roll.

Maria C S

• Småland
« Svar #351 skrivet: 19 jun-13 kl 15:26 »
Jag tar bort dom nedersta för att det ska bli luftigt och mindre risk för bettskador svampar mm.

Är det någon som har pejl på vad man kan samodla dom med ? Tar tacksamt emot tips, gillar inte bar jord även om sniglarna inte heller gör det.

Kaffe verkar vara riktigt bra mot sniglar.

Google översättning:

Nature 417, 915-916 (27 juni 2002) | doi: 10.1038/417915a

Pest Control: Koffein som repellent för sniglar

Robert G. Hollingsworth1, John W. Armstrong1 & Earl Campbell2, 3

Överst på sidan
De flesta kommersiella produkter för snigel och snigel kontroll innehåller antingen metaldehyd eller metiokarb som aktiv ingredient1, vars rester inte är tillåtna i livsmedelsgrödor i Förenade States2. Vi har upptäckt att lösningar av koffein är effektiva i att döda eller stöta bort sniglar vid applicering på bladverk eller odlingssubstratet av växter. Eftersom koffein är en naturlig produkt och klassificeras av US Food and Drug Administration som GRAS (i allmänhet som säkra ") compound3, har den potential som ett miljömässigt acceptabelt alternativ ämne för bekämpning av sniglar på livsmedelsgrödor.

Överst på sidan
US Pacific Basin Agricultural Research Center, USDA-Agricultural Research Service, PO Box 4459, Hilo, Hawaii 96720, USA
USDA-APHIS-WS-National Wildlife Research Center, 10880 Box, Hilo, Hawaii 96721, USA
Nuvarande adress: US Fish and Wildlife Service, Box 50088, Honolulu, 96.850 Hawaii, USA
Korrespondens till: Robert G. Hollingsworth1 e-post: E-post: rholling@pbarc.ars.usda.gov

Orginal länk:

http://www.nature.com/nature/journal/v417/n6892/abs/417915a.html
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

• -
« Svar #352 skrivet: 19 jun-13 kl 15:35 »
..Ska pudra med träaska om det blir stora angrepp...har sparat aska  :D ...Som Lurkers säger dom där minsta bladen typ sandbladen längs ner är det nog bara att hysta bort speciellt om man odlar med lite överskott....

Lurkers

• Värmland
« Svar #353 skrivet: 19 jun-13 kl 23:28 »
Jag tar bort dom nedersta för att det ska bli luftigt och mindre risk för bettskador svampar mm.

Är det någon som har pejl på vad man kan samodla dom med ? Tar tacksamt emot tips, gillar inte bar jord även om sniglarna inte heller gör det.

Kaffe verkar vara riktigt bra mot sniglar.

Google översättning:

Nature 417, 915-916 (27 juni 2002) | doi: 10.1038/417915a

Pest Control: Koffein som repellent för sniglar

Robert G. Hollingsworth1, John W. Armstrong1 & Earl Campbell2, 3

Överst på sidan
De flesta kommersiella produkter för snigel och snigel kontroll innehåller antingen metaldehyd eller metiokarb som aktiv ingredient1, vars rester inte är tillåtna i livsmedelsgrödor i Förenade States2. Vi har upptäckt att lösningar av koffein är effektiva i att döda eller stöta bort sniglar vid applicering på bladverk eller odlingssubstratet av växter. Eftersom koffein är en naturlig produkt och klassificeras av US Food and Drug Administration som GRAS (i allmänhet som säkra ") compound3, har den potential som ett miljömässigt acceptabelt alternativ ämne för bekämpning av sniglar på livsmedelsgrödor.

Överst på sidan
US Pacific Basin Agricultural Research Center, USDA-Agricultural Research Service, PO Box 4459, Hilo, Hawaii 96720, USA
USDA-APHIS-WS-National Wildlife Research Center, 10880 Box, Hilo, Hawaii 96721, USA
Nuvarande adress: US Fish and Wildlife Service, Box 50088, Honolulu, 96.850 Hawaii, USA
Korrespondens till: Robert G. Hollingsworth1 e-post: E-post: rholling@pbarc.ars.usda.gov

Orginal länk:

http://www.nature.com/nature/journal/v417/n6892/abs/417915a.html

Jag har aldrig sniglar i min ört (pallkrage) 8-10 forskeliga örter men har en aning om att dom hatar timjan. så vi-får-se en risk att jag blandar upp med Timjan nästa år...bara att hopa att mina cigarrer inte smakar (eller luktar bränt Timjan)...då har man väl polisen på nacken rätt fort  ;)
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 23:34 av Lurkers »

Maria C S

• Småland
« Svar #354 skrivet: 20 jun-13 kl 09:21 »
Jag har aldrig sniglar i min ört (pallkrage) 8-10 forskeliga örter men har en aning om att dom hatar timjan. så vi-får-se en risk att jag blandar upp med Timjan nästa år...bara att hopa att mina cigarrer inte smakar (eller luktar bränt Timjan)...då har man väl polisen på nacken rätt fort  ;)

Jaha, noterar det, jag vet att dom inte tål pelargoner men dom blir ju så hiskeligt fula i regn.

He he ja man veta aldrig konstiga dofter från tobaken  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #355 skrivet: 20 jun-13 kl 09:31 »
   112 SVT Text        Torsdag 20 jun 2013
   INRIKES PUBLICERAD  19 JUNI         

"EU-förslag kan stoppa snuset"       

Inför EU:s ministermöte om tobaks-   
  lagstiftningen på fredag varnar snus-
  tillverkaren Swedish Match för att EU
  kan vara på väg att helt stoppa       
  svenskt snus.                         

Det senaste kompromissförslaget inne-
  fattar enligt bolaget förbud mot till-
  satser som förenklar nikotinupptag.   
  Snus innehåller natriumkarbonat, E500,
  som är ett sådant ämne.               
                                                                                    http://www.di.se/artiklar/2013/6/20/snuset-hotat-pa-allvar-av-eu/
  -Det finns inga backup-planer för hur                             http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5570225
  man skulle tillverka svenskt snus utan
  natriumkarbonat, säger informations- 
  chefen Patrik Hildingsson till SR:s   
  Ekoredaktion.     
« Senast ändrad: 20 jun-13 kl 10:28 av Rustica1962 »

Balder

• Halland
« Svar #356 skrivet: 20 jun-13 kl 10:35 »
Här kommer en liten sammanfattning av tobaksodlingen i Himle.Bra jord och bra väder gröna fingrar och lite tur!Jag började så den 8/3 och jag bredsådde i planteringsjord, planterade om dom när dom fått sina första blad i yrkesodlarjord,började bära ut dom i växthuset på dagarna skolade om dom när dom var 6-10 cm.Fick stå kvar i växthuset över natten från slutet av mars,började plantera ut dom den 11/4 i två land som var gödslat med 3 kärror hönsskit och en spann aska var.Sedan har jag stödgödslat en gång med nässelvatten och hönsskit och vattnat vid behov då det inte har regnat mer än ett par ggr.Men dom har sol hela dagen och växt så det knakade men det börjar avta nu Rusticas Rustica verkar ha stannat på 112cm Alidan har väl lit kvar att ge och har nått 148 förra året paserade dom 2m och det blir snus alltihopa.

Lurkers

• Värmland
« Svar #357 skrivet: 20 jun-13 kl 11:24 »
Här kommer en liten sammanfattning av tobaksodlingen i Himle.Bra jord och bra väder gröna fingrar och lite tur!Jag började så den 8/3 och jag bredsådde i planteringsjord, planterade om dom när dom fått sina första blad i yrkesodlarjord,började bära ut dom i växthuset på dagarna skolade om dom när dom var 6-10 cm.Fick stå kvar i växthuset över natten från slutet av mars,började plantera ut dom den 11/4 i två land som var gödslat med 3 kärror hönsskit och en spann aska var.Sedan har jag stödgödslat en gång med nässelvatten och hönsskit och vattnat vid behov då det inte har regnat mer än ett par ggr.Men dom har sol hela dagen och växt så det knakade men det börjar avta nu Rusticas Rustica verkar ha stannat på 112cm Alidan har väl lit kvar att ge och har nått 148 förra året paserade dom 2m och det blir snus alltihopa.

Mycket fine plantor du har!!

11/4 var inte tjälen gått ut  av jorden här i Varmland! så i år blev det något sen utplantering.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #358 skrivet: 20 jun-13 kl 15:07 »
Tack för informationen Balder !
Jag hade fått för mig du planterade ut i maj, vilket fick mig att undra vad för super knep du har, nu känns det "lugnare" ;-)
Ang kaffesump mot sniglar så kan jag bara konstatera att det ser ut att fungera utmärkt för min del, två mördare
har jag avrättat, och efter det började jag med kaffet= totalt snigelfritt.
Måste säga att doften i landet är underbar, en tydlig cigarr doft, som får det att vattnas i munnen =)
Ser riktigt lovande ut så här långt !

Rustica1962

• Halland
« Svar #359 skrivet: 20 jun-13 kl 23:02 »
Tog lite midsommarbilder på en del av mina plantor , och lägger upp en video imorron .

=  Olika sorters Bondtobak  kan man väl säga                                                                                                                                                                                      = Black Mammoth 
=  Isla Pueblo
= Mammoth + dosa
   =    samma
= Pueblo + dosa i jämförelse 
= Africa Red
=  Corojo
=  Corojo , cigartobak som blir snus istället
= Hos en granne                                                   
« Senast ändrad: 20 jun-13 kl 23:33 av Rustica1962 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser