Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219645 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #400 skrivet: 23 jun-13 kl 00:33 »
Smajsan du borde ju få en skörd tycker jag,bara juni än så länge... Övrigt: Här hittade jag en video där dom gör fåror och vad synes fyller med gödsel och sedan jord på,sedan i med stora plantor och på med en krans av gräs  8) ..

Cultivation of tobacco: കാസര്‍ഗോഡിലെ പുകലയിലകൃഷി

Maria C S

• Småland
« Svar #401 skrivet: 23 jun-13 kl 07:24 »
Bra film Tännlappen.
Så tycker jag man ska göra om man har lerjord, och bara öka på med organiskt material i massor i mitten och på bäddarna.
Lerjord är ett hel..te att hantera för kroppen.
Men man har ju den jord man har så det gäller att få upp mullhalten där man vill ha den.

Min erfarenhet är att man klarar den mesta externa närings tillförseln med nässelvatten.

Snabbvarianten av nässelvatten är att hälla kokande vatten på nässlorna och så får det dra till nästa dag och sen kan man ta från den tills den vanliga långsamma varianten mognar till sig.Även denna blir bättre med tid, dvs om man inte har något alls.

Om man har bredsått och särar och planterar ut plantorna så stannar dom upp, det är normalt och inget fel.
Vill man ha optimala skördar så planterar man ju om dom i varsin kruka när dom är små. så dom får utvecklas var för sig.

Jaha midsommaren har varet å inte har jag fått ut mina än.. :-[ blir nog ingen vidare skörd men så kan de vara.
Mesta tiden har lagts på vattensystem och bäddar till mat odling och stängsling mm.
Man kan inte hinna och orka allt på första säsongen.
Mycket kvickrot så de e nog bara att göra så gott det går så blir det desto roligare nästa år, ser det inte som meningsfullt att stressa då missar man det viktigaste och det är för mej njutningen att gå å pilla i jorden.

Rustika ska bli spännande att följa dina experiment, hål med hönsgödsel i verkar vara ett smart drag, följer med spänning hur det går  :)

Det är alltid en ögonfröjd att se hur det växer och jag njuter av det jag redan fått igång.
Men det är en njutning att se era fina odlingar med,,, gottar mej lite.

Kompostera i säck har jag inte hört om innan låter intressant, vill gärna veta mer  :)
Tänker på kirskål borde ju bli ett bra tillskott med mycket näring, om man bara tar bladmassan men å andra sidan så om man får upp temperaturen så dör väl rötterna med ?

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LisaTorun

• -
« Svar #402 skrivet: 23 jun-13 kl 09:01 »
Tännlappen:
Tack för det rådet :) Tror jag låter dem vara kvar ute och täcker med fiberväv.
Ang. leran så står dom inte i det nu, men jag tänkte om det som någon sa, kunde vara planteringsjordens fel plantera ut dom i "riktiga" jorden istället och där har vi lera. Men nu provar jag nog att ha kvar dem i pallarna lite till. :)

Lurkers:
Tack för det. :) Nu blir jag lite lugnare.

Rustica1962

• Halland
« Svar #403 skrivet: 23 jun-13 kl 10:15 »

Tack ska ni ha , både Lurkers o Smajsan !
  Tittade igenom mina frökuvert jag hade i kylen och läste i ett brev som följde med en av sorterna. '' This mature plant is 10 '' tall.Don't forget they need water and Bat Guano.
  Bat Guano is a great natural organic fertilizer.
  Kollade upp det och översätter det till : Avföring och urin från sjöfåglar , grottfladdermöss och sälar.
  Guano (via Spanish, ultimately from the Quechua wanu, meaning "dung") is the feces and urine of seabirds, cave-dwelling bats, and seals.[1] Guano manure is a highly effective fertilizer due to its high phosphorus and nitrogen content and its relative lack of odor compared to other forms of organic fertilizer such as horse manure.
Guano was an important source of nitrates for gunpowder.[when?]= från wikipedia och sökord guano
   Så , Bat Guano i detta fallet är alltså bara från fladdermöss efter vad jag kan förstå.
   För den som är intresserad av att köpa finns det bl.a här :  http://www.sneckenstrom.se/godning/grottmans-bat-guano-1-kg.html
   Han har visst olika förpackningar från ett  1/2 kg och uppåt . 3 kg för 144 :-      OBS  !    Jag ''lobbar'' INTE för ovanstående adress , bara hittade detta och tyckte det verkade intressant.
  En '' liten'' film om en som använder både Epsom Salt och Bat Guano i Sverige : http://www.shaggkvist.se/2013/05/09/chilivard-med-epsom-salt-och-grottmans-bat-guano/

Rustica1962

• Halland
« Svar #404 skrivet: 23 jun-13 kl 11:34 »

Så jag ljög för plantorna nu vid plantering o sa att midsommar är det ju först på måndag.
Hoppas dom gick på det .

Ljug för dom en gång till och säg att du sa fel igår.Det är den 23:e MAJ idag..... ;) ;D :D
« Senast ändrad: 23 jun-13 kl 11:45 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #405 skrivet: 23 jun-13 kl 11:42 »

Maria C S

• Småland
« Svar #406 skrivet: 23 jun-13 kl 12:33 »
Jag har odlat ganska mycket i 5 liters spannar från storköken men det finns ju större.
Dom är utmärkta att odla i och hållbara, många krukor i plast faller sönder efter ett år, men dessa går att använda om och om igen.

Och man får dom gratis. Litet tips på bra behållare, sen är dom ju kanske inte så vackra att titta på men det kan man ju ordna nån ram eller liknande runt så slipper man se dom (om man tycker det är fult)

Dom har gräddfil å sylt, inläggsgurka mm i dessa.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

• -
« Svar #407 skrivet: 23 jun-13 kl 12:45 »
...Ja dom där spannarna är väl så att säga livsmedelsgodkända..pp-plast...kanske märkta med kniv å gaffel... Lyfte lite på ett lager med gräs mellan plantorna..ser gott ut verkar bli ett bra liv där under gräset... Övrigt spionerade jag på en Engelsk sida... En snubbe som skämde bort sina små tobaksplantor, satte petflaskor över så det blev som små typ växthus... :D.... Huh Rustica 1962... not cheap med fladdermusdynga...går en förmögenhet om man ska sprida det i en tobaksodling eller en gräsmatta...

Rustica1962

• Halland
« Svar #408 skrivet: 23 jun-13 kl 12:58 »

Nej , det gör ju inte det Tännlappen , faktiskt.
 Man köper 3 kg , vilket är det samma som 3000 gram.
 Lägger 1 tsk ( 3 gr ) runt varje planta 3-5 ggr / säsong.  3 gram x 5 ggr = 15 gram per planta och år.
 100 plantor x 15 gram = 1500 gram
 200 plantor x 15 gram = 3000 gram för 144 :- , det är väl inte dyrt ?

Tännlappen

• -
« Svar #409 skrivet: 23 jun-13 kl 13:37 »
 :D...Ja du Rustica 1962... Hmmm..en tesked... Njaaaaa...Man får nog tänka sig lite större mängder när det gäller tobak,tomat gurka,squach..trädgård övrigt....Tänk så mycket du gödslat redan och höneskit är inte fy skam om man säger så...  :-X

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland

Rustica1962

• Halland
« Svar #411 skrivet: 23 jun-13 kl 15:32 »
   Vilket litet mysigt land du har där Lurkers !
   Du gör både snus och cigarer av din tobak om jag inte minns fel ?
   Eller fintobaken till '' garrarna'' och resten blir snus.... ;D
   Tännlappen : Inte sagt att man behöver använda det i år , men kanske nästa år , vem vet ?
   Tycker det är en intressant aspekt  sett från ett gödselperspektiv.

Lurkers

• Värmland
« Svar #412 skrivet: 23 jun-13 kl 15:51 »
   Vilket litet mysigt land du har där Lurkers !
   Du gör både snus och cigarer av din tobak om jag inte minns fel ?
   Eller fintobaken till '' garrarna'' och resten blir snus.... ;D
   Tännlappen : Inte sagt att man behöver använda det i år , men kanske nästa år , vem vet ?
   Tycker det är en intressant aspekt  sett från ett gödselperspektiv.

Tack du! Det som bliver till övers från cigarrerna blir snus.

Tännlappen

• -
« Svar #413 skrivet: 23 jun-13 kl 18:14 »
Rustica 1962 ....Får lägga till fraktkostnad med om man inte bor i Surte,kommer över 2299gram så frakt blir 81kr vilket då gör att kilopriset hamnar på 75kr...Näringsvärdet verkar högre i guano än höna så mindre mängd behövs ju vid spridning. Vad kilopriset på hönsgödsel är vet jag inte. Ändrar lite här...hittat en säck hönsgödsel 15liters ska nog väga 9kg för 74,95 kr st. Kilopriset blir då ungefär 8.32kr kilot...Går kanske hitta billigare detta var ett känt märke...
« Senast ändrad: 23 jun-13 kl 18:29 av Tännlappen »

Tännlappen

• -
« Svar #414 skrivet: 23 jun-13 kl 18:16 »
...Nu är du på G Lurkers  :o ...fina plantor...Nu behöver du bara oroa dig för sniglarna som lurar i buskarna runt om  ;)

Smajsan

• -
« Svar #415 skrivet: 23 jun-13 kl 18:58 »
Här kommer lite bilder, hoppas de går att se. Jag är inte så bra på att lägga in bilder.
Vi började på landet på midsommar afton. då såg det ut så här.
Bara gräsmatta.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #416 skrivet: 23 jun-13 kl 19:08 »
Här är midsommar dagen, allt är uppe, plast, nät och trådar.
Måste stänga alla djur ute  :P
Vi lade först 5 kärror höns skit på gräset, sedan 10 kärror kompost jord.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #417 skrivet: 23 jun-13 kl 19:17 »
Och här är senare igår kväll. Allt är planterat  :D och vattnat. Och idag har det regnat stilla sommar regn varvat med sol. Kan man önska bättre väder dagen efter plantering?
Jag börjar nu tro på en liten skörd för dom ser riktigt glada ute i sitt nya land.
Nu när jag vet hur bilderna sätts in kan det komma fler efter hand som dom växer, om ni vill se?

Jag är iallafall lyckligast av lyckliga som har kommit så långt. Jo just jag har även planterat craspedia (solboll) efter galler kanten. och jag har tagit bilden idag, men allt blev klart igår.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #418 skrivet: 23 jun-13 kl 20:22 »
Härliga bilder och filmer ni har lagt ut gott folk!! Ser ju helt fantastiskt ut! Mina egna plantor tror jag allt har börjat växa nu! Det tog ca 5 veckor men nu jävlar så! Vad har ni för erfarenhet av att lägga tidningar mellan raderna å lägga gräsklipp över? Tycker det börja bli lite för grönt mellan tobaken. Förr så va det ju olika kemikalier i tidningar men nu lär ju allt det va borta ad jag har läst!

Lurkers

• Värmland
« Svar #419 skrivet: 23 jun-13 kl 22:10 »
Och här är senare igår kväll. Allt är planterat  :D och vattnat. Och idag har det regnat stilla sommar regn varvat med sol. Kan man önska bättre väder dagen efter plantering?
Jag börjar nu tro på en liten skörd för dom ser riktigt glada ute i sitt nya land.
Nu när jag vet hur bilderna sätts in kan det komma fler efter hand som dom växer, om ni vill se?

Jag är iallafall lyckligast av lyckliga som har kommit så långt. Jo just jag har även planterat craspedia (solboll) efter galler kanten. och jag har tagit bilden idag, men allt blev klart igår.

Ser super-bra ut! du får en fin avling ska du se!

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser